ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراض در نیشکر هفت‌تپه: کارگران و خانواده‌هاشان جاده را بستند

همسران کارگران که در محل حضور یافته اند، به فقر، گرسنگی و فضای امنیتی که در اثر اعتصاب ها و اعتراض ها بر خانواده‌ ها تحمیل شده، اعتراض کرده اند.

صدها کارگر کارخانه نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه دوم مرداد در ادامه اعتراض خود به تعویق دستمزدها و بی‌توجهی مسئولان کارخانه به سایر خواسته هاشان، جاده شهر به کارخانه را بستند.

اعتراض های روز دوشنبه دوم مرداد کارگران نیشکر هفت تپه

همسران کارگران که در محل حضور یافته اند به فقر و گرسنگی و فضای امنیتی که در اثر اعتصاب ها و اعتراض ها بر خانواده‌ها تحمیل شده، معترضند.

تجمع روز یکشنبه اول مرداد

 روز یکشنبه اول مرداد دو تجمع اعتراضی همزمان در نیشکر هفت‌تپه برگزار شد: تجمع حدود ۲۰۰ کارگر بازنشسته که به دلیل بدهکاری شرکت به سازمان تامین اجتماعی مستمری بازنشستگی نمی‌گیرند و اجتماع صدها کارگر شاغل رسمی و پیمانی که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند، حق بیمه‌شان پرداخت نشده و خواهان پس گرفتن شرکت از بخش خصوصی‌اند.

تجمع روز یکشنبه اول مرداد کارگران با حضور حدود ۵۰۰ کارگر رسمی و روزمزد بخش صنعت و کشاورزی برگزار شد، مقابل در کارخانه و همراه خانواد‌ه های کارگران.

در همین روز کارگران بازنشسته سال ۹۴ و اسفند ماه سال ۹۵ شرکت نیشکر هفت تپه سد ماموران امنیتی و حفاظت کارخانه را پشت سر گذاشته، وارد کارخانه شدند و در سالن کنفرانس کارخانه اجتماع کردند.

بیش از ۴۰۰ کارگر نیشکر هفت‌تپه مشمول بازنشستگی هستند اما از آن جا که کارفرما به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است این سازمان از پرداخت مستمری بازنشستگی به کارگران سر باز می‌زند.

در پی ماه‌ها اعتراض، تجمع و تحصن بازنشستگان، کارفرما هفته پیش اعلام کرد در توافق با سازمان تامین اجتماعی مشکلات کارگران را حل کرده است اما هنوز مشکل بازنشستگی حدود ۲۰۰ تن از این کارگران حل نشده است.

یکی از مدیران کارخانه در واکنش به اجتماع کارگران و خانواده‌هاشان و همچنین بازنشستگان کارخانه گفته است وضع کارگران نیشکر هفت‌تپه هنوز از سایر شرکت‌ها بهتر است.

به گفته او، شرکت هنوز پس از واگذاری به سوددهی نرسیده است.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از قاسم افشار، قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه نوشته است موسسات زیادی هستند که کارکنان آنها ماه‌ها حقوق معوقه دارند در حالی که کارکنان نیشکر هفت‌تپه تنها دو ماه حقوق معوقه دارند و اوضاع مالی این شرکت «از اقتصاد کشور مستثنی نیست».

افشار گفته است بخشی از مطالبات کارگران پرداخت شده است. او وعده پرداخت سایر مطالبات کارگران را هم داده اما گفته است نیشکر هفت‌تپه از زمان واگذاری تاکنون هنوز به سوددهی نرسیده است.

جانشین مدیر عامل نیشکر هفت تپه قول داده است طی سه روز آینده نسبت به واریز سهم چهار درصدی کارفرما به صندوق سازمان تامین اجتماعی بابت بازنشستگان اقدام شود.

تجمع دوشنبه دوم مرداد

گزارش ها از اعتراض و تجمع جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در روز دوشنبه حاکی از آن است که این اعتصاب از صبح آغاز شده و به دنبال آن حضور نیروهای انتظامی و لباس شخصی در محوطه مجتمع نیشکر هفت تپه به طرز چشمگیری محسوس بوده است. برخی سرپرستان نیز تحت فشار قرار گرفتند تا مانع اعتصاب کارگران شوند.

حراست کارخانه و پلیس برای جلوگیری از اعتصاب کارگران فضایی به شدت امنیتی ایجاد کرده اند اما با این حال اعتصاب با شرکت کارگران بخش‌های مختلف کارخانه شکل گرفته و همسران کارگران هم برای شرکت در این تجمع اعتراضی وارد کارخانه شده‌اند.

کارگران سپس از کارخانه خارج شده و جاده حر به هفت‌تپه را بسته و مانع عبور و مرور وسایل نقلیه شده اند. آن‌ها در پی شدت گرفتن گرما به بستن جاده پایان داده اند.

در پی واگذاری این کارخانه در اوایل سال ۹۵، اخراج گسترده کارگران رقم خورده و مشکلات دیگری برای کارگران ایجاد شده است.

پرداخت سه ماه دستمزد سال جاری، پاداش سال‌های ۹۴ و ۹۵، بن کارگری و سایر ملحقات مزد و حق بیمه، مطالبات صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه هستند. آن‌ها همچنین خواستار یکسان سازی حقوق و مزایای خود هستند.

کارگران همچنین بارها نسبت به کارگذاری دوربین در کارخانه برای کنترل کارگران و حضور چشمگیر نیروهای انتظامی و حراست کارخانه اعتراض کرده‌ و گفته‌اند محیط کارخانه به یک پادگان تبدیل شده است. آن‌ها خواستار بازگشت کارخانه از بخش خصوصی به دولت‌اند.

کارگران گفته‌اند قصد دارند روز سه‌شنبه نیز همراه با خانواده‌های خود دوباره تجمع اعتراضی برگزار کنند.

اخبار کارگری رادیو زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.