ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان، پیشگامان مبارزه با استبداد

<div style="text-align:justify;direction:rtl;unicode-bidi: embed" dir="RTL"><span style="font-size: small; "><span style="line-height: 115%; ">سعید بیانی&nbsp;</span><span style="line-height: 115%; ">- </span><span style="line-height: 115%; ">روز </span><span style="line-height: 115%; ">۱۴</span><span style="line-height: 115%; ">مرداد ماه، سالروز صدور فرمان مشروطیت در ایران است</span><span style="line-height: 115%; ">، </span><span style="line-height: 115%; ">روزی که نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم ایران برای دستیابی به آزادی، حکومت قانون و عدالت اجتماعی به</span><span style="line-height: 115%; ">&zwnj;</span><span style="line-height: 115%; ">شمار می&zwnj;رود.</span></span></div> <div style="text-align: justify; direction: rtl; unicode-bidi: embed;" dir="RTL"><span style="font-size: small; "><span style="line-height: 115%; ">در طول قبل و بعد از انقلاب مشروطه و تحول نظام سیاسی حاکم، در کنار چهره&zwnj;های برجسته و تاثیرگزار بر این تحولات همانند ستارخان، باقرخان و سردار اسعد بختیاری، نقش زنان نیز در جریان انقلاب بسیار پررنگ بوده است</span><span style="line-height: 115%; ">؛ </span><span style="line-height: 115%; ">زنانی که علاوه بر تلاش برای به ثمر نشاندن انقلاب مشروطه و دفاع از دستاوردهای آن، در عرصه دیگری برای احقاق حقوق خود و مبارزه با اندیشه&zwnj;های واپس&zwnj;گرایانه سنت&zwnj;گرایان در تلاش بوده&zwnj;اند. </span></span></div> <!--break--> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <div dir="RTL"><span><span>در این میان، زنان هم&zwnj;پای مردان از اهداف عمومی انقلاب پشتیبانی کردند، </span><span>برای</span><span>حفاظت از نهال آزادی در ایران از هیچ کوششی فروگذاری نکرد</span><span>ند</span><span>&zwnj; و در این راه متحمل رنج&zwnj;ها و صدماتی بسیاری شدند. در این مقاله به مبارزات و فعالیت&zwnj;های زنان در قبل و بخصوص بعد از انقلاب مشروطه و تلاش زنان تجددطلب برای استقرار نظام پارلمانی در ایران می&zwnj;پردازیم</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>دلایل </span></b><b><span>شکل&zwnj;گیری </span></b><b><span>انقلاب</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>به</span><span>&zwnj;</span><span>طور کلی زمینه&zwnj;ها و </span><span>دلایل شکل&zwnj;گیری</span><span>انقلاب مشروطه در سه بعد فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قابل بررسی است</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><b>&nbsp;</b></span></div> <div dir="RTL"><span><b><span>۱- زمینه&zwnj;ها و علل فکری و فرهنگی</span></b><span>: در آن زمان، به دلیل تلاش&zwnj;های فکری روشنفکران، آگاهی سیاسی در جامعه ایران رشد یافت و با ارتباطات فرهنگی با جهان خارج افزایش پیدا کرد. انتشار روزنامه&zwnj;ها که روز به روز بر تعدادشان افزوده می&zwnj;شد و همچنین انتشار غیر رسمی ولی گسترده آثار سیاسی- انتقادی، رشد چشمگیری یافته بود. از طرفی، مردم با مفاهیم مجلس، مشروطیت و آزادی آشنا شده بودند و مهاجرت ایرانیان به کشورهای همسایه برای کار نیز در بالابردن آگاهی سیاسی آن&zwnj;ها مؤثر بود</span><span dir="LTR">. </span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><b><span>۲- زمینه&zwnj;ها و دلایل سیاسی:</span></b><span> نارضایتی مردم از دولت قاجار، بی&zwnj;کفایتی شاهان و مدیران قاجاری، فساد حاکم بر دربار، ساخت سیاسی