ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز کنکور؛ رقابتی که تقریبا همه در آن قبول می شوند

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه «سهمیه ایثارگران» در پذیرش کنکور سراسری پنج درصد اضافه شده است. قرار دادن چنین سهمیه هایی همواره با اعتراض افکار عمومی همراه بوده است.

آزمون ورودی دانشگاه های کشور موسوم به کنکور سراسری از صبح روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه با آزمون سراسری عمومی و اختصاصی برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی آغاز شد.

کنکور سراسری/ عکس از آرشیو

داوطلبان گروه آزمایشی هنر بعدازظهر روز پنجشنبه ۱۵ تیر، داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۱۶ تیر و داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی بعدازظهر روز جمعه ۱۶ تیر در ۳۷۲ شهرستان و بخش مختلف کشور برای ورود به دانشگاه در رشته های مورد نظرشان با هم رقابت می کنند.

این در حالی است که از میان ۹۳۰ هزار داوطلب در این دوره، ۷۴۰ هزار نفر قبول می شوند. به همین دلیل میزان حساسیت ها در مورد کنکور سراسری کمتر از گذشته شده است.

  • در همین زمینه:

از سوی دیگر اما بر اساس قانون برنامه ششم توسعه «سهمیه ایثارگران» هم در پذیرش کنکور سراسری پنج درصد اضافه شده است. این سهمیه برای «ایثارگران» و همسران کسانی که بیش از شش ماه در جبهه جنگ با عراق بوده‌اند و «جانبازان» زیر ۲۵ درصد و همسران شان اعمال می شود.

قرار دادن چنین سهمیه هایی همواره با اعتراض افکار عمومی همراه بوده است اما چنین اعتراض هایی راه به رسانه های رسمی و حکومتی جمهوری اسلامی نمی برند. از این سهمیه ها به عنوان ابزاری برای اعمال تبعیض یاد می شود.

برابر اعلام سازمان سنجش در آزمون سراسری سال ۹۶ در مجموع ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت‌نام کرده اند که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. یعنی ۵۸.۶ درصد ثبت‌نام کنندگان زن و ۴۱.۴ درصد مرد هستند.

به گفته رییس سازمان سنجش بیش از ۷۴۰ هزار داوطلب در کنکور ۹۶ پذیرفته خواهند شد: «آمار نهایی پذیرش زمان انتخاب رشته داوطلبان اعلام خواهد شد، ضمن این که دانشگاه‌های غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد ظرفیت پذیرش مجزایی دارند. مطمئنا دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۵۰۰ هزار ظرفیت برای داوطلبان در نظر خواهد گرفت.»

ابراهیم خدایی همچنین سن مسن ترین و جوان ترین داوطلب کنکور امسال را اعلام کرده است:

مسن ترین داوطلب آزمون سراسری امسال اما داوطلبی متولد سال ۱۳۱۰ از گلپایگان است که با ۸۶ سال در گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور شرکت کرده و جوان ترین داوطلب نیز متولد سال ۸۱  است و با ۱۵ سال از تهران در گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور می دهد. این دانش آموز سه سال به صورت جهشی تحصیل کرده است.

خبرگزاری فارس گزارش کرده است تاکنون تخلفی در برگزاری کنکور امسال گزارش نشده است.

به گفته رییس سازمان سنجش طبق روال سال‌های گذشته سوالات آزمون سراسری دو ساعت بعد از برگزاری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد و اما کلید سوالات از روز یکشنبه روی سایت قرار می‌گیرد.

خدایی گفته است کنکور سراسری امسال در مقایسه با سال‌های گذشته تفاوت چندانی نداشته است: «تنها تفاوتی که می‌شود در کنکور امسال به وضوح دید، بحث اجرایی این آزمون است که متاسفانه ما سال‌های گذشته در استان‌های گرمسیری مانند سیستان‌ و بلوچستان و همچنین خوزستان به خاطر گرمی هوا با برخی از مشکلات نظیر قطعی برق مواجه بودیم که این معضل در کنکور امسال با همکاری نهادهایی نظیر نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و اداره پست و ... بر طرف شده است و از نظر حفاظت نیز کنکور امسال در امنیت کامل‌تری برگزار می‌شود.»

همچنین گفته شده است سوالات کنکور امسال در مقایسه با سالهای گذشته آسان‌تر طراحی‌ شده اند: «بر اساس بررسی‌های علمی صورت گرفته سوالات کنکور سال‌های گذشته بسیار مشکل بود، اما امسال تلاش کردیم محتوای سوالات آسان‌تر طراحی شود.»

رییس سازمان سنجش آموزش کشور اما با تاکید بر این که ۸۵ درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی بدون کنکور پر می شود، گفته است از سال ۹۲ بر اساس تکلیف قانونی باید ۸۵ درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی بدون کنکور باشد و داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت‌نام می‌کنند معمولا کسانی هستند که می‌خواهند در دوره‌های روزانه و دولتی پذیرش شوند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سپیده

    در مقایسه با زمان ما (سال ۷۷) ، احساس می کنم عمر و زندگیم را برای کنکور تلف کردم، ایران سیاهچال استعدادها ست.