ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیرین نشاط در جشنواره فیلم ونیز

در ونیز سینمای ایران حضوری چشمگیر دارد. علاوه بر تازه‌ترین فیلم شیرین نشاط درباره ام‌الکلثوم چندین کارگردان ایرانی در بخش‌های جانبی ونیز آثارشان را به نمایش می‌گذارند.

هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز با ۲۲ فیلم در بخش اصلی از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر برگزار می‌شود. در این دوره، سینمای ایران در بخش‌های جانبی ونیز از جمله در «روزهای مؤلفان» و در بخش «افق‌ها» حضور برجسته‌ای دارد. تازه‌ترین فیلم شیرین نشاط، هنرمند و سینماگر ایرانی در بخش «روزهای مؤلفان» به نمایش درمی‌آید.

نشست خبری جشنواره فیلم ونیر (عکس: آرشیو)

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز، پنجشنبه ۲۷ ژوئیه فرست فیلم‌های بخش اصلی این جشنواره سینمایی را اعلام کردند. دارن آرونوفسکی با فیلم «مادر» و با نقش‌آفرینی بازیگران سرشناسی مانند جنیفر لورنس، خاویر باردام و میشل فایفر در بخش اصلی ونیز حضور دارد. از سینمای هالیوود، پل شریدر، کارگردان سرشناس آمریکایی هم با فیلم « First Reformed» با بازی اتان هاوک و آماندا سیفرید در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز حضور دارد. گیِرمو دل تورو گومز، کارگردان برجسته سینمای مکزیک و همینطور آی وای وای، هنرمند چینی با نخستین فیلم‌اش از دیگر حاضران در بخش اصلی رقابت‌های ونیز ۷۴ اند.

شیرین نشاط، هنرمند و سینماگر برجسته ایرانی که در حال حاضر در شهر زالسبورگ در اتریش نمایش «آیدا» را روی صحنه برده است، تازه‌ترین اثر سینمایی‌اش درباره زندگی ام‌الکلثوم را در بخش «روزهای مؤلفان» به نمایش درمی‌آورد.

شیرین نشاط دو سال پیش درباره علاقه‌اش به ام‌الکلثوم، خواننده پرآوازه مصری به روزنامه فرانکفورترآلگماینه گفته بود:

«این زن در محیطی که کاملاً زیر سلطه مردان بود، موفق شد راه خود را باز کند و مهمترین هنرمند قرن بیستم شود. تا امروز همه جا موسیقی او را گوش می‌کنند، همه رانندگان تاکسی او را می‌شناسند، در مراکش، در تونس، در ایران، حتی در نیویورک...»

پیش از این شیرین نشاط فیلم «زنان بدون مردان» را بر اساس داستانی از شهرنوش پارسی‌پور به نمایش گذاشته بود. این فیلم که زنان در آن نقش مهمی دارند، در سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم ونیز را  به دست آورد.

از سینماگران ایرانی، فیلم‌های «گمشدن» ساخته علی عسگری و «آیه‌های فراموشی» به کارگردانی علیرضا حاتمی و همچنین «بدون تاریخ بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند در بخش افق‌ها شرکت دارند.

بخش «افق‌ها» به نخستین فیلم یک فیلمساز اختصاص دارد، جایزه آن صد هزار یوروست و فیلم برنده، باید این مبلغ را بین کارگردان و تهیه‌کننده تقسیم کند.

در بخش افق‌های جشنواره ونیز در مجموع ۲۰ فیلم به رقابت خواهند پرداخت و ریاست هیئت داوران این بخش بر عهده «جیانی آمیلو»، کارگردان ایتالیایی است. رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سرشناس ایرانی یکی از هفت داور این بخش از جشنواره فیلم ونیز است.

سمیرا مخملباف کارگردان ایرانی ریاست هیئت داوران بخش «روزهای ونیز» را به عهده دارد که جایزه اصلی آن ۲۰ هزار یوروست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.