کشور، نفوذ بیگانگان در ساختار سیاسی و ضعف و تسلیم دولت در برابر آنان که با حضور روز افزون اتباع خارجی همراه شد، اکثریت مردم را نسبت به حکومت بدبین می&zwnj;کرد و نفرت عمومی علیه قاجار را دامن می&zwnj;زد. از سوی دیگر عقد قراردادهای استعماری مانند گلستان، ترکمانچای، امتیازات اقتصادی و تحمیل کاپیتولاسیون، بذر نفرت را در میان ایرانیان آگاه بارور می&zwnj;ساخت. ظلم و تعدی حاکمان مردم را به ستوه آورده بود. حاکمان مناصب را خریداری می&zwnj;کردند و هیچکس پاسخگو نبود. تشدید بیدادگری در کنار آگاهی مردم و حرکت موفقیت&zwnj;آمیز جنبش تنباکو و شکست روسیه از ژاپن را می&zwnj;توان ازجمله دلایل تحولات سیاسی آن دوره نام برد.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><b><span>۳-</span></b><b><span>زمینه&zwnj;ها و علل اقتصادی:</span></b><span> از علل اقتصادی می&zwnj;توان به موارد زیر اشاره کرد:</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>آغاز بحران اقتصادی دولت قاجار بعد از شکست در جنگ&zwnj;های ایران و روس</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>از دست رفتن مناطق حاصلخیز با عهد&zwnj;نامه&zwnj;های ترکمانچای و گلستان</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>اعطای امتیازات تجاری خاص به بیگانگان که سبب انحطاط سریع اقتصادی داخلی شد.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>واردات بی&zwnj;رویه کالا&zwnj;ها که سبب از بین رفتن صنایع کوچک داخلی می&zwnj;شد، مثل صنعت نساجی که با ورود پارچه&zwnj;های انگلیسی از بین رفت</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>عدم حمایت دولت از صنایع داخلی</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>عدم رونق کشاورزی ب</span><span>ه </span><span>دلیل فقدان راه&zwnj;های مطمئن، سختی مبادله اقتصادی و کاهش قیمت محصولات کشاورزی</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>ترغیب انگلیسی&zwnj;ها به کاشت تریاک به جای محصولات کشاورزی</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>قحطی&zwnj;های متعدد که هر چندسال یک</span><span>&zwnj;</span><span>بار </span><span>شمار</span><span>ی از مردم را به کشتن می&zwnj;داد. سخت&zwnj;ترین دوره قحطی سال </span><span>۱۸۷۱</span><span>م</span><span>یلادی</span><span>بود که صد&zwnj;ها هزار نفر را به کام مرگ کشید</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>مشکل نان در اواخر سلطنت ناصر&zwnj;الدین شاه و دوران سلطنت مظفر&zwnj;الدین</span><span>&zwnj;</span><span>شاه</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>کاهش ارزش پول ایران به دلیل ضعف دولت و کاهش ارزش جهانی نقره</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">-</span><span>کاهش بهای مواد خام صادراتی ایران</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span>باتوجه به مشکلات اقتصادی یاد شده دولت برای تأمین هزینه&zwnj;های خود به افزایش مالیات، فروش منا</span><span>ص</span><span>ب و مقامات دولتی، اعطای امتیازات و استقراض از بانک&zwnj;های خارجی روی آورد که نارضایتی&zwnj;های بیشتری </span><span>را در میان مردم </span><span>د</span><span>امن زد</span><span>. در مقابل تشریفات دربار و سفرهای پرهزینه شاه خشم مردم را برانگیخت</span><span>.