ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماده ۲۳ لايحه «حمايت از خانواده» توسط مجلس ايران حذف شد

<p>ماده ۲۳ لايحه &laquo;حمايت از خانواده&raquo; که به مردان اجازه می&zwnj;داد در صورت توانايی مالی بتوانند بدون مجوز دادگاه، مجدداً ازدواج کنند، توسط کميسيون قضايی و حقوقی مجلس ايران حذف شد.</p> <!--break--> <p><br /> به گزارش تارنمای خانه ملت، موسی قربانی نماینده مجلس ایران سه&zwnj;شنبه چهارم مرداد ۱۳۹۰ گفته است در جلسه اعضای کميسيون قضايی و حقوقی مجلس با حذف ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده، موافقت شده است.</p> <p><br /> وی افزوده اين لايحه در &laquo;آينده&zwnj;ای نزديک&raquo; در مجلس مورد بررسی قرار می&zwnj;گيرد.</p> <p><br /> ماده ۲۳ و ۲۵ لايحه حمايت از خانواده يکی از بحث&zwnj;برانگيزترين ماده&zwnj;های اين لايحه بودند.</p> <p><br /> در ماده ۲۳ مرد در صورت توانايی مالی، بدون ارائه دليل به دادگاه قادر بود مجددا ازدواج کند و تنها متعهد به &laquo;اجرای عدالت بين همسران&raquo; بود و ماده ۲۵ نيز مربوط به پرداخت ماليات مهريه سنگين، پيش از پرداخت مهريه به زن بود.</p> <p><br /> ماده ۲۵ نيز سال گذشته از اين لايحه حذف شد.</p> <blockquote> <p>حسن یوسفی اشکوری: آنچه که من به عنوان یک مسلمان از اسلام می&zwnj;فهمم اصل و جهت گیری اسلام بر تک همسری است</p> </blockquote> <p>لايحه حمايت از خانواده، تيرماه ۱۳۸۶ به پيشنهاد قوه قضائيه در دولت پيشين ايران تصويب و به مجلس ارسال شد. اين لايحه که چهار سال پيش در مجلس هفتم مطرح شده بود، به دليل اعتراض فعالان حقوق زنان مسکوت گذاشته شد.</p> <p><br /> اما اين لايحه مرداد سال گذشته در مجلس هشتم برای تصويب نهايی به جريان افتاد.</p> <p><br /> به جريان افتادن دوباره اين لايحه، واکنش فعالان حقوق زنان و مخالفان دولت را به دنبال داشت.</p> <p><br /> زهرا رهنورد از مخالفان دولت ايران، مرداد ٨٩ در يادداشتی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران خواست بررسی لايحه حمايت از خانواده را از دستور کار مجلس خارج کنند.</p> <p><br /> خانم رهنورد که اکنون به همراه همسرش میرحسین موسوی در بازداشت خانگی به&zwnj;سر می&zwnj;برد، پيشنهاد داده&zwnj; بود که بررسی اين لايحه به &laquo;کارگروهی از زنان و مردان کارشناس و پيش&zwnj;رو&raquo; سپرده شود.</p> <p><br /> وی خارج کردن اين لايحه از دستور کار مجلس را &laquo;نه يک درخواست زنانه بلکه نماد درخواستی ملی و با هدف سعادت ملت ايران و دوام خانواده&zwnj;های ايرانی&raquo; دانسته بود.</p> <p><br /> همچنين فائزه هاشمی&zwnj;رفسنجانی، رئيس شاخه زنان حزب کارگزان سازندگی و از اعضای ائتلاف اسلامی زنان ايران ٣٠ مرداد ٨٩ در نشست اين ائتلاف گفته بود: &laquo;در صورتی که دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد را می&zwnj;دهد، بايد برای زن هم حق طلاق در نظر گرفته شود.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>حسن یوسفی اشکوری که سال&zwnj;ها پیش از این از سوی دادگاه ویژه روحانیت از پوشیدن لباس روحانیون مذهبی منع شده، چند سال قبل گفته بود: &laquo;آنچه که من به عنوان یک مسلمان از اسلام می&zwnj;فهمم اصل و جهت گیری اسلام بر تک همسری است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>آیت&zwnj;الله یوسف صانعی از مراجع تقلید نیز مخالفت خود را با ازدواج چندباره مردان اعلام کرده بود.</p> <p>&nbsp;</p>

