ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیدواری وزیر خارجه آمریکا به پیشرفت در حل بحران قطر

رکس تیلرسون در ادامه سفر خود به خاورمیانه به‌منظور میانجی‌گری برای حل بحران قطر، در دوحه مواضع قطر را «روشن» و «معقول» خواند. مقصد بعدی عربستان سعودی‌ست.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با امیر قطر در دوحه مواضع این کشور در بحران با چهار کشور عربی دیگر را «معقول» و «روشن» خواند. او روز گذشته به‌منظور میانجی‌گری برای حل بحران قطر وارد کویت شد و پس از دیدار از قطر به عربستان سعودی خواهد رفت.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با شیخ صباح، امیر کویت

رکس تیلرسون در دومین روز سفر خود به خاورمیانه برای میانجی‌گری در حل بحران قطر و چهار کشور عربی دیگر، روز سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه / ۲۰ تیر وارد دوحه شد و با شیخ تمیم بن حامد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، تیلرسون پس از دیدار با شیخ تمیم درباره حل بحران قطر، با بیان اینکه «امیدوارم که بتوانیم پیشرفت کنیم»، گفت:

«فکر می‌کنم که قطر در مواضع خود کاملاً روشن و معقول بود.»

روز گذشته تیلرسون برای حل بحران قطر ابتدا وارد کویت شد. او با شیخ صباح، امیر کویت و برخی از مقامان بلندپایه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر کویت به وزیر خارجه آمریکا درباره هدف از رایزنی‌ها برای حل بحران قطر گفته است:

«ما تلاش می‌کنیم مشکلی را حل کنیم که فقط به ما ربط ندارد، بلکه کل جهان را درگیر کرده است.»

کاخ سفید اعلام کرده که وزیر خارجه آمریکا انتظار ندارد در این سفر بحران قطر از میان برداشته شود.

قبل از سفر تیلرسون به کویت و قطر، کاخ سفید از طولانی شدن بحران قطر اظهار نگرانی کرده بود. هیثر نوئرت، سخنگوی کاخ سفید گفته است:

«ما نگرانیم که گفت‌وگوها درباره این بحران به بن‌بست رسیده. گمان می‌کنیم هر هفته بر دامنه این بحران اضافه شود و تا ماه‌ها به درازا بکشد.»

بحران قطر از نزدیک به یک ماه پیش آغاز شد. در تاریخ ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد ابتدا عربستان سعودی و سپس بحرین اعلام کردند برای حفاظت از منافع ملی، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، و دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان با این کشور رابطه سیاسی‌شان را قطع می‌کنند. ساعتی بعد امارات متحده عربی و مصر هم روابط سیاسی خود با قطر را قطع کردند. راه‌های زمینی و حریم هوایی این کشورها بر روی قطر مسدود شده است.

عربستان سعودی و متحدانش سپس فهرستی از ۱۳ درخواست از قطر تهیه کردند. از جمله کاهش روابط قطر با ایران، انحلال پایگاه نظامی ترکیه در قطر و تعطیلی شبکه الجزیره. مهلت تعیین‌شده برای اجابت این خواسته‌ها شامگاه یکشنبه ۲ ژوئیه / ۱۱ تیر به پایان رسید، اما با پادرمیانی صباح احمد جابر صباح، امیر کویت ضرب‌الاجل تعیین شده دو روز تمدید شد.  آن دو روز هم گذشت تا اینکه سرانجام عربستان سعودی و متحدانش در بیانیه مشترکی در قاهره اعلام کردند که تحریم‌های سیاسی و اقتصادی تازه‌ای علیه قطر وضع می‌کنند.

در این میان عربستان سعودی و متحدانش همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به دوحه، صبح سه‌شنبه ۱۱ ژوئیه سندی را منتشر کرده‌اند که نشان‌ می‌دهد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که قطر هم عضو آن است متعهد شده‌اند در امور داخلی هم دخالت نکنند، به شهروندان معترض خود پناه ندهند، از اخوان‌المسلمین و گروه‌هایی که امنیت آن‌ها را تهدید می‌کنند، حمایت نکنند و از حمایت از گروه‌های یمنی نیز صرف‌نظر کنند.

عربستان و متحدانش می‌گویند این سند نشان‌دهنده این است که قطر عهدشکنی کرده است.

ماه گذشته وزیر خارجه آمریکا از عربستان سعودی و متحدانش خواسته بود محاصره قطر را کاهش دهند. تیلرسون نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی هشدار داده بود.

ایالات متحده آمریکا در پایگاهی هوایی العدید ۱۱۰۰ سرباز مستقر کرده. بیش از ۱۰۰ جنگنده شکاری ارتش آمریکا در این پایگاه قرار دارند.

بیشتر بخوانید -  پرونده ویژه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.