ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز بزرگترین محاکمه متهمان کودتا در ترکیه

در این محاکمه بزرگ، فتح‌الله گولن و عادل اوکسوز، که دولت او را رهبر عملیاتی کودتاگران می‌داند به‌طور غیابی محاکمه می‌شوند. طرفداران دولت در تجمعی خواهان اعدام متهمان شدند.

بزرگترین محاکمه مربوط به کودتای ۱۵ و ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه آغاز شد. تدابیر شدید امنیتی برای این دادگاه که حدود ۵۰۰ نفر از متهمان را محاکمه می‌کند در نظر گرفته شده است. فتح‌الله گولن از متهمانی است که به‌طور غیابی محاکمه می‌شود.

بزرگترین محاکمه متهمان کودتا در ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادگاه سه‌شنبه یکم اوت / ۱۰ مرداد در یک سالن ویژه واقع در زندان سینجان در حومه آنکارا آغاز به‌کار کرد.

محاکمه‌شوندگان متهم شده‌اند که از پایگاه هوایی آکینجی در شمال غرب آنکارا کودتای نافرجام تابستان گذشته علیه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را سازماندهی کرده‌اند. این پایگاه هوایی به‌عنوان مرکز فرماندهی کودتاگران شناخته شده است.

جلسه دادگاه رأس ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه به‌وقت محلی آغاز شد. سالن دادگاه گنجایش یک‌هزار و ۵۰۰ نفر را دارد و به‌منظور محاکمه‌های بزرگ عاملان کودتای نافرجام ساخته شده است.

در مقابل دادگاه گروهی از طرفداران دولت و بستگان کشته‌شدگان روز کودتا که توسط نیروهای امنیتی احاطه شده بود دست به تجمع زدند. برخی از آن‌ها شعارهایی به دفاع از صدور حکم اعدام برای متهمان سر می‌دادند.

همین‌که متهمان با محافظان امنیتی خود به‌طرف سالن دادگاه منتقل شدند تجمع‌کنندگان به سوی آن‌ها طناب‌های دار و بطری‌های خالی پرتاب کردند.

تظاهرکنندگان لباس‌هایی که یادآور لباس زندانی‌های زندان نظامی گوانتانامو آمریکا بود، بر تن کرده بودند.

چندی پیش، پس از آن‌که یکی از متهمان شرکت در کودتای نافرجام در دادگاه با پیراهنی که روی آن به انگلیسی نوشته شده بود «قهرمان» حاضر شد، بحث‌هایی در این‌باره در گرفت و اردوغان در نیمه ماه ژوئیه از پوشاندن لباس واحد «همچون زندانیان گوانتانامو» دفاع کرد.

مقامات ترکیه می‌گویند از پایگاه آکینجی بود که کودتا فرماندهی و دستورات به خلبان‌ها و نظامیان نیروی هوایی صادر شد تا ساختمان پارلمان و کاخ ریاست جمهوری در شب ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ صادر شد.

تدابیر شدید امنیتی

در میان مظنونان ۴۶۱ نفر زندانی و هفت نفر فراری هستند که به‌طور غیابی محاکمه می‌شوند. متهم اصلی که به‌طور غیابی محاکمه می‌شود فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکاست که آنکارا او را مغز اصلی کودتا می‌داند، اتهامی که گولن آن را همواره رد کرده است.

عادل اوکسوز، که دولت او را رهبر عملیاتی کودتاگران می‌داند نیز گریخته است. اوکسوز پس از کودتا بازداشت شد اما بعد با حکم یک قاضی به‌طور مشروط آزاد شد و در این فرصت گریخت.

کمال باتماز، مرد شماره دو کودتا که در زندانی در نزدیکی آنکارا در حبس به‌سر می‌برد، برخلاف دو متهم اصلی دیگر در دادگاه حاضر خواهد بود.

آکین اوزتورک، فرمانده پیشین نیروی هوایی ترکیه نیز جزء دستگیرشدگان است. او و دیگر متهمان در چندین دادگاه مربوط به کودتای نافرجام محاکمه شده‌اند.

اتهامات اصلی مظنونان، اقدام به قتل رجب طیب اردوغان و نقض قانون اساسی است.

خبرگزاری آناتولی گفته است که برای برگزاری دادگاه این متهمان یک‌هزار و ۱۳۰ مأمور امنیتی در داخل سالن و اطراف آن مستقر شده‌اند. همچنین چندین زره‌پوش و تک‌تیرانداز و یک هواپیمای بدون سرنشین نیز بر منطقه دادگاه نظارت دارند.

در ماه مه سال جاری نیز محاکمه ۲۰۰ نفر از متهمان به شرکت در کودتای نافرجام با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و در آن محاکمه نیز گروهی از تجمع‌کنندگان خواستار اعدام متهمان شده بودند.

یک محاکمه مشابه نیز در فوریه سال جاری برای ۳۳۰ متهم دیگر کودتا در همین سالن دادگاه برگزار شده بود.

در کودتای نافرجام تابستان سال گذشته ترکیه حدود ۲۵۰ نفر از طرفداران دولت و ۲۴ نفر از کودتاگران کشته شدند.

در ماه‌های گذشته چندین دادگاه متهمان کودتا در ترکیه برگزار شده است. از زمان کودتا تا کنون بیش از ۵۰ هزار نفر در ترکیه بازداشت شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.