ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه قطر: آماده گفت‌وگوییم

بعد از تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان، ریاض، دوحه را متهم به تحریف واقعیت‌ها کرد و بحران عمیق‌تر شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی می‌گوید قطر آماده مذاکره است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر می‌گوید محاصره قطر توسط عربستان سعودی و متحدانش به معنای نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی‌ست، با این حال دوحه آماده گفت‌وگو درباره این بحران است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر

وزیر خارجه قطر در سخنانی که در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ایراد کرد، از قطع رابطه عربستان سعودی و متحدانش که قطر را عملاً در محاصره قرار داده به عنوان یک اقدام غیر قانونی یاد کرد:

«کشورهای حاشیه خلیج فارس دست به اقداماتی علیه قطر زده‌اند که حقوق اجتماعی و اقتصادی شهروندان این کشور را نقض می‌کند. منع سفر برای شهروندان قطر به این کشورها باعث شده که خانواده‌ها فروبپاشند و تحصیلات برخی از شهروندان قطری نیمه‌کاره بماند و حقوق کارگرانی را که مایل‌اند در قطر کار کنند، نقض کند.»

از ۵ ژوئن تاکنون عربستان سعودی و متحدانش – کشورهای مصر، بحرین و امارات متحده عربی – مرزهای خود را به روی بحرین بسته‌اند و این کشور را تحریم کرده‌اند. آن‌ها قطر را متهم به گسترش تروریسم کرده‌اند و فهرستی از درخواست‌هایشان از جمله کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره و بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه را در اختیار قطر قرار داده‌اند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در بخشی از سخنانش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، عربستان سعودی و متحدانش را به مخدوش کردن واقعیت‌ها متهم کرد:

«انگیزه واقعی این کشورها این نیست که با تروریسم مقابله کنند، بلکه آن‌ها می‌خواهند سیاست خارجی قطر را تحت تأثیر قرار دهند و استقلال قطر را نقض کنند.»

وزیر خارجه قطر تأکید کرد که دوحه به رغم این مشکلات آماده مذاکره با عربستان سعودی و متحدانش است:

«دولت قطر تروریسم را در همه اشکالش و با همه دلایل و انگیزه‌هایش رد می‌کند. قطر یکی از کشورهای فعال در ائتلاف ضد تروریسم است. با وجود همه چالش‌ها و اتهاماتی که متوجه قطر شده، دوحه آماده مذاکره است.»

جمعه ۸ سپتامبر شیخ تمیم بن حامد آل ثانی، امیر قطر با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای پایان دادن به بحران قطر تلفنی گفت‌وگو کرد، اما نحوه پوشش خبر این گفت‌وگو در رسانه‌های سعودی و در رسانه‌های قطر به اختلافات بین دو کشور دامن زد. خبرگزاری دولتی سعودی می‌گوید امیر قطر در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان پیشقدم شده، خبرگزاری قطر اما می‌گوید ولیعهد سعودی پیشنهاد تشکیل هیأتی برای رفع اختلافات فی‌مابین را مطرح کرده. سخنان وزیر خارجه قطر در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از این نظر اهمیت دارد که دوحه اکنون می‌گوید هرچند تماس تلفنی بین امیر قطر و ولبیعهد سعودی به جایی نرسید، اما قطر همچنان آمادگی از سرگیری گفت‌وگوها را دارد.

پنجشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با امیر کویت پیشنهاد داده بود که آمریکا در بحران قطر میانجیگری کند.

کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رئیس‌جمهوری بر اتحاد بین شرکای عرب ایالات متحده تأکید کرده و آن را برای تقویت ثبات منقطه و مقابله با تهدید ایران ضروری دانسته است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    کمیته تحقیقات 11سپتامبر طی گزارشی درباره حملات 11سپتامبر اعلام کرد: «حکومت ایران بدون شک سفر شماری از ربایند‌گان هواپیمای مسافربری که عاملان اصلی حملات بودند را تسهیل کرده است». در این گزارش تأکید شده است در بررسی‎های صورت گرفته ثابت می‌شود حکومت ایران در عملیات 11سپتامبر نقش بسیار بزرگتر از آنچه تصور می‌شد، ایفا کرده است. جانیس کیهارت، عضو سابق کمیته تحقیقات 11سپتامبر، معتقد استحکومت ایران با آموزش دادن به ربایند‌گان هواپیمای آمریکایی و پشتیبانی مستقیم مالی از آنها نقش مهمی در این حادثه ایفا کرد.