ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمال خرازی: به موگرینی تذکر دادم

در دیدار خرازی با موگرینی در تهران، شکایت سه کشور اروپایی از ایران به خاطر ماهواره‌بر «سیمرغ» مطرح شد و یک بار دیگر بحث «اعتمادسازی» در میان آمد.

فردریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی در مجلس شورای اسلامی به ایران سفر کرده بود، با کمال خرازی هم دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی می‌گوید در این دیدار به موگرینی درباره شکایت سه کشور اروپایی از ایران به سازمان ملل تذکر داده اما موگرینی پاسخی نداشته است. ضرورت «اعتمادسازی» که یکی از موضوعات مذاکرات هسته‌ای بود مجدداً مطرح شده است.

دیدار و گفت‌وگوی کمال خرازی و فریدریکا موگرینی در تهران: ضرورت اعتمادسازی

کمال خرازی در گفت‌وگو با شبکه یک صدا و سیما درباره دیدارش با فدریکا موگرینی گفته است:

«به خانم موگرینی تذکر دادم که موشک ماهواره‌بر سیمرغ اصلاً برای انتقال ماهواره طراحی شده و کلاهک هسته‌ای و غیر هسته‌ای ندارد. چه معنی دارد که سه کشور اروپایی در صدور بیانیه علیه کشورمان همراهی کنند و پرتاب این موشک ماهواره‌بر را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بدانند؟ خانم موگرینی جوابی برای این موضوع نداشت.»

چهارشنبه هفته گذشته چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان گزارشی درباره برنامه موشکی ایران به کمیته تحریم شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ارائه دادند و اعلام کردند که به نظر آن‌ها پرتاب موشک‌ ماهواره‌بر «سیمرغ» ناقض قطع‌نامه سازمان ملل درباره برنامه موشکی ایران است.

در گزارشی که چهار قدرت جهانی به کمیته تحریم شورای امنیت و به دبیر کل سازمان ملل تسلیم کرده‌اند، آمده است:

«فن‌آوری لازم برای طراحی و ساخت یک موشک ماهواره‌بر با طراحی و فن‌آوری لازم برای ساخت موشک‌های بالستیک، به ویژه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در ارتباط تنگاتنگ قرار دارد. به همین جهت، پرتاب موشک ماهواره‌بر یک گام تهدیدآمیز و تهدیدکننده از سوی ایران تلقی می‌شود و  نه تنها برخلاف قطعنامه سازمان ملل است، بلکه اثری بی‌ثبات‌کننده بر منطقه خاورمیانه دارد.»

۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از پرتاب موشک ماهواره‌بر «سیمرغ»، ۶ شرکت از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی «شهید همت» را به سبب نقش و اهمیت آن‌ها در توسعه برنامه موشکی سپاه پاسداران تحت تحریم قرار داد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که ایران از آمریکا به خاطر نقض برجام به شورای نظارت بر توافق هسته‌ای شکایت کرده است. ایران در این شکایت‌نامه مدعی شده که تحریم‌هایی که آمریکا در ماه ژوئیه، بعد از پرتاب موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» علیه ایران وضع کرده، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را نقض می‌کند.

کمال خرازی در گفت‌وگو با شبکه یک صدا و سیما درباره شکایت سه کشور اروپایی از ایران گفته فشارهای آمریکا کارساز بوده و باعث شده که «واقعیت‌ها ندیده گرفته شوند.» او یک بار دیگر به تأکید اعلام کرده که ایران به قدرت‌های جهانی اجازه بازدید از مراکز نظامی‌اش را نمی‌دهد. کمال خرازی گفته است که در گفت‌وگو با موگرینی، مسئولیت اتحادیه اروپا نسبت به برجام را یادآوری کرده است.

اعتمادسازی در روابط بین اتحادیه اروپا و ایران نیز یکی دیگر از موضوعات گفت‌وگو با موگرینی بوده. به گفته کمال خرازی در چشم‌انداز روابط ایران با اتحادیه اروپا، حل مسائل بانکی و مالی نیز قرار دارد.

ماهواره بر «سیمرغ»:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.