ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشگاه تهران خبر درگذشت پروفسور لطفی‌زاده را تکذیب کرد

دانشگاه تهران خبر مرگ پروفسور لطفعلی عسکرزاده (معروف به لطفی‌زاده) را که روز ۲۱ مرداد/۱۲اوت در وب سایت این دانشگاه منتشر شد، تکذیب کرد.

دانشگاه تهران خبر مرگ پروفسور لطفعلی عسکرزاده (معروف به لطفی‌زاده) را که در وب سایت این دانشگاه منتشر شد، تکذیب کرد.

دانشگاه تهران درگذشت پروفسور لطفعلی‌زاده را در اطلاعیه‌ای در روز ۲۳ مرداد تکذیب کرده و از مخاطبان و جامعه علمی برای انتشار خبر غیر موثق عذرخواهی کرد. به گزارش «ایسنا» روز شنبه، ۲۱ مرداد خبر درگذشت پروفسور لطفعلی‌زاده را خود دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ای تایید کرده بود.

جهانیان نام لطفی‌زاده را در پیوند با «منطق فازی» می‌شناسند، منطقی چندارزشی که لطفی‌زاده آن را در ابتدای دهه ۱۹۶۰ در پاسخ به معماهای نوظهور حوزه هوش مصنوعی تدوین کرد و تا به امروز تحولات متعددی را در این حوزه رقم زده است.

طی روزهای گذشته پسر پروفسور لطفعلی‌زاده، نورمن عسکرزاده با رسانه‌ها گفت‌وگو کرد و از وخامت وضع بالینی پدرش خبر داد. او به «آذربایجان ویژن» گفت که پدرش وصیت کرده که او را به باکو ببرند تا در زادگاهش از دنیا برود و به خاک سپرده شود.

لطفی‌زاده در سال ۱۲۹۹ شمسی برابر با ۱۹۲۱ میلادی در باکو متولد شد. پدر او یک روزنامه نگار ایرانی و مادرش یک پزشک روس بود. او در ۱۰ سالگی همراه با خانواده به ایران مهاجرت کرد و در تهران ساکن شد.

لطفی‌زاده تحصیلات متوسطه را در کالج البرز (دبیرستان البرز فعلی) به پایان رسانده و با کسب رتبه دوم در کنکور سراسری در رشته برق و الکترونیک دانشگاه تهران پذیرفته شده و در سال ۱۳۲۰ با مدرک لیسانس از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد.

سپس دوره فوق لیسانس مهندسی برق را در «انستیتوی تکنولوژی ماساچوست» (MIT) آمریکا آغاز کرد و در سال ۱۳۲۷، مدرک دکتری خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت کرد. پس از آن در‌‌‌ همان دانشگاه، تحقیقات خود را در زمینه نظریه سیستم‌ها آغاز کرده و سپس در سال ۱۳۳۴ به عنوان پژوهشگر به مرکز مطالعات پیشرفته «پرینستون» دعوت شد.

لطفی‌زاده در سال ۱۳۳۵ کار تمام وقت خود را با سمت استادی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه «برکلی» آغاز کرد و در فاصله سال‌های ۱۳۴۶-۱۳۴۱ ریاست این دانشکده را برعهده داشت.

تا سال ۱۳۴۳ تحقیقات لطفی‌زاده عموماً در زمینه تئوری سیستم‌ها و تجزیه و تحلیل تئوری تصمیمات بود. در آن سال، وی تئوری منطق فازی را پایه گذاری کرد و سپس در زمینه کاربردهای این تئوری در هوش مصنوعی، زبان‌شناسی، منطق، تئوری تصمیمات، تئوری کنترل، سیستم‌های خبره و شبکه‌های اعصاب به تحقیقات گسترده‌ای پرداخت.

در حال حاضر حاصل تحقیقات لطفی‌زاده در زمینه منطق فازی در بخشهای گوناگون طراحی نرم افزار و سخت افزار و محاسبات کامپیوتری بر مبنای کلمات، تئوری شعور کامپیو‌تر در درک زبان طبیعی و صنایع سبک و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لطفی‌زاده در سال ۱۳۶۹ بازنشسته شد، اما همچنان فعالیت‌های علمی خود را در دانشگاه کالیفرنیا ادامه می‌دهد. او در حال حاضر استاد مهندسی برق، مدیریت مرکز نرم افزار کامپیوتری دانشگاه برکلی در کالیفرنیاست.

لطفی‌زاده تاکنون موفق به دریافت ۹ مدال و ۱۴ جایزه علمی شده است؛ از جمله نشان افتخار بنجامین فرانکلین - یکی از قدیمی‌ترین نشان‌های علوم و مهندسی آمریکا را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد.

او تاکنون از ۲۶ دانشگاه از جمله تولوز فرانسه، تورنتوی کانادا، دانشگاه ایالتی نیویورک، دورتموند آلمان، اوویدو اسپانیا، لیک هد کانادا، گرانادای اسپانیا، لویزویل آمریکا، باکوی جمهوری آذربایجان، گلیویس لهستان، استراوای جمهوری چک، دانشگاه فلوریدای مرکزی، هامبورگ و پاریس دکتری افتخاری کسب کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.