ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مولوی عبدالحمید: مدیران دولتی به تبعیض نسبت به اهل سنت پایان دهند

امام جمعه اهل سنت زاهدان در پاسخ به رهبر جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرده که اهل سنت مشارکت بیشتری در امور اجتماعی و سیاسی داشته باشند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پاسخ به نامه علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرده که مدیران دولتی در سطوح مختلف «نسبت به رفع هر نوع تبعیض و نابرابری بین مردم شریف ایران که همه به منزله اعضای یک خانواده‌اند» اقدام کنند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

امام جمعه سنی‌های زاهدان ۱۵ شهریور در نامه‌ای از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواسته بود فرمان دهد تا تبعیض و نابرابری نسبت به اهل سنت پایان یابد. خامنه‌ای هم در پاسخ نوشته بود:

«همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند. ما هم به جد معتقدیم همه باید با هم در کنار هم و در صنوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند.»

این نخستین بار است که نامه‌ای از رهبر جمهوری اسلامی خطاب به امام جمعه اهل تسنن زاهدان در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی مقامات عالی نظام یعنی رهبری و ریاست جمهوری فقط به شیعیان اختصاص دارد. در سال‌های گذشته سنی‌مذهبان ایرانی از وزارت و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان و فرماندهی سپاه و ارتش محروم بودند و حتی در سیستان و بلوچستان و در کردستان ایران هم که اکثریت با اهل تسنن است، هیچ مقام مهمی در حد استاندار به آن‌ها اختصاص داده نشده است.

علاوه بر این بارها مساجد و نمازخانه‌‌های اهل سنت ویران یا بسته شده است. به عنوان نمونه به تخریب مسجد شیخ فیض در مشهد و حمله به مسجد مکی در زاهدان و تخریب نمازخانه اهل سنت در پوپک تهران می‌توان اشاره کرد. در واکنش به تخریب نمازخانه اهل سنت در پوپک مولوی عبدالحمید در  نامه‌ای به علی خامنه‌ای و به حسن روحانی هشدار داده بود که چنین اقداماتی زمینه‌های افراط‌گرایی و تکفیر را فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nader

    پس از آیت‌الله سیستانی، مقتدی صدر نیز نماینده خامنه‌ای را نپذیرفت - مقتدی صدر: فرستاده خامنه‌ای طرحی فرقه‌گرایانه و ضد منافع عراق دارد‌. - عضو فراکسیون الاحرار: عراقی‌ها دیگر از فاز طرح‌های فرقه‌گرایانه و زیان‌های ناشی از آن به تنگ آمده‌اند و حاضر نیستند پروژه‌ جدید تهران را بپذیرند وی افزود: «سفر شاهرودی برای عراق چیز جز یک پروژه تکمیلی از طرح فرقه گرایانه‌ای نیست که شش ماه پیش ایران با پیشنهاد متحد کردن شیعیان تحت عنوان ائتلاف «خانه شیعه» مطرح و تلاش ‌کرد تا عراقی‌ها را به جان هم بیندازد؛ نماینده خامنه‌ای حالا هم چیزی برای عراقی‌ها به ارمغان نیاورده است». الکنانی اظهار داشت: «ایران هیچ پروژه‌ای که به نفع عراق باشد در دست ندارد. رژیم ایران به دنبال ایجاد سنگربندی‌های فرقه‌ای در عراق است؛ سنگر فرقه‌گرایانه بر اساس شیعه‌گری که در مقابل آن سنگربندی بر اساس سنی‌گری و قوم‌گرایی کُردی ایجاد شود و با این وضعیت عراق برای همیشه در بحران، جنگ و خونریزی غوطه‌ور باشد!

  • امیرحسین دلسوز مردم

    روحانیت شیعه ایران هنر حل مسئله سیاسی ندارند.