ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تکذیب دخالت رهبر جمهوری اسلامی در انتخاب یکایک اعضای کابینه دوازدهم

دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای اعلام کرده که رهبر جمهوری اسلامی مبنا را بر حمایت از دولت گذاشته و فقط درباره وزرای دفاع، خارجه و اطلاعات نظر می‌دهد.

دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در انتخاب تک‌تک اعضای کابینه دوازدهم دخالت نمی‌کند، بلکه به حسب وظایفی که برای رهبر جمهوری اسلامی در قانون اساسی  در زمینه‌های سیاست خارجی و دفاعی و امنیتی معین شده، دخالت او در حد تعیین وزرای دفاع، خارجه و اطلاعات است.

حسن روحانی و علی خامنه‌ای در یک قاب (عکس: آرشبو)

پیش از این خبرهایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعضای کابینه دوازدهم را ابتدا به رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده است. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به همین جهت در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت از این تصمیم روحانی انتقاد کرده بود:

«روش ایشان که قبل از ارائه اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس، اعلام می‌کنند که این اسامی خدمت مقام رهبری ارائه شده، کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهار نظر درباره این گزینه ها محدود شود.»

دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای اما اکنون با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که این امر صحت ندارد، بلکه « یک جریان خبری که از پشتیبانی پرحجم رسانه‌های خارج از کشور نیز برخوردار است، درصدد القای این ادعاست که تک‌تک اعضای کابینه با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب می‌شوند.»

در این اطلاعیه آمده است:

«شایعات و القائات اخیر پایه در واقعیت ندارد و دغدغه رهبر انقلاب اسلامی در قبال کابینه، به‌طور ذاتی معطوف به کارآمدی و انتخاب افرادی است که فکر و ذکر آنان، کار شبانه‌روزی و حل مشکلات مردم باشد.»

دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای در اطلاعیه یاد شده اعلام کرده که رهبر جمهوری اسلامی فقط در زمینه انتخاب وزیران دفاع، امور خارجه و اطلاعات نظر می‌دهد و در انتخاب دیگر وزیران کابینه دخالتی ندارد.

دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای اعلام کرده که علاوه بر وزرای یاد شده، رهبر جمهوری اسلامی نسبت به وزیران علوم، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی هم حساسیت دارد و با این‌حال در انتخاب این وزیران هم دخالت نمی‌کند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در انتقاد از معرفی اعضای کابینه دوازدهم  به رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «اتفاقات ناخوشایندی که در تشکیل دولت یازدهم به وقوع پیوست، این بار نباید تکرار شود.»

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی توضیح داده بود:

«در دوره قبل معامله‌ای صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعاً از عملکردش راضی نیستیم.»

غلامرضا حیدری، یکی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز هم‌‌صدا با علی مطهری گفته بود: «اگر نمایندگان مردم در مجلس بنا به وظیفه قانونی به برخی وزرا رای مخالف دهند، توجیه و بازتاب این عمل دربرابر تأیید رهبری چه خواهد بود؟»

اطلاعیه دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای بعد از این رویدادها و اظهار نظرها منتشر شده است. در این اطلاعیه گفته شده که هدف اصلی علی خامنه‌ای حمایت از دولت منتخب است.

۱۱ نهاد مدافع حقوق بشر در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، خواسته‌اند از انتصاب دوباره مصطفی پورمحمدی، یکی از اعضای چهار نفره «هیأت مرگ» به عنوان وزیر دادگستری در کابینه دوادهم خودداری کند. ۱۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌ای از رئیس جمهوری اسلامی خواسته بودند زنان را در کابینه دوازدهم به کار بگیرد. حسن روحانی اما گفته بود در این زمینه ملاحظاتی وجود دارد.

مجلس شورای اسلامی مقرر کرده که مراسم تحلیف حسن روحانی ۱۴ مرداد برگزار شود. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری اسلامی ۲۱ تیر اعلام کرده بود که حسن روحانی در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی فهرست وزیران را هم ارائه می‌‌دهد.

بیشتر بخوانید:

کابینه دوازدهم:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • به رهبری که از شناختن هر چه ره بَری است

    رهبری که از شناخت هر چه ره بَری است بهتر است دخالت نکند و بیش از این عدم کفایت خود را در مملکت داری نشان ندهد.

  • متولد ۵۹

    چه قدر رهبرمان منطقیست، فقط در سه وزارتخانه دخالت می کند، دیگر دموکرات تر از این رهبر هم مگر می شد داشته باشیم؟؟