ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اطمینان خاطر مسکو به تهران: همکاری‌ها در سوریه ادامه دارد

ظاهراً مهم‌ترین دلیل دیدار نماینده ویژه پوتین و علی شمخانی توافق اخیر روسیه با ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در جنوب غرب سوریه بوده. توافقی که ایران را نگران کرده‌است.

نمایندگان ویژه رهبران ایران و روسیه در دیداری در تهران بر ادامه همکاری این دو کشور در جنگ سوریه تأکید کردند.

تصویری از حملات اسرائیل به مواضع سوریه در جولان

در این دیدار که شنبه، ۲۴ تیر در تهران صورت پذیرفت، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه با علی شمخانی، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی به گفت‌و‌گو پرداخت.

محورهای گفت‌و‌گوی شمخانی و لاورنتیف بر سر جنگ سوریه و شیوه‌های حل این بحران بود.

توافق روسیه و آمریکا و نگرانی ایران

ظاهراً مهم‌ترین دلیل این دیدار توافق اخیر روسیه با ایالات متحده برای برقراری آتش‌بس در جنوب غرب سوریه بوده. توافقی که ایران را نگران کرده‌است.

یکی از دستاوردهای نخستین روز برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان در هفته گذشته، توافق رؤسای جمهور ایالات متحده و روسیه بر سر برقراری آتش‌بس در جنوب غربی سوریه بود. زمینه‌های این توافق در مذاکرات محرمانه آمریکا و روسیه در پایتخت اردن فراهم شده بود.

به گفته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، نماینده ویژه پوتین در این دیدار به «سوالات مطرح‌شده» درباره توافق ایالات متحده و روسیه پاسخ داده و به ارائه گزارشی از آن پرداخته‌است. درباره جزئیات سوال‌های طرف ایرانی اطلاعاتی منتشر نشده است.

لاورنتیف در این دیدار ضمن پاسخ به سوال‌های ایران، بر ادامه همکاری تهران و مسکو و دمشق در سوریه تأکید کرده و گفته که « روند همکاری‌های راهبردی مشترک میان سه کشور تا نابودی کامل جبهه تروریسم با جدیت ادامه خواهد یافت.»

شمخانی نیز با اشاره به تلاش‌ها برای آتش‌بس در سوریه، گروه‌های به گفته او «تروریست» را برهم‌زنندگان توافق‌ها دانست و گفت که «تجربه اثبات کرده این عناصر به هیچ پیمان و توافقی پایبند نبوده و از هر فرصتی برای کشتار مردم بی‌گناه و پیگیری اهدف غیرانسانی خود استفاده خواهند کرد.»

ایران و نیز روسیه و سوریه گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را «تروریست» می‌دانند.

مسئله اسرائیل

گفتگوهای اولیه بین روسیه و ایالات متحده برای برقراری «منطقه کاهش تنش» در جنوب غربی سوریه شامل استان درعا در مرز اردن و قنیطره نیز می‌شد که با بلندی‌های جولان ــ که اسرائیل بخش بزرگی از آن را در اشغال خود دارد ــ هم‌مرز است.

شمخانی در این دیدار به انتقاد از اسرائیل پرداخت و دولت این کشور را به «استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی» برای تأمین امنیت مرزهایش متهم کرد.

اسرائیل تا کنون چندین بار مواضع نیروهای سوری را در قنیطره، در بلندی‌های جولان هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای تحت حمایت ایران نیز بر اساس گزارش‌ها در این منطقه حضور دارند.

دمشق نیز تل‌آویو را به حمایت از مخالفان مسلح در آن منطقه متهم کرده. اسرائیل اما می‌گوید که حملاتش به تلافی فرود خمپاره‌ها و گلوله‌های سوری در قسمت تحت کنترل این دولت از بلندی‌های جولان است.

اسرائیل در جنگ‌های ۱۹۶۷ توانست ۱۲۰۰ کیلومتر مربع از بلندی‌های جولان را اشغال کند. تل‌آویو بعداً این قسمت را به خاک خود ضمیمه کرد.

تنها ۳۰ درصد بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل نیست و از سوی سوریه اداره می‌شود. استان قنیطره که در این منطقه قرار دارد، محل نزاع بین نیروهای وفادار به اسد از جمله حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران با مخالفان مسلح است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • اهورا

      دولتی که تمام فکر و ذکرش محافظت و مراقبت از خود به منظور جلوگیری از سقوط است، کی میتواند از مردم خود محافظت کند؟ بدا به حال دولتی که از مردمش در تهدید باشد... تنها حکومت الله بر زمین را این روزها از اپوزیسیون داخلی اش میترسانند. تا دیروز مجاهدین و احزاب خارجی و آمریکا و غرب دشمن درجه یک نظام بودند، امروز اپوزیسیون داخل کشور و خودیهای فتنه! ونهایتا در آغوش روسیه آرمیدن و دلخوش کردن به یک قدرت خارجی بمنظور در امان بودن از گزند داخلی!!! آقایون رهبران! بیدار شوید، این ره که می روید به ترکستان است. به رأی مردم تمکین کنید، کشور را به آشوب بیشتر نکشید، انتخاباتی آزاد برگزار کنید، و قدرت را به تدریج به افرادی دیگر بسپارید، 4 دهه است که شما در مسند حکومتید، ثابت شده که در اداره حکومت ناتوانید، کارها را به افراد توانا بسپارید، حکومت ارث پدری هیچکس نیست، این نظام سراپا فساد و تعفن را با حکومتی دمکراتیک در طول چند سال جایگزین کنید. و به مردم ایران فرصت نفس کشیدنی دوباره بدهید...