[ ۱]</span><span> &nbsp;</span></span></div> <div dir="RTL"><span><b>&nbsp;</b></span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>شرایط زن ایرانی قبل از مشروطیت</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>در دوران قاجار نگرش زنان به موقعیت خود پذیرش سرنوشت و تسلیم بود. به دختران از کوچکی ساکت نشستن و تحرک کم، س</span><span>ئ</span><span>وال نکردن و اطاعت کردن از مردان- حتی </span><span>از </span><span>برادر کوچک&zwnj;تر خود- آموزش داده می&zwnj;شد. این شکل پذیرش شرایط و تسلیم در برابر آن را می&zwnj;توان به عنوان الگوی جامعه</span><span>&zwnj;</span><span>پذیری در نظر گرفت. در این</span><span>جامعه مردسالار دختران را از سنین پنج یا شش</span><span>&zwnj;</span><span>سالگی به مکتب می&zwnj;گذاشتند و با رسیدن به سنین نه سالگی آن&zwnj;ها را از مکتب بیرون می&zwnj;آوردند. دختران تنها تا سطحی می&zwnj;توانستند در مکتبخانه بمانند که بتوانند قرآن بخوانند. پدران این دختران به محض دیدن آن</span><span>که دختران می&zwnj;توانند کتابی بخوانند یا خطی بنویسند، کتاب را از دست آنان </span><span>می&zwnj;</span><span>گرفت</span><span>ند</span><span>و قلم دختران را می&zwnj;شکستند و با لحنی تحقیرآمیز می&zwnj;گفتند: چه معنی دارد دختر خط داشته باشد، مگر می&zwnj;خواهی منشی بشوی، همین قدر که بتوانی قرآن بخوانی کافی است. (شرایط قبل از رفتن به خانه شوهر) </span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>در چنین شرایطی اگر زن از خانواده&zwnj;ای متشخص بود، چند زن دیگر برای خدمتگزاری از او معین می&zwnj;شد</span><span>ند</span><span>تا</span><span>او دست به سیاه و سفید نزند و تنها امر و</span><span>نهی کند</span><span>.</span><span>اگر در خانواده&zwnj;ای رعیت بود که می&zwnj;بایست غیر از خانه</span><span>&zwnj;</span><span>داری و</span><span>بچه</span><span>&zwnj;</span><span>داری کار دیگر</span><span>ی</span><span>نکند. زن در آن دوران در سه چیز خلاصه می&zwnj;شد، زا</span><span>ی</span><span>یدن</span><span>،</span><span>پوشانیدن</span><span> و</span><span>خورانیدن. این </span><span>البته</span><span>حکایتی نا&zwnj;تمام از وضعیت فردی و اجتماعی زن شهرنشین ایرانی قبل از انقلاب مشروطه در ایران </span><span>است و</span><span>از آن می&zwnj;توان ب</span><span>ه </span><span>عنوان نگاه طالبانی جامعه به زن نام برد</span><span dir="LTR">. </span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>روشنفکران حامی حقوق زنان</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>در آستانه انقلاب مشروطیت، در میان روشنفکران ایرانی، افرادی همانند آقاخان کرمانی بیش از دیگران وضعیت و موقعیت زن ایرانی را مورد توجه قرار داد. وی خواهان دگرگون کردن شرایط زندگی فردی و اجتماعی زنان ایران بود و </span><span>بر</span><span> تساوی حقوق زن و مرد در تمامی حقوق زندگی تاکید داشت</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>علی</span><span>&zwnj;</span><span>اکبر دهخدا، از دیگر روشنفکرانی بود که بار&zwnj;ها در ستون </span><span>&laquo;</span><span>چرند و پرند</span><span>&raquo;</span><span>روزنامه صور اسرافیل، نمایندگان مجلس ملی را در مورد کم توجهی به شرایط زنان مورد انتقاد قرار داد</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>حاج محمدتقی وکیل</span><span>&zwnj;</span><span>الرعایا از نمایندگان مجلس شورای ملی نیز همواره در مجلس از نمایندگان تقاضا می&zwnj;کرد که در دید و نگرش و رفتار خویش نسبت به زنان تجدید نظر کنند و </span><span>به این نکته </span><span>توجه داشته باشند. او در حمایت از حق رای زنان در مجلس گفت: &laquo;این مخلوق خدا تا چه وقت محروم باشند. یک جماعت محبوب خدا آن قدر به ذلت باشند که یک چیزی که نشانه انسانیت است از آن&zwnj;ها بروز نکند.