ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر نخست‌وزیر هند به اسرائیل برای عقد یک قرارداد کلان تسلیحاتی

بنیامین نتانیاهو از سفر ناراندا موندی به اسرائیل به عنوان یک سفر تاریخی یاد کرده. توسعه سامانه موشکی پدافند هوایی «باراک ۸» از مهم‌ترین اهداف سفر موندی به تل‌آویو است.

نارندا مودی، نخست‌وزیر هندوستان سه‌شنبه ۴ ژوئیه سفر سه‌روزه‌اش به اسرائیل را آغاز می‌کند. هدف از این سفر عقد یک قرارداد تسلیحاتی با اسرائیل برای توسعه موشک‌های «باراک ۸» محصول مشترک هند و اسرائیل، پهپاد و سیستم‌های راداری است. نخست‌وزیر هندوستان اعلام کرده که قصد ندارد به رام‌الله برای دیدار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برود.

نارندا مودی، نخست‌وزیر هندوستان

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه ۳ ژوئیه در حاشیه برگزاری کابینه امنیتی‌اش از سفر ناراندا مودی به اسرائیل به عنوان یک سفر تاریخی یاد کرد و گفت او و نخست‌وزیر هند از مدتی پیش برای برقراری یک «رابطه دوستانه و پایدار» بین دو کشور در تلاش بودند:

«این سفر همکاری بین اسرائیل و هند در زمینه‌های امنیتی، کشاورزی، آب و انرژی و تقریباً در همه زمینه‌هایی که اسرائیل در آن مشارکت دارد را گسترش می‌دهد.»

نارندا مودی اعلام کرده که از سفر به رام‌الله و دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صرف‌نظر می‌کند.

در هندوستان ۱۸۰ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند. یکی از نمایندگان پارلمان هندوستان با انتقاد از سفر مودی به اسرائیل گفته است این سفر باعث تقویت اسرائیل و گسترش شهرک‌سازی‌ها در مناطق فلسطینی می‌شود.

در ماه مه سال جاری، ناراندا مودی به محمود عباس پیشنهاد همکاری در زمینه‌های بهداشت و صنعت کامپبوتر داده بود.

اسرائیل اما یکی از مهم‌ترین شرکای تسلیحاتی هندوستان است. حجم معاملات تسلیحاتی بین دو کشور بیش از یک میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

سامانه دفاعی هوایی «باراک ۸» مهم‌ترین موضوع مذاکرات ناراندا مودی با بنیامین نتانیاهو است.

سامانه موشکی پدافند هوایی «باراک ۸» توسط شرکت اسرائیلیIsrael Aerospace Industries با همکاری سازمان تحقیقات و طرح‌های دفاعی هند ساخته شده است. این سامانه زمینی که برای کشف و نابودسازی انواع گوناگون هواپیماها و موشک‌ها در نظر گرفته شده، ژوئن سال گذشته با موفقیت آزمایش شد.

هند قصد دارد با تقویت صنایع داخلی‌اش تسلیحات مورد نیازش را در رقابت با پاکستان مدرنیزه کند و به این کار ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه اختصاص داده.

اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و روسیه مهم‌ترین صادرکنندگان سلاح‌اند. دولت ناراندا مودی اعلام کرده که برای کشورهایی که آمادگی صدور فن‌آوری ساخت سلاح به هند را دارند اولویت قائل است. با این‌حال دهلی و تل‌آویو اعلام کرده‌اند که رابطه دو کشور بسیار فراتر از معاملات تسلیحاتی‌ست.

ایران و هند هم روابط اقتصادی گسترده‌ای دارند. شهریور سال گذشته اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی ایران اعلام کرد که اداره بند چابهار برای مدت معینی به هندی‌ها واگذار شده، اما تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران توسعه این بندر را کند کرده است.

شرکت گاز طبیعی و نفت هند به تازگی اعلام آمادگی کرده که بیش از ۱۱ میلیارد دلار برای توسعه میادین گازی «فرزاد بی» در ایران سرمایه‌گذاری کند. شرط این کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اما تضمین بازگشت سود پروژه از سوی ایران است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • h

    نیکی هایلی نشانه دوستی آمریکا و هند و اسرائیل و هند است مخصوصن برای ترامپ چین ستیز هند دوست خوبی است