ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاچاقچیان ۱۵۰ پناهجوی نوجوان دیگر را به دریا انداختند

پناهجویان از سومالی و اتیوپی تلاش می‌کنند خود را به کشورهای خلیج فارس برسانند. این دومین بار است که چنین فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد. کیفیتی نگران‌‌کننده در بحران پناهجویی.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی ام او) اعلام کرده که در ۲۴ ساعت گذشته برای دومین بار قاچاقچیان انسان در سواحل یمن گروهی از پناهجویان را از قایق به دریا انداخته‌اند. پناهجویان از سومالی و اتیوپی تلاش می‌کنند خود را به کشورهای خلیج فارس برسانند. این دومین بار است که چنین فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد. کیفیتی نگران‌‌کننده در بحران پناهجویی به عنوان یکی از پیامدهای جنگ نیابتی ایران و عربستان در یمن. به دلیل فقدان دولت کارآمد و جامعه مدنی در یمن، زمینه‌ای برای فعالیت تبهکاران و قاچاقچیان انسان فراهم آمده.

امدادگران سازمان بین‌المللی مهاجرت در حال امدادرسانی به یک پناهجوی نوجوان در ساحل یمن

سازمان بین‌المللی مهاجرت در بیانیه‌ای که شامگاه گذشته منتشر کرده، اعلام کرده است که جنازه ۶ پناهجوی دیگر – جنازه دو مرد و چهار زن - را در سواحل یمن یافته‌ است. ۱۳ پناهجو مفقود شده‌اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید قبل از آنکه امدادگران این سازمان به ساحل برسند و به پناهجویانی که قاچاقچیان آن‌ها را به دریا انداخته بودند، آب و غذا برسانند، ۸۴ پناهجو ساحل را به مقصد نامعلومی ترک کرده بودند.

لوران دوبوک، مسئول بخش یمن سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است:

«پناهجوبان در موقعیت خطیری قرار داشتند. آن‌ها با چند قاچاقچی در قایقی بودند که قاچاقچیان آن‌ها را به دریا می‌اندازند. قبل از اینکه به ساحل برسند، چند نفر از پناهجویان غرق شدند. جنازه چند پناهجو هم به ساحل رسید که دوستانشان آن‌ها را دفن کرده بودند.»

به گفته دوبوک شرح ماجرا را چند پناهجو که جان سالم به در برده بودند و بسیار «خسته و ترسخورده» بودند برای امدادگران سازمان ملل تعریف کرده‌اند.

مسئول بخش یمن سازمان بین‌المللی مهاجرت در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت که این نخستین بار است که در بحران پناهجویی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. تاکنون پیش نیامده بود که قاچاقچیان پناهجویان را به دریا بیندازند. به گفته لوران دوبوک، با جنگ داخلی یمن و از بین رفتن زیرساخت‌های جامعه مدنی در این کشور، زمینه برای فعالیت قاچاقچیان تبهکار فراهم شده است.

ویلیام لیسی سوینگ، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در یک پیام ویدیویی گفته است جهان ما از فقدان چیزی رنج می‌برد که نوجوانان پناهجو را به این شکل، کاملاً عامدانه و بدون هیچگونه ملاحظه‌ای به دریا می‌اندازند و آن‌ها را به کشتن می‌دهند.

— IOM (@UNmigration) 10. August 2017

رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت در این پیام ویدیویی از مسیر پناهجویی شاخ آفریقا – یمن به عنوان یکی از خطرناک‌ترین مسیرهای پناهجویی در جهان یاد کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز یادآور شده که می‌بایست مسیرهای امن و قانونی برای پناهجویان آفریقایی ایجاد کرد.

— António Guterres (@antonioguterres) 10. August 2017

پناهجویانی که قاچاقچیان آن‌ها را به دریا انداختند از سومالی و اتیوپی به دریا زده بودند. چهارشنبه ۱۰ اوت برای نخستین بار امدادگران سازمان بین‌المللی مهاجرت، به حسب تصادف در ساحل شبوه در یمن جنازه ۵۵ پناهجو را یافتند. میانگین سن پناهجویان فقط ۱۶ سال بود.

در جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و ۴۴ هزار نفر هم مجروح شده‌اند. آفریقایی‌ها تلاش می‌کنند خود را از طریق دریای سرخ و خلیج عدن به کشورهای ثروتمند خلیج فارس برسانند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از آغاز سال جاری میلادی حدود ۵۵ هزار پناهجو کشورهای شاخ آفریقا را به سمت یمن ترک کرده‌‌اند. برخی از آن‌ها به‌دلیل درگیری‌های نظامی سرزمین خود را ترک کرده‌اند و برخی به‌دنبال زندگی بهتر در کشورهای حوزه خلیج فارس‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.