ماده ۲۳ لايحه «حمايت از خانواده» که به مردان اجازه می‌داد در صورت توانايی مالی بتوانند بدون مجوز دادگاه، مجدداً ازدواج کنند، توسط کميسيون قضايی و حقوقی مجلس ايران حذف شد.

به گزارش تارنمای خانه ملت، موسی قربانی نماینده مجلس ایران سه‌شنبه چهارم مرداد ۱۳۹۰ گفته است در جلسه اعضای کميسيون قضايی و حقوقی مجلس با حذف ماده ۲۳ لايحه حمايت از خانواده، موافقت شده است.

وی افزوده اين لايحه در «آينده‌ای نزديک» در مجلس مورد بررسی قرار می‌گيرد.

ماده ۲۳ و ۲۵ لايحه حمايت از خانواده يکی از بحث‌برانگيزترين ماده‌های اين لايحه بودند.

در ماده ۲۳ مرد در صورت توانايی مالی، بدون ارائه دليل به دادگاه قادر بود مجددا ازدواج کند و تنها متعهد به «اجرای عدالت بين همسران» بود و ماده ۲۵ نيز مربوط به پرداخت ماليات مهريه سنگين، پيش از پرداخت مهريه به زن بود.

ماده ۲۵ نيز سال گذشته از اين لايحه حذف شد.

حسن یوسفی اشکوری: آنچه که من به عنوان یک مسلمان از اسلام می‌فهمم اصل و جهت گیری اسلام بر تک همسری است

لايحه حمايت از خانواده، تيرماه ۱۳۸۶ به پيشنهاد قوه قضائيه در دولت پيشين ايران تصويب و به مجلس ارسال شد. اين لايحه که چهار سال پيش در مجلس هفتم مطرح شده بود، به دليل اعتراض فعالان حقوق زنان مسکوت گذاشته شد.

اما اين لايحه مرداد سال گذشته در مجلس هشتم برای تصويب نهايی به جريان افتاد.

به جريان افتادن دوباره اين لايحه، واکنش فعالان حقوق زنان و مخالفان دولت را به دنبال داشت.

زهرا رهنورد از مخالفان دولت ايران، مرداد ٨٩ در يادداشتی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی ايران خواست بررسی لايحه حمايت از خانواده را از دستور کار مجلس خارج کنند.

خانم رهنورد که اکنون به همراه همسرش میرحسین موسوی در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد، پيشنهاد داده‌ بود که بررسی اين لايحه به «کارگروهی از زنان و مردان کارشناس و پيش‌رو» سپرده شود.

وی خارج کردن اين لايحه از دستور کار مجلس را «نه يک درخواست زنانه بلکه نماد درخواستی ملی و با هدف سعادت ملت ايران و دوام خانواده‌های ايرانی» دانسته بود.

همچنين فائزه هاشمی‌رفسنجانی، رئيس شاخه زنان حزب کارگزان سازندگی و از اعضای ائتلاف اسلامی زنان ايران ٣٠ مرداد ٨٩ در نشست اين ائتلاف گفته بود: «در صورتی که دادگاه به مرد اجازه ازدواج مجدد را می‌دهد، بايد برای زن هم حق طلاق در نظر گرفته شود.»

حسن یوسفی اشکوری که سال‌ها پیش از این از سوی دادگاه ویژه روحانیت از پوشیدن لباس روحانیون مذهبی منع شده، چند سال قبل گفته بود: «آنچه که من به عنوان یک مسلمان از اسلام می‌فهمم اصل و جهت گیری اسلام بر تک همسری است.»

آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلید نیز مخالفت خود را با ازدواج چندباره مردان اعلام کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.