&raquo;</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>از برجسته&zwnj;ترین شخصیت&zwnj;های مدافع حقوق زنان می&zwnj;توان از دکتر رفیع</span><span>&zwnj;</span><span>خان امین و تقی رفعت نام برد.این دو نفر در اواخر سال </span><span>۱۲۹۸هجری شمسی</span><span>/</span><span>۱۹۲۰</span><span>میلادی</span><span>برای نخستین</span><span>&zwnj;</span><span>بار مبحث &laquo;فمینیسم&raquo;</span><span dir="LTR"> (Feminisme) </span><span>را به مردم ایران معرفی کردند. آن&zwnj;ها در روزنامه &laquo;تجدد&raquo; مقاله&zwnj;هایی با اسامی مستعار &laquo;فیما&raquo; و &laquo;فمین</span><span>ی</span><span>ست&raquo; منتشر می&zwnj;کردند و بر لزوم احقاق حقوق زنان و موانع و مشکلات بحث و پافشاری داشتند. دکتر رفیع</span><span>&zwnj;</span><span>خان امین و تقی رفعت معتقد بودند مانع عمده و اساسی عدم حضور و شمارکت زن ایرانی در حیات اجتماعی به نگرش مردسالار بر جامعه ایران بازمی&zwnj;گردد.</span><span dir="LTR">]</span><span>۲</span><span dir="LTR"> [</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>از دیگر اشخاص می&zwnj;توان به میرزاحسین</span><span>&zwnj;</span><span>خان عدالت که از مخالفان جدی حجاب زن بود اشاره کرد</span><span>.</span><span>وی در مقاله طنزی با عنوان &laquo;دنده کج&raquo; که در روزنامه ترکی</span><span>&zwnj;</span><span>زبان &laquo;صحبت&raquo; منتشر شد، حجاب اجباری زنان را با زبانی طنز به باد انتقاد گرفت و بعد از درج این مقاله از طرف نظمیه بازداشت و در دادگاه محاکمه شد. احمد فرهاد</span><span>،</span><span>نویسنده و روزنامه</span><span>&zwnj;</span><span>نگار وغلامحسین فروهر نیز از دیگر مدافعان حقوق زنان ایران بودند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><b>&nbsp;</b></span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>فعالیت&zwnj;های زنان </span></b><b><span>پیش</span></b><b><span>از انقلاب</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>فعالیت&zwnj;های زنان ایران را در قبل و بعد از انقلاب مشروطیت می&zwnj;توان درسه بخش تقسیم کرد</span><span>:</span><span>اول- فعالیت زنان برای به ثمر رساندن انقلاب مشروطه. دوم</span><span>:</span><span>تلاش زنان برای حفظ دستاوردهای انقلاب مشروطه. سوم</span><span>:</span><span>مبارزه برای احقاق حقوق خود</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>زنان در جریان انقلاب امیدوار بودند که انقلاب، شرایط زندگی فردی و اجتماعی&zwnj;شان را دگرگون کند، به تحقیر و ستم نسبت به آنان پایان دهد و آن</span><span>&zwnj;</span><span>ها بتوانند با دستیابی به حقوق خویش، به عرصه فعالیت&zwnj;های اجتماعی وارد شوند. این اهداف خود باعث انگیزش زنان برای پیشبرد و حمایت از انقلاب مشروطیت شد</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>ازجمله فعالیت&zwnj;های زنان در آن زمان، مطالعه آثار روشنفکران ایرانی و اروپایی بود. زنانی که</span><span>&zwnj; </span><span>قدرت خواندن و نوشتن داشتند و عموماً از طبقه مرف</span><span>ه</span><span>و بالای جامعه بودند، با خواندن این نوشتار زمینه را برای بحث و بررسی آن آثار در محافل و مجالس زنان م</span><span>ه</span><span>یا می&zwnj;کردند. به&zwnj;دلیل وجود فضای فرهنگی و اجتماعی آن دوره اطلاع چندانی از این فعالیت&zwnj;ها در دسترس نیست، اما بیشتر فعالیت زنان به همین فعالیت&zwnj;های آگاهی&zwnj;بخش خلاصه می&zwnj;شد</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><b>&nbsp;</b></span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>فعالیت زنان برای حفظ دستاوردهای