ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجید فلاح‌زاده، استاد و کارگردان تئاتر درگذشت

درگذشت این هنرمند و استاد تئاتر ایرانی نابهنگام و دور از انتظار بود. در دورانی که انتشار یک شماره نشریه حادثه‌ای به شمار می‌آمد، او به تئاتر ایران در تبعید جان تازه‌ای داد.

مجید فلاح‌زاده، هنرمند ایرانی و بنیانگذار جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان به طور غیر منتظره‌ای درگذشت. او هنگام مرگ ۷۱ سال داشت.

مجید فلاح‌زاده، استاد و کارگردان تئاتر فقید ایرانی

مجید فلاح‌زاده که به بیماری قند مبتلا بود، شامگاه گذشته به شوک قندی دچار شد و جان باخت. بهرخ بابایی، همسر او این خبر را تأیید کرده است.

مجید فلاح‌زاده و بهرخ بابایی ۲۴ سال پیش با کمک اداره فرهنگ شهر کلن در آلمان برای نخستین بار در تاریخ هنر تبعیدی ایران، جشنواره تئاتر ایرانی در شهر کلن آلمان را بنیان گذاشتند. این جشنواره در آن‌ها سال‌ها که حتی انتشار یک عنوان کتاب، یا یک شماره گاهنامه ادبی و هنری در شرایط تبعید کاری دشوار بود و یک حادثه به شمار می‌آمد، فرصتی بود برای آشنایی ایرانیان مهاجر و تبعیدی علاقمند با تئاتر با هنرمندان نام‌آشنا و گمنام تئاتر ایران در خارج از ایران که پراکنده از هم و با مخاطبانی اندک تلاش می‌کردند سر پا بمانند.

مجید فلاح‌زاده با تئاتر ایران و جهان آشنایی عمیقی داشت. او  که در سال ۱۳۲۵ متولد شده بود هنرآموخته رشته ادبیات دراماتیک بود. فلاح‌زاده تحصیلات تکمیلی تئاتر را در انگلستان به پایان رسانده و نمایشنامه‌نویس، دراماتورژ، استاد و کارگردان تئاتر بود.

فلاح‌زاده بعد از انقلاب، در زمان جمهوری دموکراتیک افغانستان به این کشور رفت و سپس به همراه همسر هنرمندش، بهرخ بابایی به آلمان مهاجرت کرد.

جشنواره تئاتر ایرانی در کلن بعد از برگزاری پنجمین دوره‌اش رویکردی حرفه‌ای‌تر اتخاذ کرد و کیفیت آثاری را که گروه‌های تئاتری خارج از ایران روی صحنه می‌بردند مبنای گزینش قرار داد.

«تاریخ اجتماعی و سیاسی تئاتر در ایران» از آثاری‌‌ست که از مجید فلا‌ح‌زاده به یادگار مانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.