ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوه‌نامه جنجالی جذب معلمان: بند مربوط به زنان حذف شده اما اچ آی وی قابل حذف نیست

آموزش و پرورش ایران اعلام کرده شيوه‌نامه جدب معلمان اصلاح شده و متنش را هم از روي سايت‌ برداشته‌اند. با این حال افراد اچ‌ای‌وی مثبت فاقد صلاحیت معلمی دانسته شده‌اند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره «شیوه‌نامه مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و شرایط جدید معلمی» که انتشار آن بازتاب‌های منفی و گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی داشت، توضیح داده است. او ضمن این توضیح که برخی از بندهای این شیوه‌نامه حذف شده، گفته افراد اچ آی ‌وی مثبت نمی‌توانند معلم شوند.

عکس از آرشیو

انتشار فهرست شرایط استخدام آموزش و پرورش ایران که باعث خشم و اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی شد در رسانه‌های خارجی نیز بازتاب پیدا کرده است.

در یکی از این گزارش ها آمده ممنوعیت استخدام افراد «زشت» در ایران در شبکه‌های اجتماعی خشم عمومی را برانگیخته.

چهاربند گفته شیوه‌نامه اصلاح شده و متنش را هم از روی سایت‌ برداشته‌اند. به گفته او روز شنبه نسخه جدید ارائه می‌شود.

چهاربند گفته بخش مربوط به زنان کلا حذف شده: «تصور می‌شود مواردی چون ناباروری جزو موارد محدودکننده است در حالی که این گونه نیست و در طول دو سال گذشته که این شیوه‌نامه اجرا می‌شده موردی نداشته‌ایم که شخصی به این دلیل منع و یا محدود شده باشد. ما در پرونده پزشکی اطلاعات مربوط به وضعیت روحی و جسمی داوطلب را ثبت می‌کنیم.»

اما گفته‌های این مقام مسوول درباره اچ آی وی جنجالی است. او گفته: «برخی بیماری‌ها مانند اچ‌آی‌وی نبوده كه ابتلا به آن در اختیار فرد باشد و ما بخواهیم به خاطر آن فرد را از حقوق اجتماعی‌اش محروم كنیم. برای همین این بخش را حذف كردیم.»

او بیماری اچ آی وی را یک «قسمت جدی و ملی» خوانده که قابل حذف نیست.

به گفته او این بند مربوط به كسانی می‌شود كه آزمایش اچ‌آی‌وی‌شان مثبت شده است.

او در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد درباره اینکه برخی کشورها سهمیه‌ای برای افراد اچ آی وی مثبت درنظر می‌گیرند گفته: «سازمان‌های بین‌المللی یك داستان دارد و سیاست‌های ملی هر كشور یک بحث دیگر است. ما به دنبال این هستیم كه گزینش اصلح داشته باشیم، گزینش ما هم بر مبنای صلاحیت‌های علمی است هم صلاحیت‌های اعتقادی و اخلاقی و هم آمادگی جسمی و روانی.»

او اضافه کرده: «مادامی كه ٣ میلیون جوان تحصیل‌كرده جویای كار داریم كه از سلامت جسمی و روانی صلاحیت دارند، لااقل برای شغل معلمی از آنها استفاده می‌كنیم. مطمئن باشید در سازمان‌های بین‌المللی هم توصیه نمی‌شود كه این افراد با كسانی سروكار داشته باشند كه از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر مانند كودكان هستند.»

او اچ‌ای وی مثبت را به معنای عدم صلاحیت اخلاقی افراد مبتلا تلقی کرده در حالی که درصد بالایی از اچ آی وی مثبت‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که به دلیل تزریق خون آلوده، موارد تصادفی با از طریق همسر مبتلا شده‌اند یا بیماری به آنها در رحم مادر منتقل شده است.

او در عین حال در گفت‌وگو با ایسنا گفته این ضوابط را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست ضوابطی که محدودیت‌هایی برای استخدام ایجاد می‌کند و دوم ضوابطی که پرونده پزشکی داوطلب را تشکیل می‌دهد اما مانع استخدام نیست.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفته: «اگر بخواهیم کسی را استخدام کنیم لازم است پرونده پزشکی از وی داشته باشیم. این همان اطلاعاتی است که باید از افرادی که ۳۰ سال در استخدام ما هستند، داشته باشیم تا بتوانیم خدمات آموزشی، رفاهی و درمانی مناسبی به آن‌ها ارائه دهیم.»

رییس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به ضوابط مانع استخدام اشاره کرد و گفت:‌ «آن چیزی که بیشتر مانع استخدام می‌شود مشکلات ناشی از معلولیت‌های جسمی است که این مهم نیز باید متناسب با شرح وظیفه معلمان در نظر گرفته شود.»

به گفته او، به عنوان مثال در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای معلولیت جسمی مانع انجام وظیفه حرفه‌ای می‌شود اما ممکن است مشکلی چون ضعف شنوایی برای مدارس استثنایی مشکلی ایجاد نکند و بتوان از فردی که چنین معلولیتی دارد در مدارس استثنایی استفاده کرد.

چهاربند توضیح داده که سه درصد سهمیه جذب معلولان وجود دارد اما در مجموع معلولیت‌ها و عدم مشکلات جسمی داوطلبان به تناسب رشته تدریس‌شان باید در نظر گرفته شود.

او همچنین گفته موضوع قد هم اصلاح شده و دیگر عدد داده نمی‌شود: «مثلا در فلان استان به صورت ژنتیک افراد كوتاه هستند و نمی‌توانیم كه به خاطر این ژنتیک باعث محرومیت آنها از یك شغل اجتماعی خوب مانند معلمی شویم.»

بر اساس گفته‌های چهاربند، موضوع شماره چشم هم برداشته شده و گفته شده كه اگر عیوب انكساری و ضعف چشم با عینک اصلاح می‌شود، دلیلی ندارد آنها محروم شوند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.