ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخست‌وزیر عراق آزادسازی موصل را تبریک گفت

عبادی با سفر به موصل اعلام پیروزی کرد. نبرد موصل ۹ ماه به طول کشید. در این مدت یک میلیون نفر آواره، هزاران تن کشته و بخش عظیمی از شهر ویران شد.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق یکشنبه ۱۸ تیر/ ۹ ژوییه با سفر به موصل، پیروزی‌ نیروهای مسلح این کشور بر داعش را تبریک گفت.

۳۰ تن از آخرین اعضای باقیمانده داعش در موصل در حالی کشته شدند که در تلاش بودند تا با شنا در عرض رودخانه دجله فرار کنند/ عکس از afp

نبرد موصل ۹ ماه به طول کشید. در این مدت نزدیک یک میلیون نفر آواره، هزاران تن کشته و بخش عظیمی از شهر ویران شد. موصل ۳ سال در تصرف داعش بود.

به گزارش رویترز، دفتر حیدر عبادی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرمانده ارشد نیروهای مسلح(نخست‌وزیر) امروز به شهر آزاد شده موصل رفت و پیروزی بزرگ در این شهر را به رزمنده‌ها قهرمان و مردم عراق تبریگ گفت.»

پیروزی در موصل در حالی اعلام می‌شود که اجساد فاسدشده پیکارجویان داعش در خیابان‌های باریک بخش قدیمی شهر موصل رها شده‌اند؛ جایی که آخرین مواضع داعش در موصل بود.

نیروهای داعش در بیعتی با ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه وعده داده بودند که مصمم به نبرد تا دم مرگ هستند. اما صبح امروز ژنرال یحیی رسول، سخنگوی ارتش اعلام کرد کرد که ۳۰ تن از آخرین اعضای باقیمانده داعش در موصل در حالی کشته شدند که در تلاش بودند تا با شنا در عرض رودخانه دجله که شهر را به دو بخش تقسیم کرده، فرار کنند.

نیروهای امنیتی عراق در جریان عملیات بازپس‌گیری موصل تلفات سنگینی دادند.

دولت عراق آماری از تلفات نیروهای این کشور اعلام نکرده اما در گزارشی که این کشور برای درخواست تأمین مالی به وزارت دفاع آمریکا ارسال کرده، نوشته نیروهای ویژه ضد تروریسم عراق که مبارزه در موصل را رهبری می‌کردند، ۴۰ درصد تلفات داده‌اند.

دولت آمریکا رهبری ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را بر عهده دارد. به همین خاطر وزارت دفاع ایالات متحده برای سال ۲۰۱۸، از محل بودجه این کشور درخواست ۱.۲۶۹ میلیارد دلار پول کرده تا به پشتیبانی از نیروهای عراقی ادامه دهد.

گمان می‌رود با سقوط موصل، سلطه داعش بر روستاها و مناطق بیابانی غرب و جنوب این شهر که ده‌ها هزار تن از مردم عادی در آنجا زندگی می‌کنند، کاهش یابد.

دقیقاً نزدیک ۳ سال از روزی که ابوبکر بغدادی در مسجد "النوری" موصل بر بخش‌هایی از سوریه و عراق اعلام خلافت کرد می‌گذرد. یک هفته پیش حیدر عبادی پس از بازپس‌گیری این مسجد باستانی گفته بود «دولت اسلامی» پایان یافته. هرچند نیروهای داعشی هنگام عقب‌نشینی از این مسجد آن را منفجر کردند.

سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که بازسازی و تعمیر زیرساخت‌های شهر موصل دست‌کم یک میلیارد دلار خرج بر می‌دارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمشید

    هرچه زودتر تا دیر نشده سپاه و دیگر نهادهای زیر امر رهبری و دولت بروند و موصل را بازسازی کنند ! البته تازگی با پادرمیانی(؟!) اسماعیل هنیه و خالد مشعل و فرمانده سپاه قدس سران غزه قانع شده اند که از ما دلار قبول کنند، پیش از این کمیته امداد امام خمینی در غزه مشغول خدمت بود که مختصر اختلافی پیش آمد که جمهوری اسلامی گله و اعتراض کردند که چرا سران غزه مزاحم خدمت نمایندگان جمهوری اسلامی میشوند. شکر خدا به خیر گذشت قرار شد ماهی 25 میلیون دلار بدهیم تا در باره بقیه پرداختیها موافقت سران غزه گرفته شود ! این بازسازی موصل فراموش نشود! از بزرگراه کربلا یک خط هم به آن سمت بکشید! بحول وقوه الهی !

  • farid

    ظاهرا از موصل مثل شهرهای سوریه فقط خرابه ای باقی مانده!! داعش مثل حکومت اسلامی نقش خود را در نابودی منطقه بخوبی ایفا کردند.....