ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۲۲ کشته در آخرین خشونت‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی

درگیری‌ها بین افراد مسلح مسلمان قوم فولانی و شبه‌نظامیان مسلح مسیحی در سه روز گذشته در زمیو، شهری در هزار کیلومتری بانگی، پایتخت آفریقای مرکزی تا کنون دست‌کم ۲۲ کشته برجای گذاشته.

دست‌کم ۲۲ تن در آخرین خشونت‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی کشته و صدها تن دیگر نیز آواره شدند.

شورشیان مسیحی آنتی بالاکا

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، درگیری‌ها بین قبیله‌های مسلح مسلمان فولانی و شبه‌نظامیان مسلح مسیحی در سه روز گذشته در زمیو، شهری در هزار کیلومتری شرق بانگی، پایتخت آفریقای مرکزی تا کنون دست‌کم ۲۲ کشته برجای گذاشته.

این درگیری‌ها از چهارشنبه آغاز شد. تبادل آتش شدیدی بین طرفین گزارش شده است.

جمهوری آفریقای مرکزی از ۲۰۱۳ درگیر جنگی داخلی شد و شبه‌نظامیان شکل‌گرفته در طی آن هنوز به خشونت‌ها پس از هزاران کشته و آوارگی یک‌پنجم مردم کشور پایان نداده‌اند. ائتلافی از شورشیان عمدتاً مسلمان با عنوان «سلکا» رئیس‌جمهوری وقت آفریقای مرکزی، فرانسوا بوزیزه را در دسامبر ۲۰۱۲ از قدرت برکنار کردند. میشل جوتودیا، رهبر ائتلاف شورشیان قدرت را به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری مسلمان در دست گرفت.

هم‌زمان مسیحیان راست‌گرای افراطی گروه‌های شبه‌نظامی «آنتی بالاکا» را شکل دادند. این گروه‌ها غیرنظامیان مسلمان در آفریقای مرکزی را هدف حملات تلافی‌جویانه قرار دادند. پس از آن گروه‌های مسلح مسلمان نیز به تلافی‌جویی پرداختند.

سازمان ملل در مارس ۲۰۱۳ نسبت به امکان نسل‌کشی در جمهوری آفریقای مرکزی هشدار داد. پس از آن دولت وقت ایالات متحده نیز نسبت به وقوع چنین اتفاقی ابراز نگرانی کرد.

سلکا و آنتی بالاکا در ژوئیه ۲۰۱۴ پیمان آتش‌بس امضا کردند، اما خشونت‌ها هنوز ادامه دارد. اکنون اگرچه جمهوری آفریقای مرکزی رسماً کشوری یکپارچه محسوب می‌شود، اما در واقع به دو بخش شمالی (تحت کنترل سلکا) و جنوبی (تحت کنترل آنتی بالاکا) تقسیم شده.

۸۰ درصد جمعیت جمهوری آفریقای مرکزی را مسیحیان و ۱۵ درصد آن را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند.

دور جدید خشونت‌ها در زمیو به آوارگی دست‌کم ۱۰۰۰ تن انجامیده است.

نیروهای ارتش اوگاندا، تحت حمایت نیروهای ویژه ایالات متحده که برای فرونشاندن خشونت‌ها وارد جمهوری آفریقای مرکزی شده بودند، اکنون در حال بیرون رفتن از خاک این کشور هستند. خشونت‌های تازه در چنین زمانی پدیدار شده اند و کارشناسان نسبت به ایجاد حفره‌های امنیتی و بروز خشونت‌های جدید پس از عقب‌نشینی نیروهای اوگاندا و آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.