ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور بازداشت ۷۲ نفر از دانشگاهیان ترکیه صادر شد

بازداشت‌شدگان در دانشگاه‌های مدنیت و بغازیچی در استانبول مشغول فعالیت علمی بودند. مشاور سابق رهبر حزب جمهوری‌خواه هم در میان یازداشت‌شدگان است.

دستگاه قضائی ترکیه دستور بازداشت ۷۲ نفر از دانشگاهیان این کشور، از جمله مشاور سابق یکی از رهبران مخالفان را صادر کرد.

پلیس ترکیه ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، این دستور روز دوشنبه ۱۰ ژوئیه / ۱۹ تیر در چارچوب رسیدگی به پرونده جنبش واعظ مذهبی، فتح‌الله گولن صورت گرفت. گولن از سال ۱۹۹۹ در آمریکا ساکن است و دولت ترکیه مسئولیت کودتای نافرجام ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور را به‌گردن او می‌اندازد. گولن اما این اتهام را رد می‌کند.

کمال قلیچ‌ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه ترکیه غروب روز یکشنبه در گردهمایی بزرگ استانبول اعلام کرد که ترکیه تحت حکومت دیکتاتوری زندگی می‌کند. او قول داد که جنبش اعتراضات را که از یک ماه پیش در آنکارا آغاز شد ادامه خواهد داد. این گردهمایی بزرگ در پایان یک راهپیمایی ۲۵ روزه بین آنکارا و استانبول در اعتراض به بازداشت انیس بربر‌اوغلو، معاون حزب جمهوری‌خواه برگزار شد.

خبرگزاری آناتولی گفته که پلیس ترکیه تا حال حاضر ۴۲ نفر از دانشگاهیان دانشگاه‌های بغازیچی و مدنیت استانبول را بازداشت کرده است.

از مجموع ۷۲ نفری که حکم بازداشت آن‌ها صادر شده ۶۴ نفر از دانشگاه مدنیت و هشت نفر از دانشگاه بغازیچی هستند.

به‌گفته یکی از مسئولان حزب جمهوری‌خواه ترکیه، از جمله کسانی که از دانشگاه بغازیچی حکم بازداشت‌شان صادر شده، کورای چالیشکان است که زمانی مشاور داوطلب کمال قلیچ‌ دار اوغلو بود.

خبرگزاری آناتولی افزوده است که ۶۴ نفر دانشگاهی دانشگاه مدنیت متهم شده‌اند که از سامانه پیام‌رسانی ByLock استفاده کرده‌اند که به‌گفته دولت ترکیه توسط طرفداران فتح‌الله گولن استفاده می‌شود.

در ماه مه سال جاری (اردیبهشت) ده‌ها نفر از فعالان بورس ترکیه نیز با همین اتهام بازداشت شده بودند.

پس از کودتای نافرجام ترکیه ۵۰ هزار نفر در این کشور بازداشت و ۱۵۰ هزار نفر از استادان دانشگاه، قاضی‌ها، وکلا، نظامیان و دیگر کارمندان خدمات عمومی از کار خود برکنار شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    حکومت اسلامی ترکیه !