ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تمام معادن غیرمجاز در حریم طوس به‌زودی تعطیل می‌شوند

محمد بخشی محبی، معاون دادستان مشهد اعلام کرد که کلیه معادن غیرمجاز در حریم تاریخی طوس واقع در استان خراسان رضوی تا ۱۹ تیرماه تعطیل می‌شوند.

محمد بخشی محبی، معاون دادستان مشهد اعلام کرد که کلیه معادن غیرمجاز در حریم تاریخی طوس تا ۱۹ تیرماه تعطیل می‌شوند.

وجود معادن و تردد کامیون‌ها به‌عنوان یکی از موانع اصلی ثبت جهانی توس محسوب می‌شود.

معاون دادستان مشهد روز دوشنبه ۱۲ تیر با اعلام این خبر افزود سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی معادن به این موضوع ورود پیدا و تقاضا کرد تا دادستانی مجوز تعطیلی این معادن را صادر کند.

حریم تاریخی طوس سه هزار و ۴۰۰ متر مساحت دارد و به‌گفته این مقام قضائی، فعالیت‌ها و ترددها در این حریم نباید به گونه‌ای باشد که چهره این منطقه را نازیبا جلوه دهد.

باتوجه به حجم زیاد این معادن، اکنون نیز بخشی از آن‌ها در حال تعطیلی هستند. برخی از این معادن دارای ۲۵ سال سابقه کاری دارند و مجوزهایی را از سوی فرمانداری و استانداری طی سال‌های قبل به‌دست آورده‌اند، اما به‌گفته معاون دادستان مشهد با توجه به نظارت‌هایی که بر این معادن صورت نمی‌گرفته حفره‌ها و تخریب‌های زیادی را انجام دادند و موجب تخریب فضای تاریخی این حریم شدند.

وجود این معادن و تردد کامیون‌ها به‌عنوان یکی از موانع اصلی ثبت جهانی طوس محسوب می‌شود.

تعطیلی معادن حریم طوس در اسفندماه سال گذشته نیز مطرح شده بود. در آن زمان گفته شده بود که از گذشته تا کنون، پروانه فعالیت حدود ۱۳ معدن باطل شده و در حال حاضر حدود چهار معدن با پروانه بهره‌برداری فعال هستند.

در ماده ۱۹ قانون معادن آمده است که «هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری و یا اجازه برداشت اقدام به حفاری‌های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد‌ معدنی نماید، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار خواهد شد.»

سابقه شکل‌گیری منطقه تاریخی طوس به پیش از ورود اسلام به ایران می‌رسد. این منطقه میان دو رشته کوه هزار مسجد در شمال شرق و بینالود در جنوب واقع شده است و چهره‌های سرشناس ادبی همچون فردوسی، دقیقی، اسدی، معشوق طوسی و خواجه نظام الملک طوسی از جمله چهره‌های تاریخی این منطقه بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.