ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو سنگ بنای یک شهرک دیگر در کرانه باختری را گذاشت

هنوز ناآرامی‌های مسجدالاقصی از یاد نرفته که اقدام دیگری خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت: ۱۱۰۰ واحد مسکونی در منطقه فلسطینی‌ها برای یهودیانی که به عقاید مذهبی پایبند باشند.

هنوز ناآرامی‌های مسجدالاقصی از یاد نرفته که اقدام دیگری خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت: ۱۱۰۰ واحد مسکونی در منطقه فلسطینی‌ها برای یهودیانی که به عقاید مذهبی پایبند باشند.

نخست وزیر اسرائیل و شهردار بیتار علیت سنگ بنای شهرکی با ۱۱۰۰ واحد مسکونی را گذاشتند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنجشنبه ۳ اوت در شهر بیتار علیت در کرانه باختری، نخستین سنگ بنای یک شهرک بزرگ با ۱۱۰۰ واحد مسکونی را نهاد. این شهرک برای سکونت یهودیانی در نظر گرفته شده که به عقاید مذهبی پایبند باشند.

بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب راستگرای لیکود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچ حزبی در اسرائیل به اندازه لیکود برای شهرک‌سازی و اسکان دادن یهودیان در کرانه باختری کوشش نکرده و هیچ دولتی هم به اندازه دولت او برای تحقق «سرزمین اسرائیل» تلاش نکرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به طرح تازه دولت نتانیاهو برای شهرک‌سازی گسترده در کرانه باختری اعتراض کرده است.

مفهوم «سرزمین اسرائیل» که در کتاب مقدس هم به آن اشاره شده، نیل تا فرات را در برمی‌گیرد و  شامل اسرائیل، قسمت‌هایی از مصر، لبنان، سوریه و اردن می‌گردد.

نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان، شهرک‌سازی در بیتار علیت در کرانه باختری را محکوم کرده و از سازمان ملل درخواست کرده مانع از تداوم شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری بشود. ابوردینه به خبرگزاری «وفا» - خبرگزاری فلسطین – گفته است که شهرک‌سازی در بیتار علیت مانع از تحقق راه حل دو دولت می‌شود و به دولت نتانیاهو نسبت به پیامدهای این شهر‌ک‌سازی‌ها هشدار داده است.

در دسامبر سال گذشته، در اواخر دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای شهر‌سازی در کرانه باختری را محکوم کرده بود. یک ماه بعد، دولت اسرائیل مجوز ساخت سه هزار واحد مسکونی در کرانه باختری را صادر کرد. سپس پارلمان اسرائیل (کنست) قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن شهرک‌هایی که به‌طور غیرقانونی بر روی زمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها در کرانه باختری ساخته شده، جنبه قانونی پیدا می‌کند. این قانون شامل حدود چهار هزار واحد مسکونی در شهرک‌های اسرائیل می‌شود.

آنتونیو گوتِرِش، دبیرکل سازمان ملل قانون از شهرک‌سازی‌های اسرائیل انتقاد کرده است. او در بیانیه‌ای که در ژانویه سال جاری در نیویورک منتشر کرد گفته بود شهرک‌سازی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و «پیامدهای حقوقی گسترده‌ای» برای اسرائیل خواهد داشت.

در کرانه باختری ۳۵۰ هزار نفر از یهودیان اسرائیل زندگی می‌کنند. ۲۰۰ هزار نفر دیگر از شهروندان یهودی اسرائیل در شرق بیت‌المقدس سکونت دارند. اسرائیل بعد از پیروزی بر اعراب در جنگ سال ۱۹۶۷ این مناطق را اشغال کرده است. علاوه بر شهرک‌هایی که در امتداد نوار مرزی اسرائیل با فلسطین در این مناطق ساخته شده، ۱۰۰ شهرک پراکنده یهودی‌نشین هم در عمق کرانه باختری که در اختیار فلسطینی‌هاست ساخته شده.

فلسطینی‌ها می‌خواهند در کرانه باختری و نوار غزه کشور مستقل خودشان را تشکیل دهند. به همین جهت گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری به معنای فاصله گرفتن از راه حل دو کشور مستقل است.

پس از اعلامیه استقلال فلسطین در سال ۱۹۸۸ شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی ممنوع شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.