ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۲۶۰۰ کودک در مراکز بهزیستی به‌دلیل «زندانی»بودن والدین

بهزیستی اعلام کرده آمادگی دارد به هر زندان که بیش از ۱۰کودک در آن باشند مجوز تاسیس مهدکودک بدهد. بیش از ۲۶۰۰کودک که والدین آنها زندانی هستند در بهزیستی نگهداری می‌شوند.

به دنبال بحث‌هایی که درباره لزوم تاسیس مهدهای کودک در زندان‌های ایران مطرح شده، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید یکی از شروط صدور مجور احداث مهدکودک در زندان‌ها وجود بیش از ۱۰ کودک در آن زندان است. او همچنین گفته ۲۶۰۰ کودک به دلیل زندانی بودن والدین‌شان در بهزیستی نگهداری می‌شوند.

عکس از آرشیو

محمد نفریه این خبر را به دنبال انتشار خبری از سوی نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره «رفع موانع راه‌اندازی مهدهای کودک در زندان‌ها» مطرح کرده است.

او گفته است: «سازمان بهزیستی کشور این آمادگی را دارد که به هر زندان که بیش از ۱۰ کودک در آن حضور داشته باشد، مجوز تاسیس مهدکودک بدهد.»

بهزیستی اعلام کرده نسبت به تربیت مربی برای این مراکز نیز اقدام خواهد کرد.

روز گذشته، حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به ضرورت استقرار و راه اندازی مهدهای کودک در زندان‌ها اشاره کرده و گفته بود: «مادرانی که مجرم و دارای فرزند هستند، در حال حاضر فضایی برای نگهداری از کودک در کنار خود ندارند که این موضوع علاوه بر آسیب پذیری مادر، موجب آسیب پذیری کودک نیز می‌شود.»

اکنون محمد نفریه گفته است: «در هشت سال گذشته با سازمان زندان‌ها تفاهم‌نامه‌ای داشتیم مبنی بر آنکه کودکان بالای دو سال به بهزیستی واگذار شوند، زیرا محیط زندان برای کودکان مناسب نیست. این در حالی‌ست که کودکان زیر دو سال به علت ارتباط عاطفی با مادر نیاز است در زندان حضور داشته باشند.»

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفته است: «در حال حاضر از حدود ۱۰ هزار کودک حاضر در مراکز بهزیستی (شبه خانواده و شیرخوارگاه‌ها) ۲۶۰۰ کودک به دلیل زندانی بودن والدین خود در این مراکز حاضر هستند.»

او تاکید کرده آمار و ارقامی از تعداد کودکان حاضر در زندان‌ها به علت زندانی بودن والدین‌شان در دسترس سازمان بهزیستی نیست.

با وجود این، آمار حضور بالای دو هزار کودک در زندان، اوایل مرداد سال جاری از سوی محمد جواد فتحی، یکی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس منتشر شد، در حالی که این آمار از سوی هیچ‌یک از نهادهای دولتی، ارائه و تایید نشده است. سازمان بهزیستی آماری در این زمینه ندارد و تنها به نگهداری از کودکانی با والدین زندانی در مراکز بهزیستی اشاره می‌کند.

در واکنش به گفته‌های فتحی، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفته بود: «هیچ آمار دقیقی از سوی سازمان زندان‌ها به بهزیستی داده نشده است و در نتیجه نمی‌توان اظهار نظر کرد.»

سال گذشته سازمان بهزیستی از وجود بیش از ۴۰۰ کودک در کنار مادران زندانی خبر داده بود.

این آمار با آمارهایی که اخیرا اعلام می‌شود تفاوت فاحش دارد و خبر از بحران افزایش جرایم در میان زنان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حامد فرمند

    خبري هم كه آقاي فتحي داده بود، به استناد صحبت آقاي نفريه (سازمان بهزیستی) بود که در تيرماه جاري منتشر شده بود. آن خبر را خبرگزاري ايسنا به اشتباه نقل كرده بود و عدد ٢٣٠٠ كودك را، کودکان "داخل زندانها" گزارش كرده بود در حالی که کودکانی بودند که در مراکز شبانه روزی بهزیستی از آن ‌ها مراقبت می‌شود. هرچند مشكل آمار به شدت وجود داره و همينجا هم در فاصله كمتر از دو ماه، ٣٠٠ كودك به آمار اضافه شده، اما نقل قول از آقای فتحی اشتباه است. آخرین آمار در مورد کودکان داخل زندان‌ها از قول رییس سازمان زندان‌ها در خردادماه بوده و عدد ۲۰۲ گفته شده است. حامد فرمند (پژوهشگر حوزه کودکان-با تمرکز بر کودکان زندانیان)