ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایرج مسجدی: عراق از ایران فاصله نمی‌گیرد

سفیر ایران در عراق می‌گوید سفر مقتدی صدر به عربستان سعودی و امارات و همچنین دعوت عربستان از عمار حکیم به معنای دور شدن عراق از ایران نیست.

سفیر ایران در عراق می‌گوید سفر مقتدی صدر، رهبر شیعیان عراق به عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین دعوت عربستان از عمار حکیم  به معنای دور شدن عراق از ایران نیست.

ايرج مسجدی، «مشاور عالی» قاسم سليمانی و سفیر ایران در عراق

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره سفر مقتدی صدر به عربستان سعودی و امارات و دعوت عربستان از عمار حکیم گفته است:

«این سفرها ارتباطی با ایران ندارد. عراق خود را کشوری عربی و اسلامی می‌داند،‌ بنا بر این در صدد گسترش ارتباط خود با کشورهای حوزه عربی است و تلاش می‌کند که رابطه‌ای منطقی‌ و دو طرفه در راستای منافعش با این کشورها داشته باشد.»

عمار حکیم اواخر ماه گذشته رسماً خروج‌اش از مجلس اعلای اسلامی عراق را اعلام کرد و حزب ملی حکمت را بنیان گذاشت. ائتلاف المواطن در پارلمان عراق هم به این حرکت سیاسی پرپیامد برای ایران پیوسته است.

مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای حمایتش را عمار حکیم را اعلام کرده و اقدام به تشکیل جریان ملی حکمت را نمایانگر بلوغ و سلامت سیاسی در عراق دانسته و از این جریان سیاسی خواسته «نگرانی‌ها و آمال ملت و مستعضعفان» را در اولیت قرار دهد. گفته می‌شود که خروح عمار حکیم از مجلس اعلای اسلامی عراق به معنای آغاز ائتلافی سه‌گانه با حضور مقتدی صدر و حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق و از اعضای حزب برجسته الدعوه است.

ایرج مسجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا درباره این تحولات گفته است:

«روابط جمهوری اسلامی ایران با شیعیان عراق، روابطی جدی و استراتژیک است. ایران با دولت، شخصیت‌های برجسته شیعه، ائتلاف ملی شیعیان عراق و هم‌چنین احزاب مختلف شیعه این کشور از گروه صدر تا بدر و مجلس اعلا در سطوح مختلف ارتباط جدی و نزدیکی دارد.»

قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق، که در ایران روز گذشته در یک نشست خبری مشترک با عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران که در تهران برگزار شد اعلام کرد که شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، رسماً از او درخواست کرده که بغداد میان تهران و ریاض برای کاهش تنش میانجیگری کند.

سفیر ایران در عراق می‌گوید عراقی‌ها «مأموریت و نقش هماهنگ‌شده»‌ای برای میانجیگری بین ایران و عربستان به عهده ندارند، بلکه خواهان بهبود روابط بین ایران و عربستان به عنوان «دو کشور قدرتمند در منطقه»‌اند.

ایرج مسجدی، مشاور عالی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است. هنگامی که آگرمان او در اسفند سال گذشته تأیید شد، برخی مقامات عراقی گفته بودند انتخاب او به عنوان سفیر ایران در عراق، اهدافی بالاتر از دیپلماسی دارد و تجربه نظامی او، روابط ایران و عراق را وارد مرحله‌ تازه‌تری خواهد کرد. مسجدی درباره بسیجیان عراقی به خبرگزاری ایسنا گفته است که حشد شعبی می‌بایست قانون‌مندتر و ساختارمندتر شود:

«جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی از حشد الشعبی به عنوان نیروی مردمی، انقلابی، ایدئولوژیک و ارزشی که در کنار ارتش، دولت و ملت عراق و تحت مدیریت واحد فرماندهی نیروی مسلح این کشور فعالیت می‌کند،‌ حمایت می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.