ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: «موشک‌» را وزارت دفاع ساخته و نه سپاه

رئیس جمهوری اسلامی پرده دیگری از کشمکش داخلی بر سر «موشک» را به نمایش گذاشت. این‌بار دعوا بر سر این است که سازنده موشک کیست و پول آن چگونه تأمین شده.

حسن  روحانی در فرازی از سخنانی که در جشنواره‌ای به نام «عمران سلامت» ایراد کرد، پرده دیگری از کشمکش داخلی بر سر «موشک» را به نمایش گذاشت. رئیس جمهوری اسلامی در فرازی از این سخنان اعلام کرد که پول موشک‌هایی را که سپاه به دیرالزور در سوریه پرتاب کرده، دولت و بخش اقتصادی ایران تأمین کرده و سازنده این موشک‌ها هم وزارت دفاع است و نه سپاه پاسداران.

حسن روحانی در همایش «عمران سلامت»: موشک را وزارت دفاع با پول دولت ساخته است

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، صبح سه‌شنبه ۲۰ تیر در سخنانی که در همایش «عمران سلامت» در سالن اجلاس سران ایراد کرد، به حمله موشکی سپاه پاسداران به دیرالزور سوریه گفت:

«ما می‌شنویم که موشکی از خاکمان حرکت کرده و مرکزی از مراکز تروریستی را هدف قرار داده است. آن‌هایی که این موشک را پرتاب کرده‌اند، تلاش و فداکاری‌هایی کرده‌اند اما سازنده موشک‌ها دولت و وزارت دفاع است و بخش اقتصادی کشور را نیز پول آنها را تأمین می‌کند.»

پیش از این حسن روحانی در ضیافت افطار با روحانیون و علما گفته بود که حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در سوریه بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت انجام شده. سپاه پاسداران اما بلافاصله با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این حمله را به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی انجام داده.

در ادامه اختلافات بین رئیس جمهوری و رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای در یک حکم تشویقی به سران سپاه توصیه کرده بود که تا آنجا که می‌توانند «روی موشک کار کنند.»

حسن روحانی اکنون در سخنانش در همایش «عمران سلامت» می‌گوید تولید سلاح‌های راهبردی از وظایف وزارت دفاع بوده است و نه الزاماً سپاه پاسداران:

«کار بزرگی در زمینه تجهیز نیروهای نظامی به سلاح‌های راهبردی انجام شده. سلاح‌های راهبردی ساخته شده در دولت یازدهم حدود ۸۰ درصد کل میزان قبلی است، منتها ما در برخی بخش‌ها نیاز نمی‌بینیم که زیاد به مردم توضیح دهیم.»

۷ تیر مجلس شورای اسلامی طرحی در ۱۷ ماده برای گسترش برنامه موشکی ایران و برنامه‌های سپاه پاسداران در خاورمیانه تنظیم کرد. بر اساس این طرح ۱۰۰۰ میلیارد تومان به گسترش برنامه موشکی ایران و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم به سپاه قدس اختصاص داده شد. مجلس شورای اسلامی همچنین وزارت دفاع را موظف کرد حداکثر طی یک ماه طرح عملیاتی افزایش توان دفاعی و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی را تهیه و به شورای عالی امنیت ملی ارائه کند.

حمله موشکی سپاه که به این هیجانات در فضای سیاسی ایران دامن زده، در شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد صورت گرفت. در اطلاعیه‌ای که سپاه پاسداران ساعتی بعد از این حمله موشکی منتشر کرد گفته شد که این حمله در پاسخ به حمله ۱۷ خرداد گروه «دولت اسلامی» (داعش) به مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله خمینی که در آن ۱۷ نفر کشته و ۵۲  نفر زخمی شدند، انجام شده است.

حمله موشکی به سوریه از داخل خاک ایران، بازتاب رسانه‌ای نسبتا گسترده‌ای داشت. این حمله به طور نسبی موفق ارزیابی شد. مقامات نظامی ایران آن را بسیار موفق دانستند، اما کارشناسان نظامی، از جمله در اسرائیل، گفتند که مطمئن نیستند که همه موشک‌های پرتاب شده به هدف‌های تعیین شده اصابت کرده باشند. نتیجه این بود که ۱۰۰۰ میلیارد تومان نصیب سپاه قدس شد و ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم به برنامه موشکی ایران اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    جمهورى اسلامی ایران از روزی که شکل گرفت، تا امروز که ٣٨ سال از آن می گذرد، ده ها میلیارد دلار را صرف عملیات تخریبی در کشورهای همسایه کرده است. سازمان‌هایی چون حزب الله لبنان، حماس، جهاد اسلامی آزادی فلسطین، المجلس اعلا للثورة الاسلامیه فی العراق (که بعدها آن را سپاه بدر نام دادند) و ده ها سازمان کوچک و بزرگ دیگر بودجه های کلانی هرسال از ایران گرفته و میگیرند. اگر به این مبلغ نجومی، هزینه‌های نجومی تری چون تلاش برای تولید بمب هسته‌ای و همچنین هزینه تولید انواع موشک‌ها و جنگ افزارهای دیگر را نیز اضافه کنیم، می‌بینیم که هرسال حدود نیمی از توان مالی و اقتصادی ایران صرف این بلند پروازی ها شده که نتیجه آن کارتن خواب‌ها و گورخوابان در داخل ایران بوده است!

  • naseem

    مردم را گذاشته اند سرکار. روحانی و سپاه تابع اوامر ولی فقیه میباشند...