ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ییلدریم: ناتو از همکاری ترکیه با ایران و روسیه نگران نباشد

نخست‌وزیر ترکیه از ایالات متحده آمریکا خواسته از ارسال سلاح بیشتر برای کردهای سوریه خودداری کند. او می‌گوید دلیلی برای بدگمانی بین دو عضو ناتو وجود ندارد.

نخست وزیر ترکیه می‌گوید دلیلی برای بدگمانی و نگرانی ناتو نسبت به همکاری ترکیه با ایران و روسیه در سوریه وجود ندارد. بن‌علی ییلدریم از ایالات متحده آمریکا خواسته است از ارسال سلاح بیشتر برای کردهای سوریه خودداری کند.

بن علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در آغاز ماه مه سال جاری ارسال سلاح به کردهای سوریه را تأیید کرد. این موضوع سبب انتقاد دولت اسلام‌گرای رجب طیب‌اردوغان شد. آمریکا کردها را شریک قدرتمندی در برابر نیروهای «گروه دولت اسلامی» (داعش) می‌داند اما از نظر ترکیه آن‌ها بخشی از نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) هستند. ترکیه از آن بیم دارد که این سلاح‌ها به دست پ‌ک‌ک بیفتد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور ترکیه وعده داده بود که آمریکا فهرست سلاح‌های ارسالی برای کردها را در اختیار دولت ترکیه قرار می‌دهد.

نخست وزیر ترکیه جمعه ۲۵ اوت در راه بازگشت از ویتنام در جمع خبرنگاران گفت:

«بین آمریکا و ترکیه مشکلی وجود ندارد. ما درباره دو کشور عضو ناتو صحبت می‌کنیم. البته اگر آن‌ها در مورد یگان‌های مدافع خلق در شمال سوریه خلاف آنچه که برای ما بازگو کرده‌اند عمل کنند، این مشکل‌ساز خواهد بود.»

ارتش ترکیه یک ماه پیش در منطقه عفرین با یگان‌های مدافع خلق درگیر شد. این درگیری فقط چند ساعت بعد از اظهارات وزیر دفاع آمریکا اتفاق افتاد که اعلام کرده بود آمریکا قصد ندارد بعد از آزادسازی رقه کردهای شمال سوریه را خلع سلاح کند.

در ماه ژوئیه سال جاری درگیری‌های پراکنده‌ای بین ارتش ترکیه و یگان‌های مدافع خلق کرد در تل‌رفعت و در حوالی عفرین اتفاق افتاد. سال گذشته هم ارتش ترکیه به این مناطق در شمال سوریه حمله کرده بود. رجب طیب اردوغان در سخنانی که اوایل ماه اوت ایراد کرد، مناطق کردنشین شمال سوریه را با مرداب مقایسه کرده و گفته بود که تا این مرداب تخشکد، ترکیه آرام نمی‌‌گیرد.

بن‌علی ییلدریم در راه بازگشت از ویتنام به همکاری ترکیه با روسیه و ایران هم اشاره کرد:

«ترکیه با روسیه و ایران در سوریه همکاری می‌کند. دلیلی وجود ندارد که ناتو از همکاری ترکیه با این دو کشور نگران باشد.»

نخست وزیر ترکیه گفت این کشور فعلاً طرحی برای اجرای عملیات نظامی در عفرین و استان ادلب در شمال سوریه ندارد.

اوایل اوت مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود که روسیه بیشتر از آمریکا با مواضع ترکیه نسبت به یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال سوریه تفاهم دارد.

یگان‌های مدافع خلق کرد با ۶۰ هزار شبه‌نظامی در عملیات آزادسازی رقه شرکت دارند. اتحاد دموکراتیمک سوریه آن‌ها را در این عملیات همراهی می‌کنند و از پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف هم برخوردارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    تورکیه، از دست خلق کورد عصبانی باش، و در عصبانیت خودت بمیر