ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جدال لفظی روحانی و آملی لاریجانی در همایش قوه قضائیه

روسای دو قوه مجریه و قضائیه در همایشی واحد به یکدیگر تاختند. روحانی خواستار رعایت بی‌طرفی و اصل برائت و توجه به دغدغه‌های حقوق بشری شد و آملی لاریجانی از فتنه و نفوذ گفت.

رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه ایران در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه در سخنانی به یکدیگر تاختند. ابتدا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سخنانی در سخنانی با انتقاد دوباره از صداوسیما، دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و قوه قضائیه گفت که «برخی می‌خواهند حکم برائت بیل به کمرش بخورد» و خواستار بی‌طرفی قضات شد. صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه کمی بعدتر در ادامه سخنان دیگر مقام‌های ارشد قضائی انتقادها از این قوه را «نشان فتنه» و «زیر سوال بردن استقلال دستگاه قضائی» توصیف کرد و انتقادهایش از رسانه‌ها و برخی نمایندگان منتقد و نیز ادعاهایش در راستای «پروژه نفوذ» را تکرار کرد.

روحانی و آملی لاریجانی در همایش واحدی به یکدیگر تاختند

صادق آملی لاریجانی، یکشنبه ۱۱ تیرماه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت که « برخی حرف‌ها در رسانه‌ها و مجلس انتقاد نیست بلکه زیر سوال بردن استقلال دستگاه قضایی است.»

او که پس از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به سخنرانی پرداخت، گفت: «به حرمت مهمان، مهمانان را تکریم می‌دانیم ولی آن‌ها وقت را رعایت نمی‌کنند و مهمانی را بر میزبان سخت می‌کنند.» با این جملات پاسخ‌گویی تلویحی رئیس قوه قضائیه به سخنان حسن روحانی آغاز شد.

انتقاد از قوه قضائیه یا زیر سوال بردن استقلال آن؟

رئیس قوه قضائیه در واکنش به سخنان حسن روحانی بر استقلال قوه قضائیه پای فشرد و آن را بخشی از «جغرافیای کل نظام» در سطحی بین‌المللی و یک قوه مستقل «زیر نظر ولایت مطلقه» در سطح داخلی دانست.

او در ادامه توضیح داد که « قانون اساسی توجه بسیاری به استقلال قوا داشته و هرچند در اصل ۵۷، استقلال قوا را طرح کرده اما به صورت مجزا به استقلال قوه قضاییه اشاره کرده است.»

او انتقادها از این قوه را «خلاف استقلال» دانست و گفت که « من امروز باید از وضعیت برخی رسانه‌ها در کشور انتقاد کنم؛ برخی سخن ها که در مجلس گفته می شود که در شکل ظاهر، انتقاد است اما در عمل زیر سوال بردن استقلال قوه است؛ اینکه در رسانه جمعی بخواهند به قاضی یا قوه فشار وارد کنند خلاف استقلال است.»

حسن روحانی پیش از او ضمن رد تلویحی این اتهام که به دنبال تخریب «قوه قضائیه» است، گفته بود: «در چهار سال گذشته ممکن است حداکثر استفاده از انرژی نشده است ولی قوا به دنبال تخریب هم نبودند. البته قوا مستقل هستند ولی مستقل بودند به معنای دیوار کشیدن میان قوا نیست.»

او همچنین تأکید کرد که مسئولان قضائی باید فراجناحی و غیرسیاسی عمل کنند و گفت که نباید هیچ‌کس را بدون مدرک به محکمه کشاند

او گفت که خودش همواره از ورود به قوه قضائیه به دلیل مسئولیت سنگین قضاوت «ترسیده است».

انتقادهایی با «رنگ و بوی فتنه»

آملی لاریجانی در ادامه سخنان معاون اول خود انتقادها از قوه قضائیه را به «رنگ و بوی فتنه»‌ ربط داد و گفت: « متاسفانه برخی علیه رهبریت نظام، علیه قوه قضائیه، علیه شورای نگهبان، علیه رئیس قوه و دبیر شورای نگهبان، علیه سپاه قدس و کلیت سپاه و هرچه بو و رنگ انقلاب و اسلام دارد هجمه کردند. این بو و رنگ فتنه دارد؛ ما هم از همدلی و هماهنگی گفته‌ایم اما باید هوشیار بود؛ اگر دشمن به سپاه که افتخار نظام است و تمام این سالها سینه سپر کرده جلوی هجمه دشمن، حمله می‌کند،‌ زمزمه می‌کنند که سپاه را در لیست تروریست‌ها ببریم.»

