ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست دولت ترکیه برای تمدید وضعیت فوق‌العاده

بن‌علی ییلدیریم: «ممکن نیست که ما محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مورد فعالیت‌های مربوط به مراسم سالگرد کودتا را بپذیریم.»

یک سال از کودتای نافرجام ترکیه و برقراری وضعیت فوق‌العاده در این کشور گذشت. بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه می‌گوید دولت درخواست سه ماه دیگر تمدید وضعیت فوق‌العاده را مطرح خواهد کرد.

بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه: زمانی که شرایط اجازه دهد به وضعیت فوق‌العاده پایان می‌دهیم.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، بن‌علی ییلدیریم روز جمعه ۱۴ ژوئیه / ۲۳ تیر در یک نشست رسانه‌ای به‌سئوالات مربوط به سالگرد کودتای ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ پاسخ داد.

ییلدیریم کودتاگران را نه کل نیروهای مسلح که بخشی از آن‌ها دانست و این گروه را «قاتل» خطاب کرد.

نخست‌وزیر ترکیه ممنوعیت برگزاری تظاهرات به‌مناسبت سالگرد کودتای نافرجام در برخی از کشورها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ممکن نیست که ما محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مورد فعالیت‌های مربوط به مراسم سالگرد کودتا را بپذیریم.»

او خطاب به کشورهای غربی افزود: «شما نمی‌توانید مدعی سرمشق بودن در دموکراسی و آزادی باشید و همزمان چنین فعالیت‌هایی را محدود کنید.»

ترکیه اعلام کرده بود که قصد دارد مراسم‌ سالگرد کودتای نافرجام را در چند شهر اروپایی که جمعیت‌ ترک‌ها در آن‌ها زیاد است برگزار کند. در این پیوند دولت اتریش چهار روز پیش مانع از شرکت نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه در مراسم سالگرد کودتا شد. چند روز پیش از این رویداد نیز دولت هلند با سفر طغرل ترکس، معاون نخست‌وزیر ترکیه به این کشور و شرکت او در گردهمایی ترک‌های مقیم هلند مخالفت کرد.

در جریان رقابت‌های انتخاباتی همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه هم چند کشور اروپایی فعالیت و سخنرانی‌های مقامات ترکیه را ممنوع اعلام کرده بودند. به‌دلیل ساکن بودن شمار زیادی از شهروندان ترکیه در کشورهای اروپایی آن‌ها بیشتر نگران آن هستند که چنین مراسمی قطب‌بندی موجود در جامعه ترک‌ها را تشدید کرده و نظم عمومی و امنیت کشورهایشان را به‌خطر بیندازد.

بن‌علی ییلدیریم گفت: «این غیرقابل قبول است که آن‌ها برای جلوگیری از افشای نیرنگ عاملان کودتا در برابر افکار بین‌المللی، همه کار بکنند. این موضوع عدم صداقت این کشورها را به‌وضوح نشان می‌دهد.»

نخست‌وزیر ترکیه همچنین در مورد وضعیت فوق‌العاده در این کشور نیز اظهار نظر کرد. برقراری وضعیت فوق‌العاده در ترکیه چند روز پس از کودتای ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به‌اجرا گذاشته شد و از آن زمان تاکنون هر بار به‌مدت سه ماه تمدید شده است.

وضعیت فوق‌العاده در ترکیه در روز ۱۹ ژوئیه / ۲۸ تیر به پایان می‌رسد و ییلدیریم اعلام کرد که دولت در حال آماده‌ کردن پیشنهاد خود برای تمدید سه ماه دیگر وضعیت فوق‌العاده است.

او گفت: «وضعیت فوق‌العاده بالاخره یک روز به پایان می‌رسد. زمانی که شرایط اجازه دهد به آن پایان می‌دهیم.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه / ۲۱ تیر در یک گردهمایی در آنکارا گفته بود تا زمانی که مبارزه علیه تروریسم پایان نیافته وضعیت فوق‌العاده در این کشور برداشته نخواهد شد.

اردوغان افزوده بود: «با وجود اتفاقاتی که افتاده نمی‌توان از برداشته شدن وضعیت فوق‌العاده صحبت کرد.»

هیچ‌کدام از مقامات ترکیه تاریخ مشخصی را برای پایان دادن به وضعیت فوق‌العاده اعلام نکرده‌اند.

در وضعیت فوق‌العاده حقوق اساسی و آزادی‌ها محدود و یا به‌کلی لغو می‌شوند، از جمله بازداشت‌ها تسهیل می‌شود. همچنین دولت اجازه دارد در صورت لزوم، بدون تصویب پارلمان قوانینی وضع کند. بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر دولت ترکیه را متهم می‌کنند که با سوء استفاده از وضعیت فوق‌العاده حقوق بشر را نقض می‌کند.

با وجود گذشت یک سال از کودتا و وضعیت فوق‌العاده همچنان دستگیری‌های گسترده در ترکیه ادامه دارد.

در چند روز اخیر ده‌ها نفر دیگر از جمله گروهی از دانشگاهیان دانشگاه‌های استانبول و چند فعال حقوق بشر بازداشت شدند.

از زمان کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر بازداشت و بیش از ۱۵۰ هزار نفر یا از کار اخراج شده‌اند و یا شغل آن‌ها تعلیق شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.