ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالگرد کودتای ۲۸ مرداد: نصب بیلبورد علیه مصدق در بزرگراه کاشانی تهران

شهرداری تهران همزمان با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد بیلبوردی در بزرگراه «کاشانی» با این جمله از خامنه‌ای نصب کرده‌: «مصدق به آمریکا اعتماد کرد، کتکش را هم خورد.»

شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ برابر بود با شصت‌و‌چهارمین سالگرد کودتای نظامیان علیه دولت محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران. کودتایی که با حمایت ایالات متحده و بریتانیا انجام شد.

منبع: توئیتر @miraghorbanifar

با انتشار اسناد جدیدی از این کودتا روابط ابوالقاسم کاشانی با مقام‌های آمریکایی و نقش او در کودتای ۲۸ مرداد باعث شد تا روایت رسمی حکومت جمهوری اسلامی از این واقعه با چالش جدی رویارو شود.

در این میان برخی از اصلاح‌طلبان خواهان تجلیل بیشتر از محمد مصدق شده‌اند، اما محافظه‌کاران هنوز مصدق را یک «آمریکایی» می‌خوانند.

شهرداری تهران بیلبوردی همزمان با سالگرد کودتای ۲۸ مرداد در بزرگراه «کاشانی» نصب کرده‌است. پوستری از جنس پوسترهای تبلیغاتی علیه مذاکرات هسته‌ای دولت یازدهم؛ این بار برای دفاع تلویحی از روایت حکومتی از کودتا علیه مصدق. بر این بیلبورد از قول علی خامنه‌ای، رهبر ایران نوشته شده: «مصدق به آمریکا اعتماد کرد، کتکش را هم خورد.»

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی اینستاگرامی به مناسبت سالگرد کودتا نوشت: «نتیجه اعتماد به آمریکا چه بود؟ ۲۸مرداد، روز کودتای ننگین آمریکایی رسید.‌ آمریکا با شعار آزادیخواهی و با چهره پیروز و فاتح جنگ‌جهانی، میراث انگلیس را بلعید. آقای مصدق همچون بسیاری دیگر برای نجات از دست انگلیس به آمریکا پناه برد؛ ولی با کودتای آمریکایی سرنگون شد.»

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • جهان

      هنگامی که شما در جایگاه یک نشریه آزاد و در امروز که دنیای خبر مرزها را در نوردیده و مرزها و دیوارها خبر شکسته اند و رسانه و روشنی خبر در گوشه و کنار دنیا به روشنگری پرداخته شما هنوز دل خوش به خبرها و دست نوشته های سازمان های جاسوسی غرب هستید و از واژه نادرست کودتا استفاده میکنید . شاید هرگز قانون اساسی مشروطه را نخوانده اید و حتی شاید نگاهی هم به کتاب خاطرات و تالمات دکتر مصدق را هم که زیر نظر فرزند دکتر مصدق به چاپ رسیده نیانداخته اید ، دکتر مصدق مرد بزرگی بود با اشتباهاتی نظر هر انسان بزرگ دیگر ، ولی کودتا واژه نادرستی است از آنچه در پیش و در روز ۲۸ مرداد اتفاق افتاد . بر اساس قانون اساسی مشروطه ، شاه اختیار صدور حکم تنفیذ و برکناری نخست وزیر یعنی دتر مصدق را داشت و دکتر مصدق با کمک نظامیانی طرفدارش دستت خلع خود را که چه درست و یا غلط از طرف شاه صادر شده بود نپذیرفت و ماموران ابلاغ حکم را بازداشت نمود حال چه کسی کودتا کرده است دکتر مصدق یا اطرافیانش یا شاه و اطرافیانش ، اگر دکتر مسدقدر همان روز های ۲۵ تا ۲۸ مرداد اعلام رسمی حکومتی جدید را به دنیا و یا مجلسی خه خود منحل نموده بود و یا به رفراندوم و یا اعلام تشکیل مجلس موسسان برای تان حکومت جدید کرده بود اتفاقات روز ۲۸ مرداد کودتا بود در غیر اینصورت روز ۲۸ مرداد بر اساس تمام قوانین آنروز ایران بازگشت حکومت قانونی به سر کار بوده و واژه کودتا یک واژه نادرست حقوقی است که چپها و توده و مخالفین رژیم گذشته بر سر زبانها انداخته اند .

    • همنشین بهار

      اسناد میگویند که آمریکا در ایران کودتا کرد .بله درست است، ولی اینکه چرا کودتا شد و راه جلوگیری از کودتا چه بود این مربوط به اوضاع فرهنگی آن زمان ایران و درک سازمانها و احزاب از حکومت قانونی پارلمانی ملی است. دولت مصدق هر چند از پایگاه مردمی برخوردار بود، ولی دولت او در چنبره ی حزب توده و غرب قرار داشت . از دولت مصدق برای اهداف دولت ملی، حزب توده ی بیگانه هیچ حمایتی نکرد. واقعیت این است که دو گروه دینی و چپی اساسا با دولت او مخالف بودند .اتهام بی دینی به مصدق از سوی اسلام گریان و برچسب امریکائی بودن به مصدق از سوی حزب توده . کافی است که به مقالات و به ویژه کاریکاتورهای آن دوران نگاه کنیم که از از نگاه حزب توده مصدق عروسکی غربی بیش نیست . جریان چپ باید میپذیرفت که جهان غرب اجازه نمیداد در ایران دولت کومونیستی بر سرکار آید . هر چند کودتا علیه مصدق بود، ولی انگیزه ی اصلی دور کردن حزب توده از دست یابی به قدرت بود. اگر حزب توده موفق به کسب قدرت در ایران میگردید، سرنوشت ایران و آزادی و مصدق و دولت ملی او چه صورتی پیدا میکرد ؟ حزب توده همه مخالفان را تیرباران میکرد . رویداد پس از سال 57 باز هم ثابت کرد که حزب توده اساسا دشمن آزادی و دمکراسی و حکومت ملی درایران است . در برخورد با دولت بختیار و دولت اقای بازرگان شاهد بودیم که حزب توده چه نقش منفی بازی کرد و سپس دفاع از ارتجاع سیاه و سید خندان و روحانی . هرچند کودتا علیه دولت مصدق بود ولی مردم ایران از سال 32 تا 57 از شر اسلام گرایان و توده ای ها در امان بودند.