انقلاب</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>بعد </span><span>از </span><span>گشایش مجلس شورای ملی (</span><span>۱۹</span><span>شعبان </span><span>۱۳۲۴</span><span>ه. ق/ </span><span>۱۸</span><span>اکتبر </span><span>۱۹۰۶</span><span>م) زنان که دارای اهداف و آمال مشخص بودند، فعالیت&zwnj;های خود را آغاز کردند و با استفاده از شرایط سیاسی ب</span><span>ه </span><span>وجود آمده به&zwnj;دلیل تغییر و تحولات سیاسی</span><span>،</span><span>از طریق انتشار مقاله&zwnj;ها و نامه&zwnj;های خود در روزنامه&zwnj;ها و ارسال لایحه به مجلس شورای ملی، </span><span>همچنین </span><span>حضور و مشارکت در اجتماعات و گردهمایی&zwnj;های مختلف بر</span><span>اهداف و خواسته&zwnj;های خود تاکید داشتند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>زنان در آن دوره نیز خواهان فعالیت&zwnj;های سیاسی مستقل بودند و با بررسی و ارزیابی شرایط سیاسی و اجتماعی کشور، فعالیت مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواهان و استبدادطلبان را مورد نقد و انتقاد قرار می&zwnj;دادند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>از دیگر شیوه&zwnj;های فعالیت سیاسی زنان، ایجاد تشکل&zwnj;های </span><span>مختلف</span><span>و کوشش برای مشارکت در اداره جامعه ایران بود. اولین و تنها&zwnj;ترین تشکل &laquo;اتحادیه غیبی نسوان&raquo; بود که در دوره اول مجلس ملی در تهران تشکیل شد. فعالیت&zwnj;های این تشکل ب</span><span>ه </span><span>دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوره بیشتر مخفیانه بود</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>تشکیل اتحادیه غیبی نسوان به تنهایی در منطقه خاورمیانه یک تحول و رخداد عظیم اجتماعی محسوب می&zwnj;شود. زیرا تنها در مبارزه اجتماعی مشارکت نداشتند بلکه در مقابله با روند آزادی</span><span>&zwnj;</span><span>خواهی و تجددطلبی فعالیت می&zwnj;کردند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>از جمله فعالیت&zwnj;های دیگر زنان ترقی</span><span>&zwnj;</span><span>خواه در آن دوره که هدف&zwnj;های محدود&zwnj;تر و اصلی&zwnj;تر را دنبال می&zwnj;کردند</span><span>،</span><span>تغییر و تحول در فرهنگ جامعه بود. این گروه می&zwnj;خواستند از طریق تاسیس مدارس دخترانه این هدف را دنبال کنند. زنان تجددطلب علاوه بر آن با انتشار مقالاتی در روزنامه&zwnj;های فارسی</span><span>&zwnj;</span><span>زبان برون</span><span>&zwnj;</span><span>مرزی، تلاش گسترده&zwnj;ای برای اصلاح نگرش مردسالار حاکم بر جامعه نسبت به زن در دوره پس از انقلاب مشروطه داشتند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>اگرچه مبارزه زنان به منظور دستیابی به حقوق فردی و اجتماعی به گروهی اندک و کم</span><span>&zwnj;</span><span>شمار از زنان تجددطلب شهری آن زمان و عمدتاً در تهران محدود می&zwnj;شد، ولی حمایت از انقلاب مشروطه و دستاوردهای آن، تعداد کثیری از گروه زنان کشور را در بر گرفت</span><span> که </span><span>به&zwnj;دلیل ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه سنتی ایران فقط به فعالیت&zwnj;های اجتماعی محدود می&zwnj;شد</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><span dir="LTR">&nbsp;</span></span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>حمایت و مشارکت در تاسیس بانک ملی ایران</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>تاسیس بانک ملی و مقابله با استیلای مالی دولت&zwnj;های روس و انگلیس به اقتصاد ایران که از طریق بانک&zwnj;های استقراضی و شاهنشاهی اعمال می&zwnj;شد، ازجمله هدف&zwnj;هایی