ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطر سفیر خود را به تهران بازمی‌گرداند

۲۰ ماه بعد از بحران دیپلماتیک با ایران بر سر اعدام نمر باقر النمر، روابط قطر با ایران ترمیم شد. توسعه و تقویت روابط دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.

۲۰ ماه بعد از بحران دیپلماتیک با ایران بر سر اعدام نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان، دوحه اعلام کرد که سفیر قطر به تهران بازمی‌گردد.

بهبود و توسعه روابط قطر با ایران (عکس: آرشیو)

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که سفیر این کشور برای انجام وظایفش به تهران بازمی‌گردد. در این بیانیه گفته شده که قطر در پی تحکیم روابط خود در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران است.

در بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر همچنین گفته شده که شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف توسعه و تقویت روابط بین دو کشور در همه زمینه‌ها را بررسی کرده است.

وزارت کشور عربستان سعودی در دی ۹۴ اعلام کرد که ۴۷ نفر از جمله نمر باقر النمر، روحانی شیعه را به اتهام تروریسم اعدام کرده است.

اعدام شیخ نمر واکنش‌های گسترده‌ای را در بین مقام‌های سیاسی و مذهبی ایران در پی داشت و تجمع‌های اعتراضی در تهران و مشهد در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان برگزار شد. مهاجمان به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند و خساراتی را وارد آوردند. ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس حمله به سفارت و کنسولگری عربستان را محکوم کردند. یک روز بعد عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع کرد و دیپلمات‌هایش را به ریاض فراخواند. قطر هم سطح روابط دیپلماتیکش با ایران را کاهش داد.

عربستان سعودی و متحدانش از آغاز ژوئن سال جاری تاکنون قطر را تحت محاصره قرار داده‌اند. آن‌ها قطر را متهم به گسترش تروریسم کرده‌اند و فهرستی از درخواست‌هایشان از جمله کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران را در اختیار قطر قرار داده‌اند. قطر اما تمکین نکرده است. در پرتو این بحران روابط ایران با قطر دگرگون شد. ایران آسمان و بندرگاه‌هایش را در اختیار قطر قرار داد و  هیأت بلندپایه‌ای از این کشور نیز در مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی شرکت کرد. پیش‌بینی شده که صدور کالا از ایران به قطر به ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، نخست وزیر قطر هم یادآوری کرده که کشورش همراهی جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم را قدر می‌نهد و هرگز فراموش نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.