ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست چین از فرانسه برای میانجیگری در بحران شبه‌جزیره کره

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در یک گفت‌وگوی تلفنی از امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود خواسته برای از سرگیری مذاکرات شش جانبه با پیونگ‌یانگ «نقش سازنده‌ای» ایفا کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در یک گفت‌وگوی تلفنی از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواسته است در حل بحران شبه‌جزیره کره و  در جهت از سرگیری مذاکرات شش جانبه با پیونگ‌یانگ «نقش سازنده‌ای» ایفا کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

چین، به عنوان مهم‌ترین شریک تجاری کره شمالی مدت‌هاست که از واهمه هجوم موجی از پناهجویان از این کشور به مرزهایش، در قطع صدور نفت به کره شمالی تعلل می‌کند.  علاوه بر این چین واهمه دارد که با سقوط حکومت پیونگ‌یانگ سربازان آمریکایی در این کشور مستقر شوند و مرزهای او را تهدید کنند. به رغم این نگرانی‌ها وانگ یی، وزیر خارجه چین پنجشنبه ۷ سپتامبر اعلام کرد که جمهوری خلق چین با قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا برای تحریم نفت و گاز و صنعت نساجی کره شمالی مخالفت نخواهد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین هم در سخنانی که جمعه ۸ سپتامبر از تلویزیون دولتی چین پخش شد، گفت: «بحث تسلیحات هسته‌ای در شبه‌جزیره کره را فقط می‌توان با گفت‌وگو و از طریق دیپلماتیک حل کرد.»

ایالات متحده آمریکا پیش از این همراه با چین، روسیه، ژاپن و کره جنوبی مذاکراتی را برای توقف برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ با کره شمالی انجام داده بودند. این مذاکرات اما به نتیجه نرسید و پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۰۹ خروج خود را از این مذاکرات اعلام کرد.

پکن اکنون امیدوار است که با کمک پاریس بتواند واشنگتن را به از سرگیری مذاکرات شش جانبه قانع کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز خواهان از سرگیری مذاکرات با پیونگ‌یانگ است. روسیه و چین می‌گویند می‌بایست به طور هم‌زمان، هم رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره متوقف شود و هم آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه صبح جمعه ۸ سپتامبر در یک نشست خبری گفته است هنوز وقت تصمیم‌گیری درباره شکل پایانی پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل فرانرسیده. قرار است دوشنبه هفته آینده پیش‌نویس این قطع‌نامه در شورای امنیت به رأی گذاشته شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اما در میان این تحولات، به از سرگیری مذاکرات با کره شمالی بی‌رغبت نیست. او شامگاه گذشته از گزینه نظامی علیه پیونگ‌یانگ به عنوان یک احتمال سخن گفته و در همان حال یادآوری کرده بود که این گزینه ممکن است اجتناب‌پذیر باشد. ترامپ اما در همان حال هشدار داده بود چنانچه از گزینه نظامی استفاده شود، روز غم‌انگیزی در انتظار کره شمالی‌ست.

بر اساس نظرسنجی مؤسسه گالوپ در کره جنوبی مردم چندان واهمه‌ای از یک درگیری اتمی ندارند. ۵۸ درصد کسانی که در نظرسنجی گالوپ شرکت کرده‌اند اعتقاد دارند که پیونگ‌یانگ علاقه‌ای به آغاز یک جنگ ندارد.

شنبه ۹ سپتامبر سالگرد تشکیل کره شمالی‌ست. سئول اعلام کرده نشانه‌‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پیونگ‌یانگ به این مناسبت یک موشک بالستیک را آزمایش خواهد کرد. سال گذشته در چنین روزی کره شمالی پنجمین آزمایش اتمی خود را انجام داد.

  بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.