ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران: تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران غیر قانونی است

محمد جواد ظریف در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در جمع گروهی از خبرنگاران از اقدامات اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا انتقاد کرد. احتمال خروج ایران از برجام مطرح است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران در سخنانی که در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد «اکوسوک» ایراد کرد، از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی به عنوان توافقی که «بحران غیر ضروری» در سطح جهان را حل کرده یاد کرد. او گفت توافق هسته‌ای، «افق‌های جدیدی را برای گفتگو، تفاهم، احترام متقابل و همکاری در سایر زمینه‌ها و سطوح، از جمله در سطح منطقه‌ای» گشوده است. پیش از این سخنرانی، وزیر خارجه ایران در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در جمع گروهی از خبرنگاران از اقدامات اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران با هدف تنش‌زدایی از خاورمیانه انتقاد کرد  و این تحریم‌ها را غیر قانونی خواند. احتمال خروج ایران از برجام مطرح است.

سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد

سخنرانی وزیر امور خارجه در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد که با موضوع فقرزدایی برگزار شد، در پرتو تحریم‌های تازه آمریکا علیه سپاه پاسداران رار داشت. ظریف در سخنانی که بامداد چهارشنبه در سازمان ایراد کرد گفت:

«از جمله دستاوردهای سیاست رئیس جمهور روحانی که بر پایه تعامل سازنده بنا گردیده، حل و فصل یک بحران غیرضروری در سطح جهان، از طریق دستیابی به توافق تاریخی هسته‌ای است. این موفقیت برجسته دیپلماسی و چندجانبه گرایی، افق‌های جدیدی را برای گفتگو، تفاهم، احترام متقابل و همکاری در سایر زمینه‌ها و سطوح، از جمله در سطح منطقه‌ای گشوده است.»

 ظریف پیش از سخنرانی‌اش در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، شامگاه گذشته در جمع گروهی از خبرنگاران دستچین‌شده در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک اعمال تحریم‌های تازه دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران را غیرقانونی خواند. او گفت چنین رفتاری، به یک عادت بد در آمریکا تبدیل شده. به گفته ظریف، جامعه جهانی همچنان در ارتباط و تعامل با ایران باقی می‌ماند، بدون آنکه – به تعبیر وزیر خارجه ایران – به این تئاتر توجهی کند.

نمایشی که ظریف به کنایه از آن یاد می‌کند در دو پرده اجرا شد: ابتدا رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گزارش ۹۰ روزه‌اش به کنگره آمریکا اعلام کرد که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند بوده اما همچنان از تروریسم حمایت می‌کند، سپس در پرده دیگری، وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۱۸ نهاد و شرکت که با سپاه همکاری می‌کنند وضع کرد.

تحریم‌های تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا شامل نهادها و اشخاصی می‌شود که با سپاه پاسداران در تولید پهباد و جنگ‌افزار و قایق‌های تندرو و همینطور تهیه قطعات الکترونیکی همکاری می‌کنند. این تحریم‌ها همچنین بخش‌های توسعه زیردریایی، تجهیزات نظامی، تولید و نگهداری ناوهای سپاه پاسداران را نشانه گرفته‌اند.  وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که این تحریم‌ها برای تنش‌زدایی از خاورمیانه اعمال شده‌اند.

مقامات آمریکایی روز دوشنبه مواردی که به نظر آن‌ها باعث تضعیف برجام می‌شود را برشمرده بودند: توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس. محمد جواد ظریف، در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل دولت ترامپ را به بی‌درایتی متهم کرد:

«اول از فسخ توافق برجام صحبت کردند، بعد که دیدند که جامعه جهانی استقبال نکرد، توافق را نقض می‌کنند که اجرای آن به امری محال تبدیل شود.»

پیش از اعمال تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران، نشریه نشنال اینترست با وزیر خارجه ایران گفت‌وگویی انجام داده بود. ظریف گفته بود از طریق کمیسیون مشترک برجام می‌توان فشارهایی را برای پایبندی آمریکا به برجام اعمال کرد. با این‌حال اگر برجام کاملاً نقض شود، خروج ایران از این توافقنامه یکی از گزینه‌هاست:

«اگر کار به نقض بزرگ توافق هسته‌ای برسد و یا طبق مفاد توافق هسته‌ای عدم عملکرد قابل توجهی صورت بگیرد، در آن زمان ایران نیز گزینه‌های موجود دیگری از جمله خروج از توافق هسته‌ای را دارد.»

وزیر خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرده بود که خروج ایران از توافق هسته‌ای، گزینه نهایی این کشور است.

همزمان با این تحولات، وزارت دادگستری آمریکا نیز دو شهروند ایرانی را متهم کرده که قصد داشتند سیستم‌های شرکت « ارو تک اسوسیتس» را که طرف قرارداد وزارت دفاع آمریکاست هک کنند و به دولت ایران بفروشند. بازداشت یک پژوهشگر چینی – آمریکایی در ایران به اتهام جاسوسی سویه دیگری از بحران اخیر در روابط ایران با آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    ظریف که از طرف خامنه ای مامور مذاکره است تا کنون نتوانسته نظرات مساعد کاخ سفید را جلب کند زیرا کاخ سفید بر انحلال سپاه پاسداران ایستاده است سپاه پاسداران استخوان در گلوی جمهوری اسلامی گیر کرده است و خمینی که یک نیروی فاشیست سرکوبگر و شکنجه گر گوش بفرمان می خواست تا در مقابل نهادهای مدرن از دستآوردهای روحانیون دفاع کند جریانی که بیشترین جنایات را علیه ملتهای خاورمیانه و بطور کلی جامعه ی جهانی و بخصوص ملت ایران روا داشته است نه تنها در نزد انقلابیون و مردم ایران افشا شده است بلکه کشورهای معظم جامعه ی جهانی نیز بر نقش حمایت تروریستی سپاه از تروریسم بین الملل تاکید دارد تحریمهای پی در پی سرداران خالی بند سپاه و نهادها و شرکتهای تابعه ی سپاه هزینه ی بسیار سنگینی بر دوش ملت ایران گذاشته است و تنها با ادغام بدنه ی بدون سر این نهاد سرکوبگر در ارتش و بازنشسته کردن سرداران خالی بندش دولت می تواند پای در آغاز راهی بگذارد تا اعتماد جامعه ی جهانی برای سرمایه گذاری برای حمایت از نهادهای مدنی و دموکراتیک و مدرن بدست آورد سپاه و نهادهای سنتی حاکمیت که تحت اختیار روحانیت سنتی ست بزرگترین موانع راه پیشرفت و ترقی ایران است . روحانیت که سپاه را بعنوان حمایت از خود تشکیل داد حتی در تثبیت قدرتش هم نتوانست مهار سپاه را در اختیار بگیرد خصوصیت های فاشیستی و تمامیت خواهی این نهاد و اختلافاتش با حتی روحانیت آنرا بعنوان یک نهاد مستقل مافوق همه ی نهادها قرارداده است که تا حدی فقط از ولی فقیه اطاعت می کند امریکا قبلا هم به مقامات طرف مذاکره بارها اعلام کرده است که سپاه باید منحل شود یا جمهوری اسلامی این موضع امریکا را خواهد پذیرفت یا تحریمها افزایش و افزایش خواهند یافت تا سرنگونی و انحطاط کامل جمهوری اسلامی .