ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ونزوئلا: تهدید نظامی ترامپ «دیوانگی» است

ترامپ از وجود «گزینه نظامی» درباره ونزوئلا سخن گفت. مادورو پیش‌تر خواهان تماس تلفنی با ترامپ شده‌بود اما کاخ سفید این گفتگو را منوط به «بازگشت دموکراسی» به ونزوئلا دانست.

تهدیدهای نظامی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ادامه دارد. او این‌بار در واکنشی غافل‌گیرکننده نسبت به بحران سیاسی ونزوئلا از احتمال توسل به گزینه نظامی سخن گفت. دولت ونزوئلا در ادامه این تهدید را عملی از روی «دیوانگی» خواند.

ترامپ ونزوئلا را به حمله نظامی تهدید کرد

ترامپ جمعه، ۱۱ اوت در نیوجرسی در جمع خبرنگاران درباره بحران سیاسی ونزوئلا گفت که «مردم دارند رنج می‌کشند، می‌میرند. ما گزینه‌های زیادی برای [واکنش به] ونزوئلا داریم؛ حتی اگر لازم باشد یک گزینه نظامی احتمالی.» او پس از دیدار با رکس تیلرسون، وزیر خارجه و نیکی هالی، فرستاده آمریکا به سازمان ملل در جمع خبرنگاران حاضر شده بود.

ونزوئلا در ماه‌های اخیر بحران سیاسی و اقتصادی فراگیری را از سرمی‌گذراند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال تثبیت هرچه بیشتر قدرت خود است و مخالفان او را به دیکتاتوری و سرکوب متهم می‌کنند.

در آغاز ماه اوت آمریکا نیز مادورو را «دیکتاتور» نامید و تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه او اعمال کرد. در پی گشایش مجلس مؤسسان ونزوئلا، روز چهارشنبه ۹ اوت / ۱۸ مرداد دولت آمریکا هشت مقام رسمی ونزوئلا، از جمله آدان چاوز برادر هوگو چاوز رئیس‌جمهوری سابق این کشور را نیز در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این افراد در ایجاد مجلس مؤسسان این کشور شرکت داشتند.

انتخابات مجلس مؤسسان ونزوئلا ۳۰ ژوئیه / ۸ مرداد برگزار شد که متضمن اختیارات بیشتر برای نیکولاس مادوروست.

دولت بر خلاف اپوزیسیون این انتخابات را موفقیت‌آمیز خواند اما مخالفان معتقدند که مادورو خواهان بی‌اثرکردن پارلمان است تا سوسیالیست‌ها به تنها قدرت واحد بدل شوند. پارلمان ونزوئلا در کنترل مخالفان مادورو است.

    واشنگتن یکی از خریداران نفت ونزوئلا است. صنعت نفت ونزوئلا که روزانه ۷۴۰ هزار بشکه به ایالات متحده صادر می‌کند، تحت تحریم این کشور قرار نگرفته است.

    حیرت‌زدگی در کاراکاس

    ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا جمعه در پاسخ به سخنان ترامپ گفت که تهدید او اقدامی ناشی از «دیوانگی» بوده.

    نیکلاس مادورو پیش از تهدید ترامپ خواهان گفتگوی تلفنی با او شده بود. اما کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ پس از بازگشت دموکراسی به ونزوئلا از سخن‌گفتن با مادورو استقبال می‌کند.

      مقام‌های ونزوئلا از مدت‌ها قبل آمریکا را به طراحی عملیات نظامی برای حمله به آن کشور متهم می‌کردند. یکی از ژنرال‌های سابق این کشور پیش از این به خبرگزای «رویترز» گفته بود که ونزوئلا برای مقابله با چنین اتفاقی سامانه‌های موشکی دفاعی در امتداد سواحل خود مستقر کرده است. پنتاگون ادعای طراحی حمله به ونزوئلا را «بی‌پایه‌و‌اساس» خوانده بود.

      وزارت دفاع آمریکا اکنون نیز در واکنش به سخنان ترامپ اعلام کرده که رئیس‌جمهوری هیچ دستوری در رابطه با ونزوئلا به پنتاگون نداده است.

      خود ترامپ در پاسخ به پرسشی دراین‌باره که آیا نیروهای آمریکایی خود دست به رهبری عملیاتی نظامی در ونزوئلا خواهند زد یا خیر، گفته است: «ما درباره‌اش حرف نمی‌زنیم، اما یک عملیات نظامی، یک گزینه نظامی، قطعاً چیزی است که می‌توانیم پی‌گیرش باشیم.»

      یکشنبه ششم اوت گروهی از مخالفان مادورو در والنسیا به یک پادگان حمله کردند. مادورو پس از آن واشنگتن را متهم کرد که در «حمله تروریستی» به پادگان نظامی شهر والنسیا داشته است. مادورو گفت: «آن‌ها روش‌های وحشیانه کودتاهای خود را از سر گرفته‌اند.»

      ناظران تهدید ترامپ را به نفع مادورو می‌دانند؛ کسی که بارها آمریکا را به تحریک و حمایت از مخالفان او متهم می‌کند.

      ترامپ تهدید نظامی علیه ونزوئلا را پس از تکرار چندروزه تهدیدهای نظامی علیه کره شمالی بیان کرد. این سخنان او با انتقادهای فراوانی در داخل آمریکا نیز مواجه شده است.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.