ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در نیویورک: آمریکا مانع بهره‌وری ایران از منافع کامل برجام شده

وزیر خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده در آغاز سومین سال برجام گفت آمریکا حداقل ماندگاری را در این توافق داشته و به روح آن عمل نکرده است.

در آغاز سومین سال توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند جهان، محمدجواد ظریف در نیویورک اعلام کرد که آمریکا با اجازه ندادن به ایران در بهره بردن از منافع کامل توافق هسته‌ای در عمل کردن به روح این توافق پایبند نبوده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه ۲۳ تیر در بدو ورود به نیویورک درباره توافق هسته‌ای صحبت کرد.

او این توافق را یک توافق چند جانبه دانست و گفت: «هیچ گزینه دیگری وجود نداشت به‌جز این‌که توافق حل‌وفصل شده‌ای حاصل شود.»

از نظر ظریف توافق هسته‌ای یا همان برجام بهترین نتیجه ممکن را برای همه طرفین خواهد داشت و ایران انتظار دارد همه به این توافق عمل کنند.

توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ / ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ در وین به امضای طرفین رسید. بر اساس این توافق، از یک سو محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران اعمال می‌شود و از سوی دیگر تحریم‌های چندجانبه علیه ایران کاهش یافته یا لغو خواهند شد.

با گذشت دو سال از این توافق، ظریف پایبندی آمریکا به آن را «بسیار نازل» عنوان کرد و گفت: «[آمریکا] با رویکرد‌ها و سیاست‌های نادرست خود قادر به احترام و حمایت از روح این توافقنامه نبوده و در نتیجه به ایران این اجازه را نداده تا به حد کامل از منافع این توافقنامه به‌صورتی که باید بهره ببرد.»

ظریف خواهان بازنگری آمریکا در موضع خود شد و آن را به سود پایداری توافق هسته‌ای دانست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود که توافق هسته‌ای با ایران یکی از «بدترین» توافق‌هاست. با این حال او پس از روی کار آمدن به‌همراه مهره‌های اصلی کابینه‌اش از پایبندی خود به توافق هسته‌ای سخن گفته و در همین حال بر نظارت سخت‌گیرانه بر اجرای آن توسط ایران تأکید کرده‌اند.

در این دو سال آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده که ایران آن‌ها را نیز برخلاف تعهدات این کشور در برجام می‌داند. از سوی دیگر ایران نیز دست به آزمایش‌های موشکی زده که آمریکا این اقدام را برخلاف توافق هسته‌ای می‌داند و تحریم‌های جدید خود علیه ایران را به‌همین دلیل وضع کرده است.

ظریف به‌منظور شرکت در نشست توسعه پایدار سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده و گفته است هیچ دیداری در این سفر بین او و رکس تیلرسون، همتای آمریکایی‌اش برنامه‌ریزی نشده است. این در حالی است که پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا، ظریف در دو سال گذشته بارها در ارتباط با توافق هسته‌ای، با جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

ظریف گفته است که در سفر نیویورک با هیچ سیاستمدار غربی و اعضای کنگره آمریکا نیز دیدار و گفت‌وگویی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیام

    از اینکه با این شخص یعنی ظریف هیچ مشکلی ندارید وعکسهای این شخص را براحتی پخش میکند من ناراحت نیستم ولی از اینکه درمورد گردهمائی مجاهدین در ویلپنت پاریس بشدت ناراحت هستید وکوچکترین خبری در این مورد پخش نمی کنید وشدیدن جلوی خبر را گرفتید وبه روی خودتان نمی اورید خیلی خوشحال هستم