ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چاپ اسکناس‌های ویژه نابینایان و کم‌بینایان در ایران

بانک مرکزی اسکناس‌هایی چاپ کرده که به نابینایان و کم‌بینایان امکان تشخیص مبلغ پول‌ را می‌دهد. در این اسکناس‌ها علامت‌های برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها طراحی شده.

در ایران اسکناس‌های جدیدی مخصوص افراد نابینا و کم‌بینا چاپ شده است.

اعظم آقایی‌پور، رییس‌گروه نظارت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت بانک مرکزی اسکناس‌هایی چاپ کرده که به نابینایان و کم‌بینایان امکان تشخیص مبلغ پول‌ را می‌دهد. در این اسکناس‌ها علامت‌های برجسته‌ای در گوشه‌ سمت چپ پایین اسکناس‌ها طراحی شده.

شیوه تشخیص بدین ترتیب است:

  • ۵۰۰ تومانی، یک خط و دو دایره
  • ۱۰۰۰ تومانی، دو خط افقی موازی
  • ۲۰۰۰ تومانی، سه دایره برجسته
  • ۵۰۰۰ تومانی، سه دایره برجسته عمودی
  • ۱۰۰۰۰ تومانی، چهار دایره برجسته به رنگ قهوه‌ای

او همچنین گفت بانک مرکزی و شبکه بانکی ایران برای ارائه خدمات به نابینایان و کم‌بینایان تسهیلاتی ویژه ارائه داده است، از جمله: «نصب سیستم گویا در برخی خودپردازها، استفاده از صفحه کلید برجسته در برخی خودپردازها، سطوح ویژه حرکت نابینان (کفپوش و ...)، استوانه‌های الاستیک هشدار دهنده، ارایه خدمات بانکی بدون مراجعه به شعب، امکان اطلاع از موجودی حساب، پرداخت قبض و مسدودی کارت در سیستم تلفنبانک و امکان بهره‌برداری از سیستم صوتی تلفنبانک».

بنابر بخشنامه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ نابینایان در استفاده از کلیه خدمات بانکی (به جز خدمات حساب جاری) با هیچ گونه محدودیتی مواجه نبوده و ملزم به همراه داشتن شخص دیگر نیستند.

اما با وجود اجرایی شدن این بخشنامه، شماری از نابینایان در ایران برای باز کردن حساب و دریافت دسته چک بدون فرد امین دچار مشکل هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.