بود که روشنفکران و فعالان سیاسی اصلاح</span><span>&zwnj;</span><span>طلب ایران از دوره ناصرالدین شاه به بعد همواره بر آن تاکید می&zwnj;کردند</span><span> و</span><span>به</span><span>&zwnj;</span><span>تدریج به یک خواست اجتماعی تبدیل شده بود. در سال </span><span>۱۹۰۵</span><span>م. به دنبال کاهش بهای جهانی نقره و پایین آمدن ارزش پول کشور، تجار به اعتراض در آمدند و از دولت خواستند بانک ملی را تشکیل دهد. به دنبال تقاضای دولت مشیرالدوله از مجلس شورای ملی برای تصویب قرارداد استقراض از بیگانگان و مخالفت نمایندگان با آن، طرح تاسیس بانک ملی ایران از سوی برخی نمایندگان به مجلس ارائه شد و به تصویب رس</span><span>ی</span><span>د. ب</span><span>ه </span><span>دنبال آن مردم به هیجان آمد</span><span>ند</span><span>و در تهران در منابر و مساجد مردان و زنان به فریاد در آمدند</span><span>.</span><span>مردم می&zwnj;گفتند</span><span>ما لباس، فرش و </span><span>دارایی</span><span>خود را می&zwnj;فروشیم و به دولت کمک می&zwnj;کنیم تا مقروض خارجی نشود</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>زنان با فروختن اندوخته&zwnj;های ناچیز خود </span><span>که بیشتر</span><span>زیورآلات</span><span> بودند به </span><span>بانک ملی کمک می&zwnj;کردند</span><span>. </span><span>از طرفی </span><span>دیگر </span><span>با ترغیب مردان در داخل خانه و اجتماع از آنان می&zwnj;خواستند به محقق شدن این هدف کمک کنند. زیرا زنان، بانک ملی را عاملی برای بهروزی جامعه ایران و بالطبع آینده فرزندان </span><span>خود</span><span>می&zwnj;دانستند. هرچند در آن دو</span><span>ر</span><span>ه بانک ملی بنا به شرایط سیاسی تشکیل نشد، اما تلاش زنان برای تحقق این هدف یعنی استقلال مالی ایران چشمگیر و قابل تحسین </span><span>بود.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>تحریم کالاهای وارداتی و حمایت از صنایع داخلی</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>با تشکیل مجلس شورای ملی که از نظر فعالان سیاسی ایرانی گام</span><span>ی</span><span>ضروری و اساسی برای آغاز اصلاحات محسوب می&zwnj;شد</span><span>،</span><span>مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواهان بر این تصور بودند که نوسازی و قدرتمند ساختن اقتصاد جامعه ایران دور از دسترس نخواهد بود. باید به شرایط تحول یافته کشور سامان داد و به سرعت به ضعف و ناتوانی فائق آمد</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>مشروطه&zwnj;خواهان در نخستین گام خواستار تحریم کالاهای خارجی و استفاده از محصولات داخلی شدند. به دنبال این فرآخوان، زنان نقش و فعالیت در خور توجهی از خود نشان دادند. انجمن&zwnj;هایی به منظور ترویج منسوجات وطنی و تحریم کالاهای وارداتی تشکیل دادند و در این زمینه به تبلیغ و ترویج پرداختند</span><span>؛</span><span>از جمله این تشکل&zwnj;ها &laquo;انجمن همت خواتین&raquo; بود</span><span> که</span><span>اعضای آن تحریم کالاهای وارداتی و ترویج خریداری و استفاده از کالاهای ایرانی را مد نظر </span><span>خود </span><span>داشتند. هدف&zwnj;های دیگر این تشکل تاسیس مدارس دخترانه، برای رشد و ترقی زنان و دختران در ایران بود</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>زن ایرانی و مبارزه با کودتا و استقرار مجدد نظام پارلمانی</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>با کودتای محمدعلی شاه و به</span><span>&nbsp;</span><span>دنبال آن به توپ بستن مجلس ملی و آغاز دوره استبداد صغیر، فعالیت مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواهان دچار تغییر و