ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آموزش و پرورش: خستگی راننده عامل واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی بود

در گزارش اولیه آموزش و پرورش گفته شده که راننده به دانش‌آموزان گفته است هر وقت به پلیس راه رسیدند کمربندهای خود را ببندند. همین عامل شمار تلفات را بالا برده.

وزارت آموزش و پرورش گزارش اولیه خود را در مورد حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی منتشر کرد و در آن عامل اصلی این سانحه را خواب‌آلود بودن و خستگی راننده دانست.

در حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی هفت دانش‌آموز و یک مربی، در دم جان باختند و ۳۳ دانش‌آموز و یک مربی نیز مصدوم شدند.

کارشناسان وزارت آموزش و پرورش که مأموریت داشتند سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی را بررسی کنند در گزارش خود که روز چهارشنبه ۱۵ شهریور منتشرشده نوشته‌اند: «طبق گزارش بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس‌راه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که در حال حاضر در بازداشت است.»

بنا به این گزارش راننده به علت خستگی می‌بایست جای خود را به راننده دیگر می‌داد اما بر ادامه رانندگی خود اصرار کرده است.

این حادثه در ساعت نخست بامداد جمعه ۱۰ شهریور رخ داد و طی آن یکی از سه اتوبوس کاروان دانش‌آموزان نخبه استان هرمزگان واژگون شد. هفت دانش‌آموز و یک مربی، در دم جان باختند و ۳۳ دانش‌آموز و یک مربی نیز مصدوم شدند.

گزارش اولیه وزارت آموزش و پرورش به‌نقل از راننده نوشته است که او «در مواجهه با خودرویی که از مقابل به سمت اتوبوس می‌آمده تغییر جهت ناگهانی داده که منجر به برخورد اتوبوس با لبه‌ پل و ترکیدگی لاستیک جلو شده و متعاقب آن، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰ متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.»

گزارش اما افزوده است که شواهد موجود نشان از خواب‌آلودگی راننده و انحراف تدریجی از مسیر دارد و نه انحراف ناگهانی.

شغل اصلی راننده اتوبوس، آهنگری عنوان شده و گفته شده که او در برخی مواقع رانندگی هم می‌کرده است.

این گزارش همچنین گفته است که مسیر بندرعباس-شیراز فاقد مسیر ریلی است و تماماً شیب مثبت دارد. به همین دلیل اتوبوس‌های این مسیر، روزها از شیراز به سمت بندرعباس می‌آیند و شب‌ها برعکس، چراکه در طول روز نیاز به استفاده از کولرگازی است و موتور ماشین کشش لازم برای هم‌زمانی استفاده از کولر و حرکت سربالا را ندارد. بر این اساس حرکت اتوبوس دانش‌آموزان در شب ضروری نبوده اما یک امکان بوده که با توجه به گرمای روز و شیب مثبت مسیر، این تصمیم گرفته شده است.

در گزارش به نبستن کمربند ایمنی توسط دانش‌آموزان نیز اشاره شده و گفته شده که این مورد به سفارش راننده بوده است. در حالی‌که مربیان به بچه‌ها سفارش کرده بودند که کمربندهای خود را ببندند؛ «راننده گفته نیازی نیست، هر زمان به پلیس‌ راه نزدیک می‌شدیم خودم به شما اعلام می‌کنم که کمربندتان را ببندید!»

این مورد در اظهارات روز چهارشنبه سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور نیز آمده است. حمیدی گفته است: «دانش‌آموزان مجروح حادثه گفته‌اند وقتی از پاسگاه عبور می‌کردند، راننده اعلام می‌کرده که کمربندها را باز کنید و هر وقت لازم شد به شما می‌گویم که قبل از پاسگاه بعدی کمربندها را ببندید.»

رئیس پلیس افزوده است: «اگر کمربندهای ایمنی بسته شده بودند قاعدتاً میزان تلفات بسیار کمتر بود.» به‌گفته او تنها کسی که در این حادثه آسیب ندیده راننده بوده که کمربند ایمنی خود را بسته بوده است.

۲۶ نفر از مصدومان این حادثه، از بیمارستان مرخص شده و به شهرهای خود بازگشته‌اند و در حال حاضر هفت دانش‌آموز و یک مربی نیز در دو بیمارستان شیراز بستری هستند.

این نخستین بار نیست که در تصادف اتوبوس‌های حامل دانش‌آموزان و دانشجویان، عده‌ای نوجوانان و جوانان ایرانی جان خود را از دست می‌دهند. در سال‌های گذشته سوانحی که برای اتوبوس‌های راهیان نور پیش می‌آمد، همواره خبرساز بود.

حادثه اتوبوس حامل دانشجویان صنعتی شریف که ۲۶ اسفند ۱۳۷۶  به ته دره سقوط کرد و هفت نفر از دانشجویان و دو عضو هیأت علنی دانشگاه را به کشتن داد، در تاریخ ایران ثبت  شده است. مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی یکی از بازماندگان این حادثه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    گنه کرد دربلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری... تداوم قتل وعام وسازماندهی تصادف نخبگان علمی کشور؛ درجاده ها و تداوم قتل وعام نخبگان سیاسی و فرهنگی درزندان ها... همیشه درنظام ضد مردمی وعدالت ستیزمذهبی؛ مردم مقصرند...