ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع آمریکا: ما نه با مردم ایران، بلکه با حکومت ایران مشکل داریم

جیمز ماتیس در گفت‌وگو با یک نشریه دانش‌آموزی در سیاتل گفته است نباید با اعمال فشارهای بی‌رویه کاری کرد که مردم ایران و حکومت با هم متحد شوند.

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با یک نشریه دانش‌آموزی به نام آیلندر که در سیاتل آمریکا منتشر می‌شود گفته است تا وقتی مردم ایران حکومت دینی این کشور را تغییر ندهند، برقراری روابط مجدد بین آمریکا و ایران بسیار دشوار خواهد بود. او از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت قاتل نام برده و در تببین سیاست آمریکا در قبال ایران گفته است اعمال فشار بر جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای باشد که مردم ایران در کنار حکومت قرار نگیرند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا: حکومت ایران یک حکومت قاتل است

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا درباره چشم‌انداز بهبود روابط آمریکا با ایران گفته است تا وقتی که ایرانیان، از شر نظام جمهوری اسلامی خلاص نشده‌اند، بهتر شدن روابط ایران و آمریکا بسیار دشوار خواهد بود. او گفته است:

«این یک رژیم قاتل است. عده زیادی از ایرانی‌ها را کشته و جوانان زیادی را در جنبش سبز زندانی کرده.»

این نخستین بار نیست که یکی از مقامات دولت ترامپ ضرورت تغییر حکومت ایران را مطرح می‌کند. در اواخر خرداد سال جاری رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، در سخنانی در تبیین سیاست دولت دونالد ترامپ در برابر جمهوری اسلامی ایران گفته بود:

«سیاست ما در قبال تهران، جلوگیری از سلطه‌جویی این کشور در خاورمیانه، ممانعت از دسترسی ایران به تولید سلاح هسته‌ای و همچنین حمایت از عوامل داخل کشور برای تغییر مسالمت‌آمیز حکومت است.»

وزارت خارجه ایران این سخنان را با نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد مقایسه کرده بود.

وزیر دفاع آمریکا بین مردم ایران و جمهوری اسلامی تمایز قائل شده و گفته است:

«قطعاً مشکل ما مردم ایران نیستند. ما با این رژیم مشکل داریم که عواملش را می‌فرستد سفرا را در واشنگتن یا پاکستان به قتل برسانند. این رژیم ایران است که موشک در اختیارحزب‌الله لبنان یا حوثی‌ها در یمن قرار می‌دهد.»

در سال ۱۳۹۰ واشنگتن یکی از اتباع ایران به نام  منصور ارباب‌سیار را به اتهام تلاش برای ترور عادل جبیر، سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا و وزیر خارجه کنونی این کشور بازداشت کرد.

اتهام منصور ارباب سیار «توطئه برای کشتن یک مقام خارجی»، «استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی (مواد منفجره)» و «توطئه برای ارتکاب یک عملیات تروریستی بین‌المللی» بود. شخصی به نام غلام شکوری هم که گفته شده بود از اعضای سپاه قدس است و در آن زمان در ایران به سر می‌برد، به همدستی با ارباب‌سیار متهم شده بود. ژنرال ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با نشریه دانش‌آموزی آیلند در سیاتل یک بار دیگر به این واقعه اشاره کرده است. ماتیس گفته است:

«نباید مردم ایران را با این رژیم منفور متحد کنید، برای این که اگر شما به مردم و به حکومت فشار وارد کنید، آنها کنار هم قرار خواهند گرفت. مردم ایران بدانند که ما هیچگونه اختلافی با آن‌ها نداریم.»

ماتیس در بخش دیگری از سخنانش ایران را به دخالت در عراق، یمن و سوریه متهم کرده و گفته است اگر ایران دخالت نمی‌کرد، تاکنون حکومت بشار اسد سقوط کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • h

    حرف های کلیشه ای کسی که ذره ای سیاست و حتی کشورش را نمی شناسد