تحول شد. آنان برای بر پایی دوباره نظام پارلمانی وارد کارزاری سخت با استبداد محمدعلی شاه شدند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>در چنین شرایطی، زنان مشروطه&zwnj;خواه دوش به دوش مردان در هر دو عرصه داخلی و خارجی فعالیت می&zwnj;کردند. در زمینه افشاگری سیاسی و جلب حمایت بین&zwnj;المللی </span><span>نسبت به</span><span>مبارزه مشروطه&zwnj;خواهان ایران، چند تن از دختران و زنان مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواهان تبعیدی که در استانبول اقامت داشتند، تشکلی با عنوان &laquo;کمیته نسوان ایرانی&raquo; تشکیل دادند. فعالیت کمیته نسوان ایرانی محدود به جلب حمایت دربارهای سلطنتی و سازمان&zwnj;های مدافع حقوق زنان اروپا از مبارزه مشروطه&zwnj;خواهان ایران و افشای دولت کودتایی محمدعلی شاه در افکار عمومی جهانیان بود. این کمیته نه تنها شرایط زندگی زن ایرانی در نظام استبدادی را با افکار عمومی </span><span>در </span><span>اروپا در میان نهاد، بلکه توانست ضمن برقراری ارتباط با برخی سازمان&zwnj;های مدافع حقوق زنان در اروپا، از فعالیت&zwnj;های آنان در جهت احقاق حقوق زنان آگاه شود</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>فعالیت زنان مشروطه&zwnj;خواه در داخل کشور</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>فعالیت زنان مشروطه&zwnj;خواه در داخل کشور گسترده&zwnj;تر بود و عرصه&zwnj;های مختلفی را بر می&zwnj;گرفت. سه عرصه اصلی فعالیت آنان عبارت بود از </span><span>&laquo;</span><span>مبارزه تبلیغاتی و افشاگرانه</span><span>&raquo;</span><span>، </span><span>&laquo;</span><span>حمایت مالی از مبارزه مشروطه&zwnj;خواهان</span><span>&raquo;</span><span>و </span><span>&laquo;</span><span>شرکت در مبارزه مسلحانه</span><span>&raquo;</span><span>. ناگفته نماند در ابتدا مقاومت مشروطه&zwnj;خواهان در برابر نیروهای محمدعلی شاه محدود به تبریز بود</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span><b>&nbsp;</b></span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>فعالیت&zwnj;های تبلیغاتی</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>مبارزه تبلیغاتی</span><span> و&nbsp;</span><span>افشاگری&zwnj;های زنان تبریزی دارای دو</span><span>سمت</span><span>&zwnj;</span><span>وسوی اصلی بود: از یک سو تلاش می&zwnj;شد تا با تحریک و تهییج افکار عمومی، آن گروه از مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواهان را که پس از کودتای محمدعلی شاه منفعل شده بودند و همچنین آنانی را که در مبارزه مشروطه&zwnj;خواهان و استبداد&zwnj;طلبان بی&zwnj;طرف بودند به مبارزه ب</span><span>ا</span><span>محمدعلی شاه و متحدانش جذب </span><span>کن</span><span>ند. زنان </span><span>نیز در این میان </span><span>به یادآوری مزایای دولت مشروطه و مضرات استبداد می&zwnj;پرداختند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>جنبه دیگر فعالیت تبلیغاتی زنان تبریزی ایجاد تردید و تزلزل در بین حامیان محمدعلی شاه و به انفعال کشاندن آنان بود. نمونه برجسته این قبیل فعالیت&zwnj;ها نامه سرگشاده زنان تبریزی به عین</span><span>&zwnj;</span><span>الدوله فرمانده نیروهای اعزامی محمدعلی شاه برای سرکوب مشروطه&zwnj;خواهان تبریز است</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>حمایت مالی از مبارزه مشروطه&zwnj;خواهان</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>یکی از مسائلی که مبارزان مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواه در دوره استبداد صغیر به</span><span>&zwnj;</span><span>طور جدی با آن روب</span><span>ه&zwnj;</span><span>رو بودند، مسئله تامین هزینه&zwnj;های مالی مقاومت بود. عمده هزینه&zwnj;های مبارزان مشروطه</span><span>&zwnj;</span><span>خواه به خرید اسلحه و مهمات اختصاص داشت که از سوی تجار ایرانی و در مواردی قفقازی تامین می&zwnj;شد</span><span>.