ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت چین با تحریم کره شمالی

گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و چین ثمر داد. حالا فقط روسیه می‌تواند مانع از تحریم نفتی کره شمالی شود. پیونگ‌یانگ تهدید کرده که واکنش درخوری نشان می‌دهد.

اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه هفته آینده پیش‌نویس قطع‌نامه تازه‌ای درباره تحریم نفتی کره شمالی و منع صادرات پارچه از این کشور به سایر کشورهای جهان را به رأی می‌گذارد. وزیر خارجه چین اعلام کرد که جمهوری خلق چین با اعمال تحریم‌های تازه علیه کره شمالی مخالفت نخواهد کرد.

چند سرباز ارتش کره شمالی (عکس: آرشیو)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته، بعد از آزمایش دو موشک بالستیک در کره شمالی، چین را متهم کرده بود که «هیچ کاری» برای جلوگیری از فعالیت‌های نظامی کره شمالی انجام نداده است. ترامپ در آن زمان گفته بود «اجازه نمی‌دهیم این وضع ادامه پیدا کند.»

چین، به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری کره شمالی مدت‌هاست که از واهمه هجوم موجی از پناهجویان از این کشور به مرزهایش، در قطع صدور نفت به کره شمالی تعلل می‌کند.  علاوه بر این چین واهمه دارد که با سقوط حکومت پیونگ‌یانگ سربازان آمریکایی در این کشور مستقر شوند و مرزهای او را تهدید کنند. به رغم این نگرانی‌ها، وانگ یی، وزیر خارجه چین پنجشنبه ۷ سپتامبر در جمع خبرنگاران گفت:

«چین اعتقاد دارد که شورای امنیت می‌بایست با اقداماتی متناسب به تحولات اخیر در شبه‌جزیره کره واکنش نشان دهد. ما اما اعتقاد داریم که اعمال تحریم‌ها فقط نیمی از مشکل را حل می‌کند. آن نیمه دیگر گفت‌وگو و مذاکره است.»

وانگ یی مشخص نکرد که «اقدامات متناسب» از نظر جمهوری خلق چین در پاسخ به آزمایش بمب اتمی در کره شمالی چه اقداماتی می‌توانند باشند‌. ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را تهیه کرده که اگر به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسد، صدور نفت و گاز به کره شمالی شامل تحریم‌ها خواهند شد و علاوه بر این دارایی‌های کره شمالی هم مسدود می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا از هم‌اکنون پیش‌نویس فرمان اجرایی ترامپ در این زمینه را آماده کرده است.

کره شمالی در واکنش به این اقدامات به زبان تهدید روی آورده است:

«ما به نقشه‌های وحشیانه آمریکا برای تحریم‌های تازه با اقدامات متناسبی پاسخ می‌دهیم.»

روسیه که در شورای امنیت سازمان ملل از حق وتو برخوردار است، با وضع تحریم‌های تازه علیه کره شمالی مخالف است. روسیه و چین می‌گویند می‌بایست به طور هم‌زمان، هم رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره متوقف شود و هم آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی.

شامگاه چهارشنبه ۶ سپتامبر رؤسای جمهور آمریکا و چین با هم تلفنی صحبت کردند. ترامپ گفته است: «ما با هم با صراحت صحبت کردیم. پرزیدنت شی هم صد در صد با من موافق بود.»

نرمش چین در برابر طرح تازه آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه کره شمالی بعد از این تماس تلفنی اتفاق افتاد.

در این میان، مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی هم در اجلاس ولادی‌وستوک در تلاش است روسیه را متقاعد کند که به طرح تحریم نفتی کره شمالی در نشست دوشنبه آینده شورای امنیت سازمان ملل رأی دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این درخواست‌ها گفته است رهبری کره شمالی از این واهمه دارد که اگر از برنامه هسته‌ای‌اش صرف‌نظر کند، این کشور به یک «گورستان» تبدیل شود. او اطمینان داده است که اگر طرفین درگیری از «عقل سلیم» برخوردار باشند بحران شبه‌جزیره کره به یک درگیری اتمی نمی‌انجامد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.