ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تا اواخر امسال ارز در ایران تک‌نرخی می‌شود»

غلامعلی کامیاب، معاون بین‌الملل بانک ‌مرکزی ایران گفته است برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز در اواخر سال جاری به‌اجرا در خواهد آمد.

غلامعلی کامیاب، معاون بین‌الملل بانک ‌مرکزی ایران گفته است برنامه یکسان‌سازی نرخ ارز در اواخر سال جاری به‌اجرا در خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی کامیاب روز دوشنبه ۲۰ شهریور گفت به‌صورت مشخص بانک مرکزی تاریخ دقیقی برای تک‌نرخی کردن ارز اعلام نکرده اما برنامه‌ریزی‌ها اجرای آن را برای پایان سال جاری پیش‌بینی کرده‌اند.

او همچنین گفته که توقف فروش ارز مسافرتی در جهت اجرای یکسان‌سازی ارزی است.

از امروز (دوشنبه) بر اساس دستور بانک مرکزی فروش مسافرتی در ایران به نرخ مبادله‌ای متوقف و عرضه از طریق نظام بانکی به نرخ آزاد صورت می‌گیرد.

تاکنون مسافران ایرانی که بیش از ۱۲ سال سن داشتند و از راه‌های هوایی، زمینی، ریلی و دریایی از ایران خارج می‌شدند، می‌توانستند برای یک بار در طول سال حداکثر ۳۰۰ دلار آمریکا یا معادل آن را، با ارائه گذرنامه، بلیط مسافرت، ویزای کشور مقصد و تعهد کتبی مسافر مبنی بر خرید ارز مسافرتی فقط از یک منبع، با نرخ مبادله‌ای تهیه کنند.

غلامعلی کامیاب شرایط لازم برای اجرای برنامه یکسان‌سازی ارزی را هنوز فراهم ندانسته و گفته که با وجود این‌که حذف ارز مسافرتی در جهت تک‌نرخی کردن نرخ ارز است؛ اما اقدامات دیگری نیز لازم است.

تک‌نرخی کردن ارز از هدف‌هایی است که سیاستگذاران اقتصادی از سال‌ها پیش آن را دنبال کرده‌اند. به‌گفته آن‌ها چنین سیاستی هم موجب حذف رانت می‌شود و هم موجب برطرف شدن اختلال‌های قیمتی ارز. با این حال برخی از اقتصاددانان ایران پیشبرد درست سیاست تک‌نرخی کردن ارز را به فراهم شدن مجموعه شرایط خارجی و منطقه‌ای و وضعیت اقتصادی کشور مربوط می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    ارز تک نرخی می شود، ولی با حذف برچشب قیمت کالا، اقلامی مانند تخم مرغ چندنرخی می شود!!!