</span><span>با این حال گردآوری کمک مالی از مناطقی که از کنترل استبدادطلب</span><span>&zwnj;ها</span><span>خارج شده بود در دستور کار مشروطه&zwnj;خواهان قرار داشت. زنان مشروطه&zwnj;خواه با جمع&zwnj;آوری کمک&zwnj;های مالی که عمدتاً از طریق فروش زیورآلات خود و دیگر زنان بود به تامین سلاح برای مبارزان می&zwnj;پرداختند</span><span>.</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL">&nbsp;</div> <p><span> </span></p> <div dir="RTL"><b><span>شرکت زنان در مبارزه مسلحانه</span></b></div> <p>&nbsp;</p> <div dir="RTL"><span><span>عرصه دیگر فعالیت زنان مشروطه&zwnj;خواه، شرکت آنان در مبارزه مسلحانه برای استقرار مجدد نظام پارلمانی در ایران بود. عموماً این مشارکت به زنان تبریزی و تا حدودی رشتی محدود می&zwnj;شد. زنان تبریزی در جریان محاصره این شهر از سوی نیروهای دولتی و سواران عشایر حامی محمدعلی شاه، به اشکال مختلف از مبارزان مشروطه&zwnj;خواه حمایت می&zwnj;کردند. زنان از یک</span><span>&zwnj;</span><span>سو با پختن غذا و دوختن لباس برای رزمندگان مشروطه&zwnj;خواه و پرستاری مجروحان از مبارزه مسلحانه مشروطه&zwnj;خواه حمایت می&zwnj;کردند و از سوی دیگر </span><span>به طور </span><span>مستقیم در میدان&zwnj;های جنگ حضور می&zwnj;یافتند و مسلحانه می&zwnj;جنگیدند. از دامنه و میزان شرکت زنان در مبارزه مسلحانه اطلاع چندانی در دست نیست. زیرا به لحاظ شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در آن دوره، زنان برای شرکت در مبارزه مسلحانه در اکثر مواقع ناچار بودند به لباس مردان در</span><span>بیایند</span><span>و بجنگند. در این حالت تنها در صورتی که زخمی یا کشته می&zwnj;شدند هویت آنان مشخص می&zwnj;شد. چنان</span><span> ک</span><span>ه در اکتبر </span><span>۱۹۰۸</span><span>م طبق گزارشی از تبریز در هفته نامه حبل</span><span>&zwnj;</span><span>المتین</span><span> (</span><span>سال </span><span>۱۶</span><span>، شماره </span><span>۱۶</span><span>، </span><span>۷</span><span>شوال </span><span>۱۳۲۶</span><span>، ص </span><span>۲۴) </span><span>این&zwnj;گونه نوشته شد: &laquo;چون اجساد افراد را برای غسل بردند، معلوم شد بیست تن از شهدا شیرزنان بودن در لباس مردان؛ با این حال نشانه&zwnj;هایی از حضور زنان در پوشش زنانه که می&zwnj;جنگیدن در دست است.&raquo;</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>پاولویچ (مورخ و خاور&zwnj;شناس روسی) تصریح می&zwnj;کند که &laquo;دو عکس یک دسته شصت نفری از زنان چادر به سر ایرانی تفنگ به دست در اختیار ماست اینان محافظ یکی از سنگر&zwnj;های تبریز بودند.&raquo;</span></span></div> <div dir="RTL"><span>&nbsp;</span></div> <div dir="RTL"><span><span>در دیگر مناطق کشور که تحت کنترل استبدادطلب</span><span>&zwnj;ها</span><span>بود، فعالیت زنان مبارز مشروطه&zwnj;خواه به صورت مسالمت&zwnj;آمیز بود. به&zwnj;عنوان مثال در تهران زنان تلاش می&zwnj;کردند بر</span><span>رعب و وحشت عمومی از دولت محمدعلی شاه غلبه و مردم را وادار به اعتراض کنند. زنان در گرو</span><span>ه&zwnj;</span><span>های چندنفر

۴- بختیاری، مریم: خاطرات سردار مریم بختیاری از کودکی تا آغاز انقلاب مشروطه (تهران، آنزان، ۱۳۸۲) ص۲۱ 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.