در روزهای گذشته حسن روحانی هدف انتقادهای شدید مقام‌های عالی قضائی قرار گرفته است. غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه ایران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در تهران بدون اشاره به حسن روحانی زیر سئوال بردن عملکرد سپاه پاسداران، بسیج و قوه قضائیه از سوی مسئولان را نشانه‌ای از «در پیش بودن یک فتنه جدید» دانست و به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دوران ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهوری ایران پس از انقلاب را مثال زد و گفت: «در اوایل انقلاب می‌بینیم که یک بنی‌صدر خودخواه و مغرور پیدا می‌شود و مردم را تخریب می‌کند و می‌گوید این‌ها چماق به‌دست هستند و عناصر و نهادها را تخطئه می‌کند.»

حسن روحانی در روزهای اخیر سپاه را «دولت باتفنگ» خوانده بود که دخالت‌های وسیعی در اقتصاد دارد. او همچنین در سخنانی در دوران کارزارهای انتخاباتی گفته بود که «مردم کسانی را که ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند قبول ندارند.»

روحانی در سخنانش پیش از رئیس قوه قضائیه نیز از برخی در این قوه انتقاد کرد که به اصل برائت توجهی نمی‌کنند و گفت: «برخی می‌خواهند حکم برائت بیل به کمرش بخورد. اگر زمانی به دلیل قومیت، مذهب و تمایلات سیاسی برای قاضی محاکمه فرق بکند، آن قضاوت محل تردید است».

روحانی خود را تلویحاً با بهشتی مقایسه کرد

او در این همایش خود را به دلیل «هجمه‌ها» تلویحاً با محمد بهشتی مقایسه کرده بود. گزارش کامل سخنان روحانی را اینجا بخوانید.

تکرار بحث «نفوذ»

آملی لاریجانی بار دیگر به تبعیت از علی خامنه‌ای، رهبر ایران نسبت به «نفوذ دشمن» در ایران هشدار داد و گفت: «نفوذ سیاسی یعنی اراده افراد را طوری منعطف کنند که حرف را آن طور که میخواند بزنند. یا در نفوذ فرهنگی، فرهنگ خود را وارد کشور کنند؛ چرا ما این فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را به فرهنگ بیگانه تبدیل کنیم. آن‌ها با تمام قوا در حال ورود هستند.»

او نفوذ را پروژه‌ای «فرهنگی» دانست و گفت که «به عنوان کار اقتصادی، سیستم شبکه مجازی و کار علمی و کار فرهنگی وارد می‌شوند اما هدف پشت پرده، تسلط فرهنگی است.»

نخستین بار، علی خامنه‌ای در شهریور سال ۱۳۹۴ در دیدار با جمعی از فرماندهان سپاه در باره «تلاش دشمن برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز نظام» هشدار داد و از اطلاعات سپاه خواست که این حوزه را «رصد و با آن برخورد کند».

دستگاه امنیتی و قضایی ایران در دو سال گذشته تعدادی از فعالان سیاسی – مدنی، روزنامه‌نگاران و ایرانیان دو تابعیتی را به اتهام مشارکت در پروژه نفوذ بازداشت و زندانی کرده است.

مسئله حقوق بشر

رئیس قوه قضائیه ایران بار دیگر به نقد حقوق بشر پرداخت و کرامت انسانی در آن را مفهومی «غربی» خواند. اودر ادامه به قانونی‌شدن ازدواج دگرباشان جنسی در آلمان نیز به عنوان نمونه‌ای از حقوق بشر اشاره کرد و با به کار بردن لغتی تحقیرآمیز گفت که «شنیدم در آلمان همجنس‌بازی را آزاد کردند» اما این مصداق کرامت انسانی نیست.

