ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت روحانی: بازگشت توتال به ایران دیوار تحریم‌ها را شکست

محمد باقر نوبخت از قرارداد ایران با شرکت توتال به عنوان یکی از ثمرات برجام یاد کرد. راست‌افراطی و ولایتمداران اما از قرارداد ایران با شرکت فرانسوی توتال خشمگین‌اند.

نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت روحانی تحت تأثیر قرارداد نفتی ایران با شرکت فرانسوی «توتال» قرار داشت. محمد باقر نوبخت از این قرارداد به عنوان نخستین ثمرات توافق‌ هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی یاد کرد.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روحانی

محمد باقر نوبخت در نشست خبری سه‌شنبه ۱۳ تیر خود اعلام کرد که برای اولین بار بعد از رفع تحریم‌ها تولید نفت خام ایران به ۳ میلیون و ۹۰۱ هزار بشکه در روز رسیده است.

در ماه مه سال جاری، کشورهای صادرکننده نفت تصمیم گرفتند کاهش تولید نفت را به‌مدت ۹ ماه دیگر تمدید کنند. در همان حال کشورهای غیر عضو اوپک ۵۰ درصد از تعهد کاهش تولید نفت خود را عملی کرده‌اند و برخی کشورها مانند قزاقستان، مکزیک و آذربایجان به این توافق چندان پایبند نبوده‌اند. ایران، نیجریه و لیبی از کاهش تولید نفت معاف‌اند. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت به ایران اجازه داده‌اند تا میانگین تولید روزانه‌اش را تا ۳ میلیون و ۷۴۷ بشکه افزایش دهد.

به گفته سخنگوی دولت روحانی در خرداد سال جاری ایران روزانه ۶۹۲ هزار بشکه میعانات گازی تولید کرده و تولید گاز طبیعی در ایران نیز به ۸۵۲ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

بر اساس قراردادی که ایران عصر دوشنبه ۱۲ تیر به امضاء رساند، توسعه و بهره‌برداری از فاز ۱۱ میدان نفتی پارس جنوبی به کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران واگذار شده است. ارزش این قرارداد ۴ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار است. در این قراداد پیش‌بینی شده که ۴۰ ماه پس از امضاء توافقنامه، بهره‌برداری اولیه از فاز ۱۱ پارس جنوبی  آغاز شود. میزان سرمایه‌گذاری در فاز نخست این پروژه ۲.۴ میلیارد دلار اعلام شده. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز گدشته از این قرارداد به عنوان یکی از ثمرات برجام یاد کرده بود. سخنگوی دولت نیز همصدا با وزیر نفت ایران درباره بازگشت رسمی شرکت توتال به ایران گفت:

«این قرارداد از آن جهت حائز اهمیت است که اولین قرارداد پس از رفع تحریم و اجرایی شدن برجام در کشور است. این قرارداد پس از برجام به عنوان یک قرارداد ارزشمند دیوار تحریم را کاملاً فرو ریخت.»

محمد باقر نوبخت به سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در صنعت خودرو و به هواپیماهای مسافربری خریداری شده به عنوان نشانه‌های دیگری از ثمرات برجام اشاره کرد.

پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال پیش از امضای قرارداد چهار میلیارد دلاری با ایران گفته بود که از خطرات وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران به خوبی آگاه است، اما با این‌حال شرکت توتال تصمیم گرفته به طور رسمی در بازار نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری کند.

راست‌افراطی و ولایتمداران از قرارداد ایران با شرکت فرانسوی توتال خشمگین‌اند. آن‌ها می‌گویند ایران میدان گاز جنوبی را کاملاً در اختیار شرکت توتال قرار داده و گوهر گرانبهایی را با آبنبات معاوضه کرده است.

حسن روحانی دوشنبه ۱۲ تیر در دیدار پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال فرانسه، امضای قرارداد طرح توسعه بخش فراساحل فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و توتال فرانسه را در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی – تکنولوژیک ایران و فرانسه مثبت ارزیابی کرد. او خاطرنشان کرد که سیاست‌ دولت او همکاری یا شرکت‌های بزرگ مانند توتال است.

در خرداد ۱۳۸۹ برای نخستین بار ۵ فاز پارس جنوبی به قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران واگذار شد. سپاه اما در بهره‌برداری از منابع گازی از میدان مشترک بین ایران و قطر موفق نبود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    تردد هلیکوپتر حکومت ایران در مناطق تحت تسلط شبه‌نظامیان طالبان به گزارش خبرگزاری افق وابسته به افغانستان یک هلیکوپترحکومت ایران در مناطق تحت تسلط شبه‌نظامیان طالبان در ولایت فراه افغانستان فرود آمده است. بنا‌ به این گزارش این هلیکوپتر دو بار در ساعتهای 12 تا 2 نیمه شب شنبه 10تیر وارد منطقه‌ی تحت تسلط شبه‌نظامیان طالبان شده و با آنان دیدار کرده‌ است. بر اساس این گزارش، قبل از این نیز منابع امنیتی در هرات افغانستان تأیید کرده بودند که حکومت ایران در ولایات هرات و فراه به شبه‌نظامیان طالبان کمکهای مالی و نظامی می‌کند. حیات‌الله حیات، فرماندار هلمند در افغانستان روز دوشنبه چهارم بهمن 95 فاش ساخت مقامهایحکومتایران با شبه‌نظامیان طالبان در گرمسیر ملاقات کرده‌اند. وی افزود: «در درگیریهای اخیر موشکهای ساخت حکومت ایران پیدا شده است که از طرف شبه‌نظامیان طالبان پرتاب شده بودند». فرماندار هلمند تأکید کرد «از جمله دهها موشکی که بر مرکز ولایت هلمند پرتاب شده‌اند شماری از آنها منفجر ناشده مانده و به‌وضوح نشان ساخت حکومت ایران است».

  • hasani

    علم الهدی: آنان گفتند اسم زوجه من عمداً روی سنگ‌قبر نوشته‌نشده و این نشانه تحجر بنده هست که اجازه ندادم اسم همسرم را روی سنگ‌قبرش بنویسند! کوچک‌تر از این مسئله در مورد جهان اسلام، جامعه اسلامی و ایرانی ما مسئله‌ای وجود ندارد اما از این حرکت سازمان‌یافته جمع کثیری از رسانه‌های یک جریان، متعجب شدیم. - بعد از انتشار این تصویر، متوجه شدیم قرارداد ایران با توتال فرانسه منعقدشده و پشت پرده قرارداد این است که 25 درصد از نفت و گازی که توتال استخراج می‌کند، مال ایران و 75 درصد این قرارداد به شرکت فرانسوی تعلق دارد!!