ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای امکان‌پذیر نیست

نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲۱ ژوئیه در وین برگزار می‌شود. وزیر خارجه ایران گفت‌وگو با وزیر خارجه آمریکا درباره سقف توقعات از برجام را رد نکرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر احتمال گفت‌وگو با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا پیرامون توافق هسته‌ای را رد نکرد، اما به تأکید گفت که مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

نشریه نیویورکر دز دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک گفت‌وگویی با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران انجام داده است. این گفت‌وگو که دو روز پیش انجام شده، شامگاه گذشته منتشر شده است. وزیر خارجه ایران در این گفت‌وگو احتمال مذاکره با آمریکا را رد نکرده است:

«ما با دیدار احتمالی با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، در صورتی که این دیدار برای اجرای توافق هسته‌ای ایران (و گروه ۱+۵) ضروری باشد، مخالفتی نداریم.»

به گفته وزیر خارجه ایران تاکنون زمینه‌های چنین دیداری فراهم نشده، اما اگر اتفاق بیفتد، موضوع آن از سرگیری مجدد مذکرات هسته‌‌ای نیست:

«حتی فکر کردن درباره از سرگیری این مذاکرات بسیار خطرناک است، زیرا همه طرف‌ها حتی با انتظارات بالاتری نسبت به قبل وارد هرگونه مذاکره احتمالی خواهیم شد. رسیدن به توافق هسته‌ای به اندازه کافی پیچیده بود. دستیابی به توافقی دیگر غیر ممکن است.»

ظریف با این‌حال چشم‌انداری را هم مشخص کرده است:

«در صورت مشاهده حسن نیت از سوی آمریکا درخصوص اجرای توافق ایران و شش قدرت جهانی، این توافق مبنای همکاری‌های آتی خواهد بود و نه تنها یک سقف.»

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی در تیر ۹۴ به دست آمد، کمیسیون مشترکی زیر نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» نظارت دارد. نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲۱ ژوئیه در وین برگزار می‌شود.

دوشنبه، ۱۷ ژوئیه ابتدا رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گزارش ۹۰ روزه‌اش به کنگره آمریکا اعلام کرد که ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند بوده اما همچنان از تروریسم حمایت می‌کند، سپس چند ساعت بعد وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۱۸ نهاد و شرکت که با سپاه همکاری می‌کنند وضع کردند. کاخ سفید اعلام کرده که هدف از اعمال این تحریم‌ها تنش‌زدایی از خاورمیانه است.

مقامات آمریکایی روز دوشنبه مواردی که به نظر آن‌ها باعث تضعیف برجام می‌شود را برشمرده بودند: توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس. محمد جواد ظریف پیش از این دولت ترامپ را به بی‌درایتی و سردرگمی نسبت به توافق هسته‌ای متهم کرده بود.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه هفته گذشته گفته بود، به اقدامات دولت آمریکا برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران احترام می‌گذارد، اما واشنگتن باید بداند که برجام یک توافقنامه بین‌المللی و مورد تایید سازمان ملل و اتحادیه اروپاست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    آقای ظریف آنقدر چراغ سبز به امریکا داده است که بتن پایه ی این چراغها هم ترکیده است آخوندها با هر ترفند و هر عهد و شرطی فقط حکومت می خواهند این چمن زار ۱۴۰۰ سال طول کشیده تا بدست آورند . خامنه ای و دربار آخوندها ظریف را مدتهاست در خیابنهای اطراف کاخ سفید رها کرده اند تا هر امتیازی کاخ نشینان و کنگره نشینان امریکائی خواستند بدهد اما بنظر می رسد بد عهدی های آقایان کار دستشان داده است و دوران مستی هایشان را فراموش کرده اند اینبار سمبه بسیار پر زور است و با امتیازات هوائی نمی پذیرند .