ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان لغو وضعیت فوق‌العاده در ترکیه را رد کرد

رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید تا زمانی که مبارزه علیه تروریسم پایان نیافته وضعیت فوق‌العاده در این کشور برداشته نخواهد شد.

وضعیت فوق‌العاده که از زمان کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه حاکم است باز هم ادامه خواهد داشت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه معتقد است تا زمانی که مبارزه علیه تروریسم پایان نیافته وضعیت فوق‌العاده در این کشور برداشته نخواهد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه: آزادی مطبوعات نمی‌تواند مطلق باشد، به‌ویژه زمانی که به‌دنبال هرج و مرج باشند.

به‌گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان چهارشنبه ۱۲ ژوئیه / ۲۱ تیر در یک سخنرانی در برابر سرمایه‌گذاران در آنکارا گفت: «با وجود اتفاقاتی که افتاده نمی‌توان از برداشته شدن وضعیت فوق‌العاده صحبت کرد.»

او افزود: «ما زمانی وضعیت فوق‌العاده را لغو می‌کنیم که دیگر به مبارزه با تروریسم نیازی نداشته باشیم. برداشتن وضعیت فوق‌العاده می‌تواند در آینده نه چندان دور صورت گیرد.»

اردوغان تاریخ مشخصی برای لغو آن اعلام نکرد.

وضعیت فوق‌العاده در ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به‌مدت سه ماه برقرار شد و تاکنون چهار بار تمدید شده است. بدین ترتیب ترکیه در سالگرد کودتا یک سال می‌شود که در وضعیت فوق‌العاده به‌سر می‌برد.

در وضعیت فوق‌العاده حقوق اساسی و آزادی‌ها محدود و یا به‌کلی لغو می‌شوند، از جمله بازداشت‌ها تسهیل می‌شود. همچنین دولت اجازه دارد در صورت لزوم، بدون تصویب پارلمان قوانینی وضع کند.

اردوغان درباره محدودیت آزادی‌ها گفت: «آزادی مطبوعات نمی‌تواند مطلق باشد، به‌ویژه زمانی که به‌دنبال هرج و مرج باشند. دستگاه قضائی برای تعریفِ این چارچوب حضور دارد. این موضوع در غرب نیز که تا ممنوعیت سخنرانی وزیران ما پیش رفتند، معتبر است.»

اشاره اردوغان به ممنوعیت سخنرانی مقامات دولتی ترکیه در چند کشور اروپایی از جمله هلند و آلمان است. مقامات ترکیه در زمان رقابت‌های انتخاباتی برای همه‌پرسی قانون اساسی این کشور قصد داشتند در کشورهای اروپایی برای شهروندان ترک ساکن این کشورها سخنرانی کرده و آن‌ها را به دادن رأی «آری» در همه‌پرسی ترغیب کنند. کشورهای اروپایی این سخنرانی‌ها را به دلیل تهدید امنیت داخلی خود لغو کردند.

اردوغان در حالی از ادامه وضعیت فوق‌العاده دفاع می‌کند که یک سال پس از کودتای نافرجام دستگیری‌های گسترده در ترکیه همچنان ادامه دارد.

صبح چهارشنبه ۱۲ ژوئیه / ۲۱ تیر ۱۴ نفر دیگر از نظامیان بازداشت شدند و حکم بازداشت ۵۱ نفر، از جمله ۳۴ نفر از کارمندان سابق شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه به اتهام ارتباط با کودتا صادر شد.

مقامات ترکیه کودتای نافرجام را به جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی نسبت می‌دهند اما او این اتهام را رد کرده است. گولن از سال ۱۹۹۹ ساکن آمریکاست.

از زمان کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته بیش از ۵۰ هزار نفر بازداشت و بیش از ۱۵۰ هزار نفر یا از کار اخراج شده‌اند و یا شغل آن‌ها تعلیق شده است.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که تصفیه در ارتش به احتمال زیاد رو به پایان است.

پس از کودتا حدود هفت هزار و ۶۵۵ عضو ارتش، از جمله ۱۵۰ ژنرال و دریاسالار، و همچنین چهار هزار و ۲۸۷ افسر از کار برکنار شدند.

پیش از این کمیسیون ونیز، نهاد مشورتی شورای اروپا اعلام کرده بود که وضعیت فوق‌العاده در ترکیه به‌ویژه به دلیل بازداشت‌های خودسرانه گسترده در خدمات عمومی، خارج از کنترل قضائی در آمده و حقوق مردم ترکیه و کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرده است.

بامداد روز چهارشنبه همچنین پلیس ترکیه در جریان یک عملیات در شهر قونیه، واقع در مرکز این کشور، پنج عضو گروه «دولت اسلامی» (داعش) را کشت. در این درگیری چهار مأمور پلیس به‌شکل سطحی زخمی شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.