ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«اوین شاید بازداشتگاه موقت شود»

پیشتر شهرداری تهران از قصد خرید زمین اوین و تبدیل آن به پارک و انتقال زندان به خارج شهر خبر داده بود. وزیر دادگستری اما می‌گوید احتمالاً آن را به بازداشتگاه موقت تبدیل می‌کنند.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران از احتمال بدل‌شدن اوین به بازداشتگاه موقت خبر داد.

موقعیت جغرافیایی زندان اوین

پورمحمدی، شنبه، ۱۷ تیرماه گفت که انتقال زندان اوین به خارج از شهر «در شرایط فعلی» متوقف شده است. او دلیل توقف این طرح را پیچیدگی و لزوم بررسی‌های کار‌شناسی بسیار دانست.

اظهارات امروز پورمحمدی نشانه دیگری از توقف طرح فروش زندان اوین به شهرداری تهران و انتقال آن به خارج از شهر است.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ از توافق اولیه با قوه قضائیه برای انتقال زندان اوین به خارج از تهران خبر داده بود.

پس از آن بود که شهرداری تهران ماه‌ها مذاکره برای تبدیل محوطه زندان اوین به پارک و انتقال این زندان به خارج از شهر را آغاز کرد، اما اخبار منتفی‌شدن این موضوع بار‌ها منتشر شد. اگرچه مسئولان شهرداری از ادامه تمایل این نهاد به خریداری زمین اوین سخن می‌گفتند.

اکنون وزیر دادگستری از احتمال دیگری سخن می‌گوید: بدل کردن زندان اوین به بازداشتگاه موقت پایتخت ایران. او گفته که «یک بازداشتگاه بزرگ در مرکز شهر لازم است زیرا برای بازداشت موقت و زمان بررسی پرونده در دادسرا، دادیاری و دادگاه نمی‌توان متخلفان را مدام از ۴۰ کیلومتری شهر به این مجموعه‌ها آورد.»

با این حال پورمحمدی تأکید کرد که هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

وزیر دادگستری همچنین تصریح کرد که «سیاست قطعی مجموعه قضایی بر انتقال زندان‌ها به خارج از محدوده شهری است.»

زندان اوین در منطقهٔ سعادت‌آباد تهران قرار دارد. ساخت این زندان از دهه ۱۳۴۰ آغاز و در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. بسیاری از زندانیان سیاسی زمان حکومت پهلوی دوران حبس خود را در این زندان گذارنده‌اند.

در تابستان ۱۳۶۷ نیز با حکم روح‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران، صد‌ها زندانی در این زندان به‌شکل دسته‌جمعی اعدام شدند.

پس از اعتراض‌های گسترده در سال ۱۳۸۸ نیز بسیاری از مخالفان به این زندان منتقل شدند و همچنان بسیاری از مخالفان در این زندان به‌سر می‌برند. تناسب شود.

خبر تبدیل زندان اوین به پارک برای کسانی که در پیش از انقلاب یا پس از آن در این زندان در بند بوده‌اند، یا بستگانشان در اوین اعدام شده‌اند بازتاب گسترده‌ای یافت.

«زمانه» به‌همین مناسبت «کمپین یک خاطره از اوین» را راه‌اندازی کرد تا آن‌ها که در این زندان به‌سر برده‌اند و یا به‌شکلی از آن خاطره‌ای دارند این خاطرات را منتشر کنند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.