ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهدید معاون دادستان کل: علیه وزیر ارتباطات اعلام جرم می‌کنیم

عبدالصمد خرم‌آبادی بار دیگر به انتقاد از اجرانشدن دستور قضائی برای فیلترینگ برخی کانال‌های تلگرامی پرداخت و ادعا کرد داعش از تلگرام برای هماهنگی حمله تهران استفاده کرده‌است.

بحث بر سر تلگرام بالا گرفته‌است. عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل ایران، وزیر ارتباطات را به علت عدم اجرای دستور مسدودکردن کانال‌های تلگرامی تهدید به تعقیب قضائی کرد.

جدل بر سر تلگرام ادامه دارد

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه چهارشنبه، چهارم مرداد شدیداً از محمود واعظی، وزیر ارتباطات ایران انتقاد کرد.

خرم‌آبادی وزیر ارتباطات را به دلیل سخنان اخیرش در پاسخ به انتقادهای پیشین دادستانی ایران به «خلاف‌گویی» و «عدم صداقت» متهم کرد.

این انتقادها پیش از این آغاز شده‌بود. خرم‌آبادی ۲۴ تیرماه از صدور دستور قضایی برای مسدودکردن هشت هزار کانال تلگرامی و ارسال فهرست این کانال‌ها به وزارت ارتباطات خبر داد و گفت که وزارت‌خانه از اجرای این دستور سر باز می‌زند.

او وزارت ارتباطات را به «تسلیم در برابر مدیر تلگرام» متهم کرد و گفت که «وزارت ارتباطات برای بیگانگان در فضای مجازی اتوبان‌کشی کرده است.»

واعظی اما در پاسخ تأکید کرد که هفته‌ای سه هزار کانال تلگرامی در ایران مسدود می‌شود و با اشاره به خرم‌آبادی گفت: «ایشان خیلی مصاحبه می‌کنند و بسیاری از مصاحبه‌هایشان مبنی درستی ندارد.»

تلگرام محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده در ایران است. بیش از ۲۳ میلیون کاربر تلگرام، یعنی حدود نیمی از کاربران این سرویس پیام‌رسان رمزگذاری‌شده در جهان در ایران زندگی می‌کنند.

اما بخش‌هایی از حکومت ایران، به‌خصوص سپاه پاسداران و قوه قضائیه برخوردها با فعالان مجازی در تلگرام را شدت بخشیده‌اند.

ادعای استفاده داعش از تلگرام برای حمله تهران

خرم‌آبادی کانال‌های تلگرامی مربوط به «سازمان مجاهدین خلق» و «آمدنیوز» را مصداق خلاف‌گویی وزیر ارتباطات دانست: «کانال مربوط به گروهک تروریستی منافقین و کانال آمد نیوز دو نمونه بازر از کانالهای مجرمانه تلگرامی هستند که مجرمانه بودن آنها برای همه محرز است و دستور قضایی هم برای مسدودسازی آنها صادر شده است ولی مسدود نشده اند .آیا آقای وزیر با فعالیت مجرمانه کانال گروهک تروریستی منافقین در کشور موافقند؟»

معاون دادستان کل ایران در امور فضای مجازی به حمله گروه «دولت اسلامی» (داعش) به تهران نیز اشاره کرد و ادعا کرد که اعضای این گروه از تلگرام برای هماهنگی در حمله استفاده کرده‌اند.

حملات همزمان اعضای داعش به ساختمان اداری مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی صبح چهارشنبه  ۱۷ خرداد توسط دو گروه مسلح انجام شد و ۱۸ نفر از محافظان و کارمندان مجلس و مردم عادی کشته و ۵۲  نفر زخمی شدند. داعش فیلم کوتاهی از این حمله را در کانال‌های تلگرامی وابسته به خود منتشر کرد. خرم‌آبادی از این مسئله نیز انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول» دانست.

او در ادامه واعظی را به تعقیب قضایی تهدید کرد: «تاکنون بنا به دلایلی که خود وزیر ارتباطات از آن مطلع هستند در قبال عدم اجرای دستورهای قضایی مرتبط با فضای مجازی کوتاه آمده  و مماشات نموده ایم ، ازاین به بعد اگر وزیر ارتباطات اقدامی نسبت به اجرای دستورهای قضایی در مورد محتواهای مجرمانه بعمل نیاورند حتماً پس از کسب اجازه از دادستان محترم کل کشور ومسئولان عالی قضایی علیه او اعلام جرم خواهم کرد.»

«انتقال سرورهای تلگرام هم راضی‌کننده نیست»

خرم‌آبادی تلگرام را ابزاری برای جاسوسی مجازی معرفی کرد.

او انتقال سرورهای تلگرام به ایران را نیز کافی ندانست و گفت که « ورود سرورهای تلگرام به داخل نفوذ و جاسوسی را در کشور نظام مند خواهد کرد و در عین حال فعالیت قاچاقی وغیر قابل کنترل فعلی آن آثاری به مراتب بدتر دارد.»

پیش از این معاونان وزیر ارتباطات از تلاش این وزارت برای مذاکره با تلگرام و انتقال سرورهای آن به ایران خبر داده‌بودند. به گفته آنها، انتقال سرورها به تصویب شورای عالی نظارت بر فضای مجازی رسیده‌است.

به گفته مسئولان دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری امکان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای رونق فضای کسب‌و‌کار ایران اهمیت دارد.

پاول دوروف، مدیر تلگرام اما در واکنش به اخبار منتشرشده دراین‌باره گفت که «تلگرام ابداً سرورهایش را به ایران منتقل نمی‌کند؛ حتی در صورت مسدودشدن.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.