ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره جنوبی ۸ میلیارد یورو به ایران وام داد

دولت امید دارد با استقراض خارجی به اشتغال رونق دهد. رئیس بانک مرکزی ایران این قرارداد را نشانه‌ای از بهبود اعتبار مالی بین‌المللی ایران تلقی کرده.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و نمایندگانی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی و تعدادی از بانک‌های تجاری ایران در سئول، قرارداد مبادله وام به ارزش بیش از ۸ میلیارد یورو را با «اگزیم بانک» کره جنوبی  امضا کردند.

اگزیم بانک در سئول، پایتخت کره جنوبی (عکس: آرشیو)

قرارداد وام  ۸ میلیارد یورویی بزرگ‌ترین قرارداد استقراض از یک بانک خارجی در دوران بعد از برجام است.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران این قرارداد را نشانه‌ای از بهبود وضعیت اعتباری و روابط مالی بین‌المللی ایران پس از توافق هسته‌ای خوانده است.

برای جبران کسری بودجه، دولت معمولاً از نظام بانکی ایران پول قرض می‌کرد. اما مجلس شورای اسلامی این راه تأمین کسری بودجه را مسدود کرده است. انتشار اوراق بهادار که معمولاً نرخ بهره را افزایش می‌دهد و به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی می‌انجامد یکی دیگر از راه‌های تأمین کسری بودجه است.

استقراض از یک بانک خارجی، راه سومی‌ست که اکنون دولت روحانی در پیش گرفته است.

به گفته محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی «بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود» از این وام استفاده کنند.

۲۱ مرداد پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی از کاهش نرخ سود بانکی از تاریخ ۱۱ شهریورماه خبر داد. بر اساس این مصوبه سود سپرده یک ساله ۱۵ درصد خواهد بود. نرخ سپرده کوتاه‌مدت نیز ۱۰ درصد است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    فاینانس ۱۳ میلیارد دلاری کره‌ای‌ها برای ایران نهایی شد! مملکت را به ورشکستگی کشانده اند چاه بهار را به هندیها واگذار کردند و گاز مجانی به ترکیه میدهند با کنار کشیدن از گاز پارس جنوب٬ کل منابع گاز را به قطر باج میدهند وهواپیمای سوپر لوکس با بدهی میلیاردی میخرند و دلارها همچنان صرف عواملشان در کشورهای منطقه و شمال افریقا میشود....... زمان شاه با پول نفت در شرکتهای اروپایی مثل کروپ و شل و... سرمایه گذاری میکردند و حالا با بباد دادن میلیاردها دلار٬ مردم ایران را زیر بار میلیاردها دلاربدهی میبرند....در حالیکه بزرگترین صادر کننده نفت جهان، یعنی عربستان سعودی، تا ماه مارس ۲۰۱۶ به میزان ۱۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه آمریکا را نزد خود داشته است. واشنگتن بیش از چهار دهه رقم بدهی های آمریکا نزد عربستان سعودی را مخفی نگه داشته بود.

  • Nader

    میزان بدهی کوتاه مدت خارجی کشور در پسابرجام رشد ۹۰۰درصدی را تجربه کرده و ۳میلیارد و ۱۲۱میلیون دلار افزایش یافته است. این افزایش بدهی در حالی رقم خورد که مطابق برجام قرار بود دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران، آزاد شود. بنابراین انتظار می‌رفت ایران بتواند بدهی‌های خارجی سررسید و معوق را بپردازد. اما برخلاف انتظارات، شاهد افزایش بدهی‌ها بودیم. هم‌چنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، بدهی بلندمدت خارجی نیز اگر ‌چه تا زمان اجرای برجام روند کاهشی داشت اما پس از توافق هسته‌یی بر مدار صعودی قرار گرفت. بررسی برآیند افزایش این دو شاخص بدهی خارجی، نشان از این دارد که حجم کل بدهی‌های خارجی کشور نیز در ۴سال گذشته با رشد ۲میلیارد و ۸۴۲میلیون دلاری مواجه بوده است