ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لاوروف: حیف از برجام

وزیر خارجه روسیه از توافق هسته‌ای به عنوان یک توافق موفقیت‌آمیز در جهان یاد کرد. او از تردید «شرکای آمریکایی روسیه» و ترامپ نسبت به برجام اظهار تأسف کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از تردید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اظهار تأسف کرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه: حیف از برجام. (عکس: آرشیو)

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاورف در فرازی از سخنانش در جمع گروهی از دانشجویان که جمعه ۱۱ اوت از تلویزیون روسیه پخش شد، درباره تردید رئیس جمهور آمریکا به پایبندی ایران به برجام گفته است:

«متأسفانه شرکای آمریکایی ما این توافق را زیر سئوال می‌برند. دولت ترامپ می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران اشتباه است. حیف است که چنین توافق موفقیت‌آمیزی در جهان به این شکل به چالش کشیده شود.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که برای گذراندن تعطیلات به نیوجرزی رفته، شامگاه گذشته در استراحتگاه خود در جمع خبرنگاران یک بار دیگر یادآوری کرد که به نظر او ایران به روح توافق هسته‌ای پایبند نیست. ترامپ گفت:

 «معتقدم که آن‌ها مطابق توافق عمل نمی‌کنند. ولی وقت داریم و خواهیم دید. خواهید دید که اگر آن‌ها مطابق توافق عمل نکنند چیزهای خیلی شدیدی در انتظارشان است.»

نشریه فارن پالیسی گزارش داده بود که رئیس جمهور آمریکا گروهی از کارمندان کاخ سفید را مأمور کرده است در طی ۹۰ روز مصداق‌های عدم پایبندی ایران به برجام را در پرونده‌ای گرد بیاورند. درک متفاوتی از نقض برجام وجود دارد. مقامات آمریکایی ۱۷ ژوئیه اعلام کرده بودند که به نظر آن‌ها توسعه برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت ایران از تروریسم و پیکارجویی، همدستی با دولت بشار اسد، دشمنی با اسرائیل و حملات سایبری به آمریکا، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس از عوامل تضعیف برجام توسط ایران است.

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و قدرت‌های جهانی در تیر ۹۴ به دست آمد، کمیسیون مشترکی زیر نظر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» نظارت دارد. نشست کمیسیون مشترک برجام جمعه ۲۱ ژوئیه با حضور مقامات وزارت خارجه ایران در وین برگزار شد. کاترین ری، سخنگوی فردریکا موگرینی، پیش از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی، با اشاره به اجلاس جمعه ۲۱ ژوئیه پایبندی طرفین به برجام را تأیید کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت خارجه ایران در معرفی برنامه‌هایش در دولت بعدی به اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته بود که مهم‌ترین هدف وزارت خارجه تنش‌زدایی از رابطه با آمریکاست. با این‌حال اگر آمریکا برجام را نقض کند می‌بایست هزینه آن را بپردازد.

عباس عراقچی، معاون کنونی وزیر خارجه ایران نیز در سفرش به ژاپن سخنان ظریف را تکرار کرده است: آمریکا با نقض برجام می‌بایست هزینه آن را بپردازد.

علی اکبر صالحی، روز گذشته در مقام خود به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی ابقا شد. او گفت ایران در صورت نقض برجام به دوره قبل از توافق و بهتر از آن بازمی‌گردد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    به دنبال افتضاح سلفی گرفتن با فدریکا موگرینی، اسدالله ایمانی امام جمعه در شیراز به همه نمایندگان مجلس نهیب زد:‌ شما اگر از خانم موگرینی خوشتان می‌آید، بروید بیرون مجلس و با او عکس بگیرید، نه به‌عنوان نماینده و در داخل مجلس. وی گفت: در پایان مراسم روز تحلیف شاهد حادثه‌یی در مجلس بودیم که سر خط اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاریهای داخلی و خارجی شد؛ ای کاش این حادثه اتفاق نیفتاده بود. این نمایندگان می‌خواهند با چه کسی عکس بگیرند، آیا این عکس کجا به دردتان می‌خورد، در ایران، آنطرف آب، شب اول قبر یا... مگر دولتهای اروپایی نبوده و الآن نیستند!