ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش خشونت علیه زنان در افغانستان

<p>کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که خشونت&zwnj;ها عليه زنان در اين کشور طی سه ماه نخست سال جاری به طور قابل ملاحظه&zwnj;ای افزايش يافته است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>لطيفه سلطانی،&zwnj; هماهنگ&zwnj;کننده امور حقوق زنان کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که از ابتدای فروردين تا پايان خرداد ماه جاری؛ ۱۰۲۶ رويداد خشونت&zwnj;آميز عليه زنان در اين کميسيون به ثبت رسيده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته وی با وجود اين که مراجعه زنان به نهادهای مدافع حقوق زنان و ادارات عدلی و قضايی افزايش يافته است، ميزان خشونت&zwnj;ها در اين سه ماه،&zwnj; ۴۸ درصد افزايش را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می&zwnj;دهد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>آمار منتشرشده از سوی کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می&zwnj;دهد که از مجموع خشونت&zwnj;های ثبت&zwnj;شده عليه زنان؛&zwnj; ۳۴۶ مورد خشونت جسمی از جمله سوزاندن، ضرب&zwnj;وشتم و کندن موی سر بوده است.</p> <blockquote> <p>&nbsp;</p> <p>دولت افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشيدی&zwnj; قانون منع خشونت عليه زنان را به تصويب رساند</p> </blockquote> <p>اين کميسيون با برشمردن ۲۰۲ مورد خشونت مرتبط با باورهای سنتی و فرهنگی و ۷۹ مورد تجاوز جنسی، خواستار اجرای عدالت در مورد عوامل بروز اين خشونت&zwnj;ها شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، علت افزايش خشونت&zwnj;ها عليه زنان در اين کشور را&zwnj; ناامنی، سطح پائين آگاهی زنان از حقوق&zwnj;شان و دسترسی محدود زنان به نهادهای قضايی، بی&zwnj;سوادی و پائين بودن آگاهی عمومی از حقوق زنان خوانده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>تاکنون بارها سازمان&zwnj;های بين&zwnj;المللی حقوق بشر نسبت به ميزان بالای خشونت عليه زنان در افغانستان هشدار داده&zwnj; و از دولت افغانستان خواسته&zwnj;اند تا در اين راستا گام&zwnj;های جدی بردارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>دولت افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشيدی&zwnj; قانون منع خشونت عليه زنان را به تصويب رساند که بر پايه آن دولت موظف گرديده است از حقوق زنان و کرامت انسانی آنان دفاع کند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>مقامات نهادهای عدلی و قضايی افغانستان نيز می&zwnj;گويند طبق فرمان رئيس جمهور اين کشور؛، افرادی که خشونت عليه زنان را مرتکب می&zwnj;شوند با مجازات سنگين روبه&zwnj;رو خواهند شد و از فرمان تخفيف مجازات و يا عفو زندانيان برخوردار نخواهند گرديد.<br /> &nbsp;</p>

کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که خشونت‌ها عليه زنان در اين کشور طی سه ماه نخست سال جاری به طور قابل ملاحظه‌ای افزايش يافته است.

لطيفه سلطانی،‌ هماهنگ‌کننده امور حقوق زنان کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که از ابتدای فروردين تا پايان خرداد ماه جاری؛ ۱۰۲۶ رويداد خشونت‌آميز عليه زنان در اين کميسيون به ثبت رسيده است.

به گفته وی با وجود اين که مراجعه زنان به نهادهای مدافع حقوق زنان و ادارات عدلی و قضايی افزايش يافته است، ميزان خشونت‌ها در اين سه ماه،‌ ۴۸ درصد افزايش را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

آمار منتشرشده از سوی کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که از مجموع خشونت‌های ثبت‌شده عليه زنان؛‌ ۳۴۶ مورد خشونت جسمی از جمله سوزاندن، ضرب‌وشتم و کندن موی سر بوده است.

دولت افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشيدی‌ قانون منع خشونت عليه زنان را به تصويب رساند

اين کميسيون با برشمردن ۲۰۲ مورد خشونت مرتبط با باورهای سنتی و فرهنگی و ۷۹ مورد تجاوز جنسی، خواستار اجرای عدالت در مورد عوامل بروز اين خشونت‌ها شده است.

کميسيون مستقل حقوق بشر افغانستان، علت افزايش خشونت‌ها عليه زنان در اين کشور را‌ ناامنی، سطح پائين آگاهی زنان از حقوق‌شان و دسترسی محدود زنان به نهادهای قضايی، بی‌سوادی و پائين بودن آگاهی عمومی از حقوق زنان خوانده است.

تاکنون بارها سازمان‌های بين‌المللی حقوق بشر نسبت به ميزان بالای خشونت عليه زنان در افغانستان هشدار داده‌ و از دولت افغانستان خواسته‌اند تا در اين راستا گام‌های جدی بردارد.

دولت افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشيدی‌ قانون منع خشونت عليه زنان را به تصويب رساند که بر پايه آن دولت موظف گرديده است از حقوق زنان و کرامت انسانی آنان دفاع کند.

مقامات نهادهای عدلی و قضايی افغانستان نيز می‌گويند طبق فرمان رئيس جمهور اين کشور؛، افرادی که خشونت عليه زنان را مرتکب می‌شوند با مجازات سنگين روبه‌رو خواهند شد و از فرمان تخفيف مجازات و يا عفو زندانيان برخوردار نخواهند گرديد.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    <p>با سلام هرگز نباید لحظه ای از این ظلم نهادینه شده علیه خانمها در جوامع کشورهای عقب مانده مثل ایران و افغانستان غافل بمانیم تا این ننگ دیرینه را از جامعه یزداییم. مشتی ****** بدون توجه به عواطف خانمها و کرامت انسانها هرروز در سطح خانواده و جامه هزاران و شاید میلیونها بار محیط صلح و ارامش خانواده را دستخوش بیماری روانپریشی خود میکنند بدون اینکه حتی یک لحظه به عواقب رفتار های ناهنجار خود بیندیشند. این افراد انقدر ابله هستند که حتی در مخیله شان هم نمی گذرد که هیچ مردی بدون اینکه زنی بار مسیولیت-گریزی آنها را به دوش بکشد حتی قادر به ادامه حیات هم نیستند تا چه رسد به اینکه بفهمند که تا چه حد از مسیولیت خود در قبال همسر و فرزندانشان قصور می ورزند. متاسفانه تمام این معظل به طور دربست و یکجا از طریق اموزه های دینی و باورهای بی مورد و نابجای فردی-اجتماعی به اولاد دکور (نر) داده و پردانته میشود و در نهایت این نر های بی خاصیت به این باور غلط میرسند که به نوعی تافته جدابافته هستند و بایستی خود را برای بقیه لوس کنند و مرکز توجه خانواده باشند. هروقت هم این توجه از انان دریغ شود یا دست به کتک کاری و الم شنگه راه انداختن میزنند و یا به سوی مواد معدر روی می اورند خود را از نهاد و کانون خانواده مجزا میکنند. به امید روزیکه مردان را به دلیل نر بودن بر زنان ارجح نداریم.&nbsp;</p>