ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوزادانی که در پاتوق‌ متولد می‌شوند: تحویل ۶۰۰نوزاد در معرض فروش به بهزیستی

تولد نوزادان در پاتوق‌های معتادان هم برای مادر هم برای کودک خطرناک است. بهزیستی از قوه قضائیه خواسته فروش نوزادان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خبر می‌دهد که ۶۰۰ نوزاد در معرض فروش به این سازمان تحویل داده شده است. او می‌گوید فروش کودکان جرم است، بنابراین نیاز است که دستگاه قضایی به این مساله ورود پیدا کند.

عکس: ارشیو

حبیب الله‌مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین می‌گوید که نگرانی‌هایی در رابطه با بارداری زنان معتاد به خصوص زنانی که بی‌خانمان هستند وجود دارد. او گفته زنانی که تحت تاثیر مواد مخدر تسلطی بر رفتار خود ندارند، بارداری آنها در صورتی که منجر به زایمان شود، باعث بروز مشکل در نوزاد خواهد شد و اگر نوزاد بعد از به دنیا آمدن همچنان با این مادر زندگی کند، ممکن است به فروش برود.او می‌گوید مادری که مواد مصرف می‌کند، نمی‌تواند در نگهداری نوزاد به درستی عمل کند و همین مساله ممکن است موجب بروز مشکلاتی برای نوزاد شود و حتی امکان دارد که این نوزاد به دلیل غفلت دزدیده یا به دلیل عفونت‌های بعد از به دنیا آمدن فوت شود.

موضوع بارداری زنان معتاد و بیخانمان از اخبار پرجنجال یکی دو سال گذشته بود. خبرهایی از فروش نوزادان و مرگ آنها در توالت‌ها و پارک‌ها، حتی گروهی را به این فکر انداخت که طرح عقیم‌سازی زنان کارتن خواب را مطرح کنند: طرحی که با واکنش‌های شدید موافق و مخالف مواجه شد و البته برنامه‌های چندانی برای نظارت بر سلامت مادران بی‌خانمان و معتاد و ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بارداری و برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی پیشنهاد نشد.

البته این بار، مسعودی فرید می‌گوید که برای حل این مشکل بهزیستی تصمیم گرفته با وزارت بهداشت همکاری کند و مادران معتاد بعد از زایمان به اورژانس اجتماعی معرفی شوند. اگر مادر معتاد بارداری به مرکز درمانی مراجعه کند، از لحاظ مددکاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و به اورژانس اجتماعی نیز اطلاع داده خواهد شد. اورژانس باید در کمترین زمان ممکن در آن محل حاضر شود و بعد از گزارش‌های مددکار باید تشخیص داده شود که آیا آن نوزاد باید ترخیص شود یا خیر.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اما به نکته‌ای مغفول مانده هم اشاره کرده؛ تولد نوزادان در مکان‌های ناامن: «زایمان‌هایی که خارج از سیستم نظام سلامت و در پاتوق‌ها انجام می‌شود، بسیار نگران کننده است؛ مواردی که نظارت بر آن وجود ندارد و نمی‌توان آن را پیگیری کرد.»

پیشنهاد او، توسعه خدمات و همکاری بیشتر با ان جی او هاست و تلاش برای تدوین تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت ‌ان جی او ها در این زمینه، البته در شرایطی که ان جی اوها در ایران زیر نگاه امنیتی قرار دارند یا وابسته به دولت هستند و استقلال ندارند.

در سال گذشته‌ هزار و ۲۰۰ کودک به سازمان بهزیستی معرفی شدند که ۶۰۰ نفر از این تعداد را نوزادان تشکیل می‌دادند. آنها در معرض آسیب بودند و مراقبت‌های لازم از این نوزادان به عمل نمی‌آمد یا اینکه مادر نمی‌توانست به نوزاد شیر بدهد و مجبور می‌شد؛ غذای آلوده به نوزاد بدهد و همچنین برخی از این نوزادان در معرض فروش و دیگر آسیب‌ها بودند.

۵۰ درصد از این تعداد را به خانواده و اقوام نزدیک و مورد تایید تحویل داد شده‌اند و نصف این تعداد وارد بهزیستی شدند. فرید گفته سیاست اصلی سازمان بهزیستی، خانواده محوری است؛ اما خانواده‌ای که معیار و سلامتی لازم را داشته باشدژ

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اخبار فروش اعضای بدن کودکان را رد می‌کند و می‌گوید: «این خبر کمی دور از واقعیت است چراکه فروش اعضای بدن کار سختی است، برای این کار باید اتاق عمل مجهز و جایی وجود داشته باشد که عضو در آن نگهداری شود؛ همچنین انتقال آن عضو نیز حائز اهمیت است که کاری فوق العاده سخت است و هزینه بالایی هم دارد و همین مساله قیمت خرید را نیز افزایش می‌دهد که خریدار چنین مبلغ بالایی را بابت عضو نمی‌پردازد، از همین رو این کار در ایران غیرممکن به نظر می‌رسد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.