ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دفاع حزب‌الله لبنان از توافق با داعش – جنازه حججی در تدمر

بر اساس این توافق شبه‌نظامیان داعش و خانواده‌هایشان از مرز لبنان به شرق سوریه منتقل می‌شوند. دولت عراق خشمگین است. حسن نصرالله در صدد پاسخگویی برآمده.

بر اساس توافق آتش‌بس بین گروه دولت اسلامی (داعش) و ارتش و حزب‌الله لبنان گروهی از داعشی‌ها به همراه خانواده‌هایشان از منطقه مرزی «جرود رأس بعلبک» به سمت دیرالزور سوریه حرکت کردند. دولت عراق و  ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا که در مرز با سوریه با نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) درگیرند، از این توافق انتقاد کرده‌اند. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق در صدد پاسخگویی برآمده‌اند. بر اساس این توافق جنازه محسن حججی، پاسدار ایرانی هم به ارتش سوریه تحویل داده شد. جنازه او اکنون در تدمر است و قرار است به دمشق و سپس به تهران منتقل شود.

اتوبوس داعشی‌ها در حال عزیمت به شرق سوریه

نوری مالکی، معاون رئیس جمهور عراق با دفاع از توافق بین حزب‌الله لبنان و گروه دولت اسلامی (داعش)، مخالفان این توافق را متهم کرد که دارای «عقل سلیم» نیستند. او گفت:

«مسأله‌ مربوط به سوریه است و نه عراق، بنابراین ماهیت درگیری‌ها اتخاذ چنین اقداماتی را می‌طلبد و آن چیزی را که مبارزان در صحنه نبرد می‌بینند غیر از چیزی است که ناظران بدون تجربه در زمینه‌ درگیری‌ها شاهد آن هستند.»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هم در گفت‌وگو با المنار در صدد دفاع از توافق از داعش برآمد و گفت:

«توافق حاصل شده شامل انتقال تعدادی از افراد مسلح داعشی به همراه خانواده‌هایشان از خاک سوریه به خاک سوریه است و نه از خاک لبنان به خاک عراق.»

رهبر حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد که انتقال داعشی‌ها به البادیه سوریه تأثیری بر جنگ ارتش عراق و نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با داعش در خاک عراق ندارد.

بر اساس توافق بین حزب‌الله لبنان و داعش قرار است اسرا و جنازه‌ها هم بین طرفین مبادله شود. یکی از جنازه‌هایی که مبادله شد، جنازه محسن حججی پاسدار ایرانی است که در مرز سوریه با عراق به اسارت درآمد و او را سر بریدند. پدر محسن حججی در گفت‌وگو با جام جم تأیید کرده که داعشی‌ها جنازه پسرش را تحویل داده‌اند و اکنون جنازه در تدمر است و قرار است که ظاهراً به دمشق و از آنجا به تهران منتقل شود.

سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه هم گفته است مقدمات تحویل جنازه حججی و آزمایشات دی ان ای برای هویت‌یابی او فراهم شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفته است اگر توافق با داعش به دست نمی‌آمد، نه تنها جنازه‌ها مبادله نمی‌شدند، بلکه سرنوشت نظامیان لبنانی که توسط داعش اسیر شده‌اند نیز تباه می‌شد.

نظامیان لبنانی در سال ۲۰۱۴ در درگیری با داعش در مرز لبنان به اسارت درآمده بودند.

بمباران کاروان داعش در شرق سوریه

روز گذشته جنگنده‌های شکاری ائتلاف به رهبری آمریکا کاروانی از گروه دولت اسلامی (داعش) را در شرق سوریه بمباران کردند. در اثر این بمباران‌ها، کاروان داعش که شامل ۳۰۸ شبه‌نظامی و ۳۳۱ غیر نظامی است در شرق سوریه زمینگیر شد.

به گفته ریان دیلون، سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد داعش جنگنده‌های شکاری در شرق حمیمه در استان حمص جاده و یک پل را بمباران کردند و باعث شدند که کاروان داعش زمینگیر شود. اکنون ارتش سوریه از هلال احمر تقاضا کرده کاروان داعشی‌ها را مشایعت کند.

ریان دیلون، سخنگوی نیروهای ائتلاف ضد داعش گفته است:

«ما این توافق را به رسمیت نمی‌شناسیم. داعشی‌ها مسلح هستند و به سمت منطقه‌ای حرکت می‌کنند که در آن درگیری‌ها ادامه دارد.»

 ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که انتقال «تروریست‌ها» از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر راه حل پایداری نیست.

حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق هم سه‌شنبه گذشته توافق بین حزب‌الله لبنان و داعش را «غیر قابل قبول» خوانده است.

بیشتر بخوانید:

&

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.