حسن روحانی پیش از او خواستار توجه بیشتر به مسائل حقوق بشری برای کاستن از فشارهای بین‌المللی در این زمینه شد و گفت: « حتی در مسئله حقوق بشر می‌شود قدم به قدم بهانه‌ها را کم کرد. لااقل قانون و اسلام خودمان را اجرا کنیم. اسلام به ما اجازه نمی‌دهد اگر مجرمی جرمی انجام داده، بیش از اندازه تحت فشار باشد. حق نداریم آبروی افراد را بریزیم و حق نداریم بدون ادله کافی فرد را احضار و جلب کنیم.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • بابکان

      ناگفته نماند که ساختار غیرمنطقی حکومت و تمرکز قدرت ، آنهم در دست یک حاکم غیرمسئول و تمام عمر و آزاد از نظارت عمومی نتیجه ای غیر ازاین ندارد.

    • بابکان

      امثال آقای شیخ صادق لاریجانی و شیخ اژه ای و شیخ منتظری شخصیت و آموزش و پرورش حقوقی ندارند. حرفهایی که میزنند و توجیه هایی که میکنند آخوندی یا حداکثر سیاسی آنهم در حد فهم خودشان است. این حرفها، حقوقی یا توضیح و توجیه حقوقی نیست. نمیشود هم بیش از این توقع داشت، تربیتشان آخوندی، آنهم به نظر من از بدترین نوع آخوندی است. فرض کنیم روزنامه ها مدیریت یا رفتار قوه قضائیه را زیر سؤال ببرند. چه ایردی هست؟ وظیفه و کار روزنامه نگاران و دست اندرکاران رسانه ها همین است که نظارت کنند و به مردم گزارش بدهند. مگر مردم خودشان این همه فساد و بیداد را نمی بینند؟ شیخ صادق لاریجانی میگویند برنامه دارند که نظام را بردارند، باید ببینیم چه کسانی در داخل حرفهای آنها را میزنند! یا دارند نفوذ میکنند ! حرفهای رهبر برگزیده خدا را تکرار کردند ! بعد گفتند قوه قضائیه باید با قدرت جلوی آنها بایستد !وظیفه دستگاه قضا این نیست. پس شما قاضی نیستید. فردا اگر با این اتهام کسانی را بازداشت کردند، شما و قوه قضائیه شما شرایط و شایستگی قضاوت ندارید. این کار دولت و نیروهای نظامی زیر فرمان دولت است. تفکیک قوا یک اصل است. وظیفه و کار دستگاه قضایی، قضاوت است. اینها را نمیدانید اگر هم بدانید وارد همه کارها میشوید، کارهایی که با بیطرفی قضایی در تناقض است. به حرف زدن آقای اژه ای توجه کنید. این شیوه حرف زدن یک قاضی و یک شخصیت حقوقی نیست. وقتی دستگاه قضا و داوری و بلندپایه ترین سران و مسئولانش اینگونه ضخصیت داشته باشند امیدی به این حکومت نیست. از آغاز این حکومت که رهبر یک حزب که خود همیشه یک طرف کشمکش ها و درگیریها بوده به بالاترین مقام قضایی کشور منصوب شد فاتحه همه چیز خوانده شد، آن هم فاتحه بی الحمد !

    • روزبه

      ما در کل طول تاریخ ایران قوه قضایه مستقل نداشتیم چه برسه به حالا که یک کمدی نمام عیار و دور فساد غوطه میخوره و چیری جز آلت دست رهبر برای تصویه حسابهایسیاسی.

    • حمزه

      «به حرمت مهمان، مهمانان را تکریم می‌دانیم ولی آن‌ها وقت را رعایت نمی‌کنند و مهمانی را بر میزبان سخت می‌کنند.» با این جملات پاسخ‌گویی تلویحی رئیس قوه قضائیه به سخنان حسن روحانی آغاز شد. عجب حرمتي نگه داشته!!!!

    • میر ز ا رضا

      «روحانی و آملی لاریجانی در همایش واحدی به یکدیگر تاختند»!!!! معنا: در همایش واحدی از اصبطل مزرعه ولایی حیوانات دو اسب پیر و از کار افتاده به یکدیگر تاختند!!!! نتیجه: در یک کشور ۸۰ میلیونی جوانها جملگی فاقد حیات بوده و اختیار امور مملکت را به مُشتی پیر و پاتیل از کار افتاده و سرمست قدرت پوشالی و کاذب خود سپرده اند!!! بنگریم به عکس همایشی شان در بالا تا این معنا و نتیجه را در یابیم!!! ایول

    • صادق پویان

      یک قوه مستقل «زیر نظر ولایت مطلقه»؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!