ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق افتتاح یک میدان نفتی جدید و توسعه میدانی دیگر را در مرز ایران آغاز کرد

عراق میدان نفتی هویزه را افتتاح کرد و توسعه میدان نفتی مشترک حلفایا را هم کلید زد.هدف عراق: ارتقای ظرفیت تولید نفت به پنج میلیون بشکه در روز.

عراق حفاری نخستین چاه نفت در یک میدان نفتی در مرز با ایران را آغاز کرد. این کشور توسعه یک میدان نفتی دیگر را نیز در مرز ایران آغاز کرد.

بازدید معاون وزیر نفت عراق از تهران بر سر میدان‌های نفتی مرزی

وزارت نفت عراق یکشنبه، نهم ژوئیه اعلام کرد که نخستین چاه را در میدان نفتی هویزه در استان میسان این کشور در منطقه مرزی با ایران حفاری می‌کند.

به گفته منابع عراقی، شرکت نفت دولتی میسان با همکاری شرکت چینی «پتروچین» توسعه میدان نفتی هویزه را برعهده گرفته است.

عراق پس از عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک است. این کشور که اکنون دارای چهار میلیون و هفتصدهزار بشکه نفت در روز ظرفیت تولید است، خواهان افزایش ظرفیت تولید به پنج میلیون بشکه در روز است.

عراق اکنون در تبعیت از توافق‌نامه کاهش تولید اوپک، چهارمیلیون و سیصدهزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند.

عراق همچنین فاز دیگری از توسعه میدان نفتی حلفایا در نزدیکی مرز ایران را همزمان با افتتاح میدان نفتی هویزه آغاز کرده است. قرار است ظرفیت تولید میدان حلفایا تا ۲۰۱۸ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

مسئله میدان‌های نفتی در مرز ایران و عراق

آوریل سال جاری فیاض حسن نعمه، معاون وزیر نفت عراق به تهران سفر کرد تا درباره میدان‌های نفتی مرزی با ایران به مذاکره بپردازد.

این میدان‌ها زمانی موضوعی مناقشه‌برانگیز بین تهران و بغداد قلمداد می‌شدند و دو کشور مذاکره بر سر آن‌ها را پی نمی‌گرفتند. اما با رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران و امکان بازگشت شرکت‌های نفتی بزرگ به این کشور که با ورود رسمی توتال اخیراً تحقق یافت، بغداد نیز موضوع بهره‌برداری از این میدان‌ها را به میان کشید.

با این حال عراق در توسعه میدان‌های نفتی شتاب بیشتری از ایران داشته. میدان مجنون که در نزدیکی شهر بصره و حوالی مرزهای ایران است، با میدان‌های نفتی آزادگان و یاران در ایران مشترک است. شرکت هلندی رویال داچ شل توسعه مجنون را با سرعت پیش برده اما ایران در این زمینه عقب افتاده است.

همین اوضاع درباره میدان‌ مشترک یادآوران در ایران و سنباد در عراق صادق است.

تهران پس از امضای قرارداد توسعه میدان پارس جنوبی با شرکت توتال اعلام کرد که برای توسعه میدان آزادگان نیز با برخی از شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شده است. پیش‌تر اعلام شده بود که توتال قرار است در این پروژه نیز همکاری محدودی داشته باشد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    خسارت مالی جنگ را که بخشیدیم (آن همه کشته و زخمی و اواره و خسارتهای دیگر بماند !)، آن همه صحن و گلدسته و ضریح و گنبد طلایی و بزرگاه و هتل و بیمارستان و ..... ، هم ساختیم ، این نفت را هم ببرند ! بهر حال ولی امر مسلمین جهان و حاکم برگزیده خدا را داریم ! در پی نابود کردن بسیاری از دار و درخت در منطقه مرزی توسط حکومت عراق، این همه ریزگردها و گرد غبار هم از کربلای معلا و نجف اشرف و مکه و مدینه منوره و دیگر جاهای مقدس تشریف می آورند همه برکت است ! هرچه داریم از